|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 4/9/2005 Meddelanden: 130
|
ska försöka förklara vad jag menar.
att förbjuda vissa tekniker är inget konstigt - vi har tex inte arm och halslås för barn - varför