logo
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

googlare
#1 Postad : den 23 november 2005 18:26:00(UTC)
googlare

Rank: Newbie

Registrerade sig: 2005-11-21(UTC)
Meddelanden: 2

Mattias R
#2 Postad : den 23 november 2005 22:02:00(UTC)
Mattias R

Registrerade sig: 2005-04-09(UTC)
Meddelanden: 130

Ja media kan man inte lita på .. men det trodde jag folk visste..

Med tanke på ditt tidigare inlägg så förstår jag vad du vill komma, men jag väntar med att starta en debatt med dig. Jag tänker vänta tills hovrätten sagt sitt....

Mattias R
Frej
#3 Postad : den 24 november 2005 16:22:00(UTC)
Frej

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 2008-10-24(UTC)
Meddelanden: 323

*Upprensning i tråden!

Vi börjar om från början!

Och denna gång, håll er till ämnet!

Edited by user den 24 november 2005 17:14:00(UTC)  | Reason: Not specified

Lajos
#4 Postad : den 21 december 2005 15:37:00(UTC)
Lajos

Registrerade sig: 2005-10-31(UTC)
Meddelanden: 443

Jag själv tycker att det var media som blåste upp hela skiten. Man ska inte döma i förtid personer som media anser vara skyldiga. Hur är med rättvisan? Det är många som är dömda på grund av att rätten litade inte på personens berättelse, fast personen nekade hela tiden. Utan bevis avgör ibland rätten och då kan bli fel. Alla kommer ihåg som småbarn att de var skyldiga i föräldrarnas ögon för några saker som egentligen hade bror eller syskon gjort. Vi alla nekade och viste att pappan har fel . Det var större bror som slåg först.
Så det kan hända just nu att just judokillen har rätt och media fel.
Jag tittade på hans Judo i Borlänge och tyckte att han har en fint Judo. Allt annat är för mig just nu oviktig. Jag reser inte på medias båt och litar inte på Aftonbladet Expressen eller andra tidningar som vill sälja i hundratysentals exemplar av sina dagstidningar på grund av en sådant nyhet.
Och på slutet ibland är jag tväksam när någon är dömt trotts nekande .(läs förklaringen med föräldrar i början)
Så ge killen chans och vänta på slutbeslut från rätten. Annars kan det bli att alla vi hade alla tagit en beslut som kan det bli fel.
EyesWideShut
#5 Postad : den 21 december 2005 22:29:00(UTC)
EyesWideShut

Registrerade sig: 2005-11-23(UTC)
Meddelanden: 3

Visst har du rätt, lajos. Ser man med de ögon media vill att vi skall titta med och samtidigt accepterar den "sanning" de levererar så är han ju skyldig till allt, från Jerusalems förstörelse till Palmemordet. Skämt åsido så måste man vara väldigt kritisk till den onyanserade bild man får både från tidningarna och TV. Till syvende och sist är det ändå i rätten det ska avgöras och förhoppningsvis blir det ett rättvist utslag.
Både i detta forum och anorstädes har det dryftats en hel del i detta ärende och det är slående, att så många med så lite insikt om vad som verkligen hände, har så mycket åsikter i fallet...! Minst lika slående är det att vissa redan har dömt....
Det är tur att vi lever i ett rättssamhälle där alla ska vara lika inför lagen och ingen betraktas som dömd förrän han har överbevisats. De onda krafter som redan har dömt hör hemma i historiens bakgårdar, då lagen upprätthölls med hjälp av häxbål och människor med självpåtagna domarroller.
Enligt min mening har denna talang mycket kvar att ge inom svensk judo!
gurgelblaster
#6 Postad : den 22 december 2005 03:32:00(UTC)
gurgelblaster

Registrerade sig: 2005-12-14(UTC)
Meddelanden: 188

Det spelar ingen roll hur mycket du favoriserar honnom eye

detta är fakta

ingen rök utan eld, dvs tidnigarna skriver sällan om något som inte har hänt!-även om det är oehört vinklat

En grabb kan inte bara dö självmant på en gata med flera ytliga skador på kroppen som är tecken på fysiskt yttre våld.

"19-åringen" var bevisligen på platsen och enligt domen inte stoppade misshandeln = sannorligen misstängt för medhjälp till mord/misshandel/dråp
*dock inte så rubricerat då han var en av de hvudmisstänkta*
han erskände tom att han var på platsen!

Baserat på dessa fakta eye, så skall inte "19-åringen" ens röra mattan eller ens ett barn på mattan!
Och vad är det att dömma? även om "19-åringen" inte gjrode det dödande slaget/sparken så var han med, det finns inget mer att säga om det, all bevisning finns där.
Och man kan sällan bevisa vem som utfärdade det dödande slaget, om inte det finns DNS eller andra saker på kroppen.
Så metoden att "nä, han gjorde det-nää han gjode ju det" funkar i sverige, och därför blir inte domen rätt.

sak samma han var där, han var aktiv, han agerade inte för att stoppa= hur man än gör så har han gjort GROVT FEL!

*hoppas få ett slut på denna diskution och rikta os i på ett annat problem*

nämligen detta:

Ha rnågon här inne läst något forum utanför detta? som almänheten sitter med?

Istället för att tycka synd om killen så bör vi ta avstånd från det som hände. För varje misshandel och brott som en kamsportsutövare gör, så kommer kamsporten att få skit för det, och detta fall är inte något undantag. Vi i hela judosverige måste visa att judo går inte ut på att slå ner någon på gatan, och att ingen seriös kamsport gör det heller. Hur ska vi kunna kämpa mot lagändringar och annat mothugg från allmänheten om vi inte ens kan rensa upp i vårt eget förbund?

