Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 2008-11-24(UTC) Meddelanden: 169
|
Hallojsan!
Har prövat denna tråd i det snart nerlagda forumet. Men den spåra raskt ur och blev bara pannkaka av den. Jag anser att fallteknikerna vi har inom judo är viktiga att lära sig på ett bra sätt. Sen kan man givetvis ha en disskusion om man ska behöva lära ut det till alla ålderskategorier. Den disskusionen har jag redan haft men det är inte en filosofisk disskusion om lämplighet jag är ute efter utan en tråd med praktiska exempel, litteratur hänvisningar, web-sidor etc. Jag har blandad grupper i alla åldrar i skiftande nivåer av kunnande. Jag har ett system som fungerar bra men förbättring o nya idéer är aldrig fel. Största kruxet jag har är att hittat ett logiskt steg från låga sidofall till stående sidofall. Har några alternativ som fungerar men känns inte som de är ett logiskt steg. Så låt tipsen flöda: |
MVH/Anders |
|
|
|
|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 2005-04-12(UTC) Meddelanden: 1
|
Tjosan... har via min klubbs (stenungsundsjudoklubb) ramlat över en sida som heter judoinfo.com där finns det mesta om det mesta som tillhör judo och även en del som inte tillhör judo... har är länken till huvudsidan iaf http://judoinfo.com/techjudo.htm hoppas att du kan hitta något användbart där...
|
|
|
|
|
|
|
Om du läser mitt inlägg mer nogrannt så ser du strax att jag har grupper i varierade åldrar och kunnande. |
MVH/Anders |
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2008-11-24(UTC) Meddelanden: 314
|
Vad Anders skriver är att han har en uppsjö av olika ideér och lösningar men vill ha ännu fler tips. Sedan kan man kategoriskt säga att en viss ålder eller bältesgrad så gör man dessa tekniker utan det är människor med olika slags uppfattningar om tid rum och kropp.
|
|
|
|
|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 2005-04-09(UTC) Meddelanden: 130
|
Macco jag förstår inte vad du håller på med. Anders säger att han har blandade grupper i ålder och kunskap. Han ber om tips inget mer än så. Du väljer att diskutera helt andra saker istället för kärnfrågan - har du tips att ge så gör det, låt Anders bedömma om han har någon nytta av dom. Om han skulle förklara exakt hur gruppsammansättningen ser ut så skulle det ta flera sidor. Det enda du skriver som är relaterat till hans fråga är att ni i eran klubb tränar framåtfall, sidofall och bakåtfall och kattfall... hmmm.. det gör nog nästan alla klubbar....eller hur?? Dessutom skulle det vara kul att se din förklaring till varför Hiza goruma är ett farligt kast - men gör det då i ett annan tråd - den här handlar om FALLTEKNIK. Till Anders - glömde säga igår. Det finns massa av olika parövningar riktade mot just sidofall, kolla med Larsa, han kan ha en del på bild. Mattias R Edited by user den 15 april 2005 08:30:00(UTC)
| Reason: Not specified
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2008-10-24(UTC) Meddelanden: 323
|
Quote:Anders - 2005-04-11 2:44 PM
Hallojsan!
Har prövat denna tråd i det snart nerlagda forumet. Men den spåra raskt ur och blev bara pannkaka av den. Jag anser att fallteknikerna vi har inom judo är viktiga att lära sig på ett bra sätt. Sen kan man givetvis ha en disskusion om man ska behöva lära ut det till alla ålderskategorier. Den disskusionen har jag redan haft men det är inte en filosofisk disskusion om lämplighet jag är ute efter utan en tråd med praktiska exempel, litteratur hänvisningar, web-sidor etc. Jag har blandad grupper i alla åldrar i skiftande nivåer av kunnande. Jag har ett system som fungerar bra men förbättring o nya idéer är aldrig fel. Största kruxet jag har är att hittat ett logiskt steg från låga sidofall till stående sidofall. Har några alternativ som fungerar men känns inte som de är ett logiskt steg. Så låt tipsen flöda: Kan stående sidfall på kastmatta vara ett alternativ?
|
|
|
|
|
|
|
Kära Macco! Tanken är att man låter tankarna sprudla och flöda och tala om allmänt hur man lär ut fall till olika karegorier. Man kanske tar det som ligger närmast om hjärtat. |
MVH/Anders |
|
|
|
|
|
|
Man gör det då och stör inte oss seriösa då. Tack och adjö! :angry: |
MVH/Anders |
|
|
|
|
|
|
Hej Frej! Nja nu har vi inte tillgång till en kastmatta dock en sunkig tjockmatta. Men shot man shot. ALLT é intressant |
MVH/Anders |
|
|
|
|
|
|
Angående beskrivning av fall så behöver det inte vara så krångligt. Filen är virusfri enligt mitt antivirusprogramm som är uppdaterat senast idag. Tanken är att filen ska bli större vart efter jag har tid att fylla den. Edited by user den 15 april 2005 23:33:00(UTC)
| Reason: Not specified |
MVH/Anders |
|
|
|
|
|
Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.