Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 2008-11-24(UTC) Meddelanden: 169
|
Macco I plenisalen i Sveriges riksdag hänger en bonad. Denna bonad har över 200 gråa nyanser. Från det vitaste vitt till det mörkaste svart.
Med detta menar jag att man måste se världen ur ett yin o yang sammanhang. Hitta det bra i det dåliga. Hitta det dåliga i det bra.
Jag måste även försvara min tränarkollega Mattias. Jag vet att han är licenserad handikappstränare. Jag vet att har jobbat med handikappade barn, ungdomar och vuxna. Han gör det fortfarande till viss del. Så innan du förolämpar ngn det grövsta och insinuerar så ska du tänka dig noga för. Detta är inget hot. Jag poängterar dettta är inget hot. Du ska tänka dig för för judo handlar om balans i kropp o själ. Att kasta ut förolämplingar utan eftertanke är som att kasta sten i glashus.
Jag har ingen officiell utb. jag har mitt bonnförnuft och fingertopp känsla att gå på. Så trots min lilla erfarenhet har jag handskat med o handskas med handikappade i vanliga grupper. Hittills har de assimilerats utan problem i mina olika grupper. Att du envisas med insinuera och förolämpa Mig i dolda ordalag gör mig jävligt förbannad. Så innan du sitter på "Fakta" ska du tänka dig för om du har belägg för vad du insinuerar. Vill du veta hur jag bedriver mina träningar är du välkommen att med egna ögon bevittna (och delta om vilja finns) i ett av mina träningspass. Jag finns i Södertälje Jk´s dojo tisdagar från ca 1645 till 2120. Vuxna motionärerna tränar tisdagar 1915 till 2045. Tag med din judogi och skaffa dig fakta innan du kommer med en ny insinuation och förolämpling. För jag betvivlar inte din kunskap men du ska veta att du gör inget vidare intryck på ngn i detta forum. Jag tror att du besitter mycket kunskap men visa den på ett bättre sätt. |
MVH/Anders |
|
|
|
|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 2005-11-21(UTC) Meddelanden: 31
|
Quote:Macco - 2005-12-08 9:56 PM
var det så otydligt?
det jag vill komma är att peller får mer uppmärksamhet för att han ta medlajer, än kalle som har gjort lika mycket framsteg och får ingen uppmärksamhet.
slutsats: det riktas allt för mycket åt midaljer än barns välbefinnande i övrigt, inte konstigt att vissa barn mår dåligt av att förlora när de blir ignorerade av almänheten.
Den verklighet du har växt upp i måste skilja sig otroligt mycket från min. Hos allmänheten är väl det självklart att det är dom som tar medaljer eller dom som är bäst tävlingsmässigt i sina sporter som blir uppmärksammade?. Eller dom som är duktiga tränare eller gör annat för sporten. Men för barn är väl det ingen som uppskattar barnen mer eller mindre pga vunna medaljer?. På våran klubb, och jag är säker på att det är samma på de allra flesta så uppskattas "att göra sitt bästa". Ibland betyder det att vinna en medalj, och ibland betyder det att åka ut i första omgången. Ibland har man gjort en dålig insats trots att man tar medalj, och ibland en mycket bra trots att man åker ut i första omgången. Men målet när man väl står på mattan och skall tävla är väl att försöka vinna över sin motståndare?. Om man når dit eller inte är en annan sak, men visst skall målet vara att man skall vinna när man väl står på mattan med en motståndare framför sig?.
|
|
|
|
|
|
|
Dom som har chans att ta mest medaljer skall väl ha landslagsplatserna också?. Landslaget skall väl bestå av dom som är tävlingsmässigt bäst i landet? Sen tyvärr, så är bredden för liten i Judosverige, så en del med stor talang kan ta en plats från en som tränar mer. Men det ser jag mer som ett bevis för att vi inte har bredden som finns i många andra idrotter. Vi har inte tillräcklig många som är bra, för då hade hårt arbete krävts för att ta sig till landslaget också. Och de flesta i landslaget lägger ner mycket hårt arbete också.
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2008-11-24(UTC) Meddelanden: 94
|
Vilken landslagansvarig tror du tar ut någon som inte har fightingspirit, som inte vill vinna, som är nöjd med att gå omkring på hemma mattan och kasta??? Spelar ingen roll hur duktig han/hon är. Han/hon kanske kan slänga alla i Sverige, men vill man inte vinna då har man inget i landslaget att göra! Och snälla Macco, bland inte in grövre handikapp i diskussionen om funktionshinder i 'normal-grupperna'. Det blir bara fel! Du begår samma dumhet igen när du påstår att någon kan/vill att någon som är förlamad i bägge benen ska tävla stående. Det blir bara dumt.... Jag tror dessutom att många på det här forumet har begrepp om vad 'bokstavsbarnen' kräver och att de finns i de flesta barngrupperna. (Förtydligande: Jag skriver många, inte alla!)
|
|
|
|
|
|
|
Quote:Macco - 2005-12-08 10:41 PM
Visst är det så, men jag tycker att bredden är "normalt" utvecklad i sverige, det finns många andra idrotter som har en sämre bredd än vad vi har. Sedan vad definierar du bredd? tar du med talang i bredd också?
