Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

Vad är det för kast? [Options]
Sixten
Postad: Saturday, November 26, 2005 7:08:00 PM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 11/26/2005
Meddelanden: 24
Tjena!

Ny här och jag borde kanske presentera mig närmare men just nu hinner jag inte. Maten står på spisen men jag lovar att återkomma med en så småningom.

Jo, har sett en filmsnutt som jag tankat från judo.se (http://www.judo.se/dokumentbank/filmklipp/2005_swop_short.wmv) och är lite nyfiken på vad en del kast heter. Gabriel Bengtssons är ju makalöst vackert men vad gör han? Likaså fotsvepet som följer, vad är det?
Kanadensarens (han som blir så glad) segerkast, nån som vet?

Tacksam för svar.

Sixten

Per
Postad: Monday, November 28, 2005 3:59:00 PM

Registrerade sig: 4/11/2005
Meddelanden: 34
Gabbe gör väl en kata-guruma-variant.
Fotsvepet efteråt är de ashi harai.
Killen som blir glad gör en te guruma.

I relation till en annan tråd (seoi nage vs seoi otoshi) är det bra att titta på den första tekniken i den här filmen. Vit går ner på båda knäna men har tårna i mattan så att han kan ställa sig upp igen, och blå flyger. En utmärkt seoi NAGE alltså. Det här är "drop" seoi nage som den ska se ut när den görs bra (hade han stått kvar på knäna hade det varit seoi otoshi).
Sixten
Postad: Monday, November 28, 2005 10:46:00 PM

Tack, Per.

Är det en klockren te guruma eller en variant? Har inte full koll på allt ännu men jag hoppas lära mig mer av er. Har nyss kommit i kontakt med denna ädla sport igen efter en sisådär 20 års frånvaro... :x
Min son har nyligen börjat och jag försöker ge svar på alla frågor men minnet äro luddigt, minst sagt.
Kul med ett judoforum! På min tid (uhh) så fick man bläddra i gamla solkiga böcker från 60-70 talet. Så mycket enklare att få svar här. Å smajlisar finns här också :blink:

Näst sista kastet, är det någon som vågar sig på en gissning? Kan inte vara lätt för en domare att hänga med i svängarna jämt. Förstått att här finns en del domare och jag undrar hur man tänker när man bedömer ett kast som ser "hemsnickrat" ut. Nä, glöm det! Man måste ju hålla sig till ämnet annars måste man starta en ny tråd... (Om jag fattat saken rätt?)

ZZzzzz

m.f-bjk
Postad: Tuesday, November 29, 2005 10:23:00 AM
Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 11/26/2008
Meddelanden: 192
Område: Bålsta
Ja, det blir lättare att hålla ordning här om du startar en ny post med den frågan, gärna i Domar-avdelningen!
Eftersom det finns ett antal domare som hänger här så ska vi svara så bra vi kan! :D
Judosnubben
Postad: Tuesday, November 29, 2005 1:29:00 PM

Registrerade sig: 11/24/2008
Meddelanden: 314
Område: Stockholm
Gabbe kastar ett kast som klassas av kodokan så som Sode tsurikomigoshi
Svepet är De ashi Harai
lyftkastet är vad kodokan skulle klassificera så som sukkuinage men här i europa går det under benämningen te goruma.
Sixten
Postad: Tuesday, November 29, 2005 7:44:00 PM

Tack, nu har jag lärt mig nåt nytt. Igen. (Puh, Kodokan - Europa...)

Visst ser det så himla enkelt ut! Det är ju inte några blåbär som är med på SWOP direkt men visst ser det så ut ibland?

Den ene tappar fokus för en hundradels sekund och pang så smäller det. Härligt!

//Sixten
Makikomi
Postad: Tuesday, December 06, 2005 11:08:00 AM

Registrerade sig: 11/25/2005
Meddelanden: 4
Klippet efter ca 3.25 i tidigare nämnda video hemladdad från judo.se...dykning??
m.f-bjk
Postad: Tuesday, December 06, 2005 3:01:00 PM

Registrerade sig: 11/26/2008
Meddelanden: 192
Område: Bålsta
Tycker inte det är dykning.
Motivation: När Tori går in på kastet så tar han visserligen upp Uke och lägger honom fint över axlarna och påbörjar kastet framåt i vad som ser ut som en dykning!
Men när Uke är kastad så följer inte Tori med runt i en kullerbytta (Visst, det behövs inte för att bestraffa för dykning) utan kommer upp med höger axel höjd medans vänster axel är "nedgrävd" i magtrakten på Uke. Detta tycker jag tyder på att han har vridit undan huvudet under kastet och ska belönas! Med Koka?! :blink: :blink:

Skämt åsido, det är naturligtvis en klockren Ippon!

Däremot i sekvensen 4:10 in i klippet! Hade inte vit tagit över tekniken hade det varit en solklar HansokuMake till blå!
Makikomi
Postad: Wednesday, December 07, 2005 9:25:00 AM

Registrerade sig: 11/25/2005
Meddelanden: 4
mmm, du kan nog ha rätt. Men det är inte långt borta. Men det andra klippet håller jag med om 100% (det efter 4.10).
Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)