Istället för att snacka skit och gull om den här killen *som för övrigt är ganska schysst* så skulel jag iaf villja att gå med en enad front och ta avstånd vad denna kille gjorde (man behöver inte då ta avstånd fårn personen i övrigt, utan bara händelsen han gjorde), och det som hände några månader efter.

JAg perosnligen skiter fullständigt i om han var en vanlig motionerande judoka eller en kapabel tävlingsjudoka, han var med om en grej och han måste ta ansvar för den, och vi måste ta avstånd och säga att så här är inte kamsporten i övrigt, detta hände bara en enda gång och den sista!

Så åter igen, sluta tjafsa om hans dom och skyldighet, vi alla vet att han har deltagigt i detta och är då hur so helst skylldig till att sprida negativt publicitet om kamsporten. Inrikta er istället på att informera elever och föräldrar i klubbarna, och även i skolorna, vad vi egentligen grö på mattan.

*hoppas inte det blev något påhopp i detta inlägg nu*

\\Macco

Anders
#7 Postad : den 22 december 2005 03:38:00(UTC)
Anders

Registrerade sig: 2008-11-24(UTC)
Meddelanden: 169

För inte allt för länge sedan så hade vi en person som var bunden till mordet av en gammal dam. Denna man blev frisläppt efter sju år tror jag det var. Så även rättsväsendet kan ha fel.
Så snälla vänta tills domen är klar.
Vänta tills bevisen är obestridbara.
En människa som blir döds misshandlad kan ha blivit dödad på tre olika juridiska sätt. Mord, dråp och nödvärn. Beroende på vad som har hänt är straffsatserna olika. Så vänta med bödelyxan.
MVH/Anders
EyesWideShut
#8 Postad : den 22 december 2005 04:44:00(UTC)
EyesWideShut

Registrerade sig: 2005-11-23(UTC)
Meddelanden: 3

Som jag skrev tidigare trivs somliga i rollen som domare och bödel. Jag har aldrig påstått att denna sorgliga händelse inte har hänt, däremot hävdar jag att att han inte skall dömas av någon annan än rättsväsendet.
Du blottar en dålig insikt i den mest elementära juridiken genom din argumentering- han är skyldig eftersom han var på platsen...Då är ju följdaktligen alla skyldiga som var där enligt denna bakvända logik! Dessutom verkar du så insatt i alla detaljer så man måste fråga sig om du möjligen var där samtidigt?

Min enda avsikt med dessa inlägg är att "demoniseringen" och förtalet av 19-åringen måste upphöra. Han dömdes inte för dödsmisshandeln av tingsrätten och nu är det hovrättens tur att ta ställning i fallet, efter det vet vi... :mellow:
gurgelblaster
#9 Postad : den 22 december 2005 11:07:00(UTC)
gurgelblaster

Quote:
Anders - 2005-12-22 2:38 AM

För inte allt för länge sedan så hade vi en person som var bunden till mordet av en gammal dam. Denna man blev frisläppt efter sju år tror jag det var. Så även rättsväsendet kan ha fel.
Så snälla vänta tills domen är klar.
Vänta tills bevisen är obestridbara.
En människa som blir döds misshandlad kan ha blivit dödad på tre olika juridiska sätt. Mord, dråp och nödvärn. Beroende på vad som har hänt är straffsatserna olika. Så vänta med bödelyxan.

Hmm man får inte skallen insparkad om någon har agerat i nödvärn, då är det inte nödvärn!
Dessutom så är mord och dråp så allvarligt så det är ingen ursäkt båda av dem.
gurgelblaster
#10 Postad : den 22 december 2005 11:09:00(UTC)
gurgelblaster

Quote:
EyesWideShut - 2005-12-22 3:44 AM

Som jag skrev tidigare trivs somliga i rollen som domare och bödel. Jag har aldrig påstått att denna sorgliga händelse inte har hänt, däremot hävdar jag att att han inte skall dömas av någon annan än rättsväsendet.
Du blottar en dålig insikt i den mest elementära juridiken genom din argumentering- han är skyldig eftersom han var på platsen...Då är ju följdaktligen alla skyldiga som var där enligt denna bakvända logik! Dessutom verkar du så insatt i alla detaljer så man måste fråga sig om du möjligen var där samtidigt?

Min enda avsikt med dessa inlägg är att "demoniseringen" och förtalet av 19-åringen måste upphöra. Han dömdes inte för dödsmisshandeln av tingsrätten och nu är det hovrättens tur att ta ställning i fallet, efter det vet vi... :mellow:

Han är skylldig för att han har deltagit i misshandeln, det finns tom ett erkänande om det!

men fortfarande, skit i gullet om hnom och reparera läckan som har blivit i omvärlden istället
sjost
#11 Postad : den 22 december 2005 11:29:00(UTC)
sjost

Registrerade sig: 2005-11-21(UTC)
Meddelanden: 31

Nja.. Utan att ta någon sida i saken så är det är uppe i Hovrätten igen efter överklagan, så är han inte tekniskt skyldig än. Det är det Hovrätten skall döma nu.

m.f-bjk
#12 Postad : den 22 december 2005 11:38:00(UTC)
m.f-bjk

Registrerade sig: 2008-11-26(UTC)
Meddelanden: 192

Innan även denna tråd om det olyckliga som inträffade på Kungsgatan spårar ur som alla andra trådar om ämnet gjort hittils låser jag tråden.
När hovrätten kommit med sin dom kanske jag öppnar den igen om inte andra trådar tar vid!
Men tills dess, låt oss avvakta hovrättens beslut och sedan diskutera detta!

MVH
Magnus Fungdal
Användare som läser denna konversation
Guest
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.