Faktum är att det är bredden som är majoritet i SJF, dvs barn som inte tävlar så mycket, eller som tävlar lite mindre.
En annan fråga är ju ocskå, vilka är med i landslaget? får alla klubbar vara med och ta chansen i landslaget såsom J-landslag? ofta kommer flera stycken från samma klubb.
Nu är det nog dax att skaffa en ny tråd om vi ska gå in på dett aämne, vilket jag välkommnar!
\\ en mer glad macco
Med bredd menar jag fler tävlanden. Mer konkurrens om landslagsplatserna och om medaljerna på tävlingar. Där tycker jag bredden är ganska dålig i Sverige idag. Att flera kommer från samma klubb beror ju till en viss del på att man samlar duktig folk i en stad till en klubb eftersom man behöver duktigt folk att träna mot för att utvecklas. Då blir ju det lätt att många talanger samlas i en klubb och därmed många i landslaget till en klubb. Man kan ju alltit ifrågasätta uttagningar till landslag, men oftast är väl det dom som har mest framgångar i tävlingar som också blir uttagna till landslaget? Det ser jag inte som ett problem.
|
|
|
|
|
|
|
Quote:Macco - 2005-12-08 11:17 PM
okej du menar den tävlande bredden. bredd kan ananrs vara nybröjarna. men då har vi det definierat.
då är bredden ganska låg då majoriteten av Svensk judo inte tävlar. nja jag tror inte på den teorin att folk samlas i en klubb, samma sak ser man otroligt nog i förbunden också. De största klubbarna får allt, de små får bara vara tysta och nicka.
Utan den tävlande bredden har vi ingen konkurrens till platser i landslag eller medaljer i tävlingar eller hur?. Sen är det ingen teori att talanger samlas på ett ställe. I staden jag verkar är det ett faktum. Annars finns ingen chans att dom utvecklas på samma sätt. Att ha 1-2 talanger i en klubb utan annat motstånd är inte särskilt utvecklande för individen. (Utvecklande tävlingsmässigt och judomässigt)
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2005-04-09(UTC) Meddelanden: 130
|
jadu Macco.
Jag tycker du fortsätter att vara arrogant i dina inlägg och du är så välkomen att "sätta saker i min panna". Gillberg är en av flera forskare och det finns en anledning till att DAMP bara används i Norden - forskare i andra euroieska länder och bla även USA delar inte hans tankar och ideér. Om du använder dig av citat från andra så skriv det då i dina inlägg. Då blir det tydligare. Om det finns ett mörkertal så vet du ju ingenting - det är det som är ett mörkertal, dvs att man inte vet utan gör en chansartad beräkning, eller gissning. Du kan mkt väl ha rätt i dina påståenden men du kan samtidigt ha fel. En vetenskaplig debatt pågår i Sverige idag och Gillberg har tyvärr förlorat mkt trovärdighet pga av det som skedde. Sen kan man tycka vad man vill om det men det finns fler än Gillberg som har åsikter om dessa funktionshinder. Det inlägg jag reagerade mest emot var just det du själv använder.
"De flesta missbrukare och andra vuxna med sociala problem har en gågn i tiden som barn haft en funktionstörning liknande eller tom likvärdigt med AD/HD / DAMP eller dåtida MBD." Du kallar detta fakta - jag kallar det en åsikt baserat på en viss typ av forskning, en forskning som ifrågasätts och mycket väl kan innehålla brister.
Du har rätt, vi har ingen ren handikappgrupp i Södertälje vilket är tråkigt, men pga av tränarresurser så har det inte blivit så. men det betyder INTE att kunskap inte finns i klubben. Man kan jobba med handikappade på fler sätt än i en judoklubb. Och som jag skrev så har jag jobbat och jobbar med denna typ av funktionshinder, dvs ad/hd, tourretes, autism, asperger osv... Skrev ett litet specialarbete på min senaste utbildning om just judoträning för barn med ad/hd. Utöver det så har jag jobbat som judotränare för handikappgrupper utanför Södertälje JK:s verksamhet i ett antal år. Har bla haft judo som fysterapi för en grupp barn och ungdomar med grov autism.
Jag ifrågasätter inte dina kunskaper Macco - vilket du ser om du läser. Jag ifrågasätter däremot din ibland dåliga attiyd här på forumet. Du säger att du är dryg mot dom som är det mot dig - men i flera fall så är du det först mot folk som inte ens skrivit ett inlägg riktat mot dig och jag tror att fler håller med mig.
Om du menar en genomsnittlig tränare så skriv det då - inte NI tränare, för det låter som om du menar oss du talar till i forumet. Och återigen så utgår du ifrån att en genomsnittlig tränare inte kan se att vissa barn har särskilda behov. jag tror dom kan det - även om dom inte har en handikapputbildning via SJF. Det finns fler ställen att få utbildning på. Och man kan komma långt med lite sunt förnuft. Men visst finns det tränare som skulle behöva lite mer utbildning i ämnet.
Återigen - jag ifrågasäter inte din kunskap gällande funktionshinder och handikappjudo och det är bra om du jobbar profesionelt med detta (och med profesionellt menar jag att ha det som yrke) - men jag undrar varför du ifrågasätter min? Jag ifrågasatte din erfarenhet pga av din ålder och det är inte menat att vara elakt. Om 10 år kan du mer, inte konstigare än så. Du ifrågasätter min praktiska erfarenhet i ett inlägg till Anders - varför? Du vet inget om min bakgrund. Det ska tilläggas att jag inte har en handikapplicens inom SJF eller SHiF - men väl andra likvärdiga utbildningar och jag har fler års erfarenhet som tränare, fler än dig, av den enkla anledningen att jag är äldre än dig.
Jag skrev aldrig att du tror att din klubb är den enda i sverige som bedriver bra barnträning. Jag skrev att "Du pratar om social judo som om du hade ensamrätt på att bedriva en vettig judoträning för barn" notera orden..som om.... det betyder att det låter som om du säger det. Ingen generalisering, utan en fråga eller konstaterande baserat på alla dina olika inlägg här på forumet.
Jag har aldrig sagt att man måste vara lärarutbildad för att jobba med barn - var får du det ifrån?
Mvh
från en inte speciellt arg eller irriterad Mattias R
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2008-10-24(UTC) Meddelanden: 323
|
Tror vi alla kan hålla med om att denna debatt har blivit pajkastning om olika benämningar på funktionshinder och det hjälper inte etikdiskussionen, som var den ursprungliga tråden.
Kommer vi inte tillbaka till ämnet så låser vi tråden!
|
|
|
|
|
|
|
kallar det inte pajkastning, man måste få kommentera innehåll i ett inlägg - men visst vi har hamnat lite snett i förhållande till topic. Det uppstår dock ett problem när ett inlägg innehåller ibland (rätt ofta)två olika saker.. ska man svara i den tråden eller starta en ny varje gång?
Mattias R
|
|
|
|
|
|
|
I nåt svar här så tar man upp en skillnad mellan social judo och tävlingsjudo, eller Judo och Contest judo. När det gäller moral, etik och social bit av judon tycker jag själv att även tävlingsbiten bidrar med visdom och utbildning. Även om man väljer att tävla mycket, så tycker jag inte att man missar den sociala biten och den etisk/moraliska aspekten av Judon. Tvärtom tycker jag bara att tävlingsformen av judo tillför en mer visdom och utbildning inom Judon. Att lära sig att kämpa, göra sitt bästa och inte ge upp är ju saker som man har massa nytta av även i livet utanför mattan. Och alla saker vi lär oss på träningarna och alla timmar vi lägger ner på ingångar och repetitioner ställs ju på sin spets på tävlingsdagen. Att träna hårt, förbereda sig ordentligt och sen visa stark vilja när man om mest behöver det är inget som inte är social eller etiskt fel, det är något som genomsyrar Judon och är för mig jätteviktigt oavsett om det gäller en judotävling eller om det gäller att ge sig ut med båten eller ett uppdrag på jobbet. Och judon har för mig varit en otroligt viktig skola utöver studier för hur man skall uppträda i livet. Och tävlingsjudon anser jag ha en mycket stor del i de beslut och det sätt jag lever på idag även om jag inte nu tävlar längre. Och även om jag aldrig tog nån SM medalj. För det viktiga med tävlandet var inte medaljen, även om jag självklart ville ha medaljen. Det var att lära sig förbereda sig, aldrig ge upp, och göra sitt bästa. Sen finns det få ögonblick i världen som man känner sig bättre, än när man i en tävling, mot någon som inte vill bli kastad, lyckas slänga runt platt på rygg. Det är en otroligt kick för självförtroendet och för självkänslan som jag tror inte finns inom många andra idrotter än just kampsporten. Och de gånger man förlorar, så lär man sig att försöka ännu mer nästa gång. Att förbereda sig ännu bättre, och kämpa ännu hårdare. Att lära sig att hela tiden göra sitt allra bästa. Och det tror jag är en mycket stor del av judons filosofi. Och självklart visar vi alla stor respekt för våra medtävlande och judokompisar. För utan dom skulle vi ju aldrig kunna lära oss något mer. Det är ju därför vi hälsar på varandra. Tack för att du ställer upp och tävlar/tränar med mig. Likadant som vi skall visa varandra respekt här på forumet. Utan alla som skriver här finns det inget forum.
|
|
|
|
|
|
|
Ber om ursäkt om jag tog i lite, erkänner dock villigt att <b>Etik</b> är ett stort ämne, och nästan alla inlägg i denna tråd har på något vis handlat om etik, inte möjligtvis att "man skall tacka varandra efter en match, för det är god etik att göra så" utan även har det bevisats i denna tråd att det inte alla gånger är helt lätt att hålla en moraliskt och etniskt hög nivå när man vill något som andra inte håller med om, när man tror väldigt mycket på sina idéer och tankar kring hur saker fungerar och bör utföras.
Det är även ett problem för oss moderatorer att administrera trådarna, då vissa inlägg skulle behöva flyttas till egna trådar men att det ändå handlar till viss del om ursprungstråden. Så det är inte helt lätt. Vi gör så gott vi kan.
Hoppas du inte tog illa vid av mitt inlägg Mattias R (?).
|
|
|
|
|
|
|
absolut inte Frej, jag tycker du gör ett kanonjobb.
ville just påpeka problemet med att ibland hamnar vissa inlägg snett och man vet inte riktigt var man ska besvara dom....
kep up the good work...
Mattias R
|
|
|
|
|
|
|
Jag skulle vilja se hur du anders sätter upp en stående tävling för tetraplegiker (tetraplegi= förlamning/begränsning i alla fyra lemmar) *kanske lite slag under bältet men....* Detta tar jag som en förolämpning. Visserligen kanske tetraplegier är en dålig jämnförelse. Men varför skulle jag inte klara av att anordna en handikappstävling?
Dessa barn är fler än vad du tror! och dessa barn har svårt att klara sig i en vanlig judogrupp (av egna erfarenheter), ni tränare kan kanske inte märker det, men man ser det väldigt tydligt om man vet vad man ska leta efter. Detta tar jag som en förolämpling. Varför skulle jag inte se det?
Vill Macco ha fler exempel på saker som jag tar som föroläplimgar på mig som person?
Varför inte blått? Tavlan är i en gråskala. Flera nyanser. Alltså en metafor för nyansering. |
MVH/Anders |
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2005-12-06(UTC) Meddelanden: 8
|
Om man i en etikdisskussion om judo talar utifrån någon annan utgångspunkt är Prof. Kanos maximer som enligt mig i princip handlar om rent sunt "bonnförnuft" (mkt. enkelt utryckt). Tycker i varje fall jag att man har missat själva kärnan i Judoutövandet. Oavsett vilken nivå vi befinner oss på så måste väl ändå respekt, vänlighet och ett artigt agerande få styra våra gärningar. Detta borde vara grundregeln om vi motionerar, tränar andra, tränar tillsammans med andra, utbildar andra eller om vi skulle råka tillhöra landslaget.
Så, vänligen sluta upp med denna pajkastning, åtmindsånde i denna etikdiskussion. Bara för att man har olika åsikter så behöver man ju inte glömma de goda egenskaper som jag faktiskt är säker på att alla deltagare i dessa debatter på något sätt besitter.
Tack för ordet... :D
|
|
|
|
|
|
|
Angående att ordna en tävling oavsett vad det är för en tävling. Ander du att de som anordnar OS, VM, EM etc har insyn i alla tävlingsgrenar regelverk. Nej! Min bror som aldrig har tränat judo skulle klara av att anordna en judotävling. Man tar in och konsulterar mer kunniga. |
MVH/Anders |
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2008-11-24(UTC) Meddelanden: 94
|
Appropå tävlingar och handikapp... Nu har vi haft vår avslutning inom IK Södras handikapp... Bilder på www.handikapp.iksodra.com (Bara som lite smygreklam alltså!!! :-) )
|
|
|
|
|
|
|
Finns det inget mer att säga om etik så kommer jag låsa denna tråd.
Nu har ni sista chansen att diskutera etik i denna tråd, sedan får ni skapa nya trådar för nya diskussioner. Då denna har kommit att handla om mycket annat än etik.
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2005-12-06(UTC) Meddelanden: 8
|
Vad har tävlingar med en etikdiskussion att göra, ta bort de inläggen istället o se om vi kan hålla liv i denna debatt och få den till vad den borde vara.
|
|
|
|
|
|
|
Denna tråd har spårat ur en aning.
Ni får skapa en ny tråd om ni vill fortsätta diskussionen ang. Etik eller handikapp eller arrangera OS eller vad det nu har varit som tagits upp i denna tråd.
*Låst*
|
|
|
|
|
|
Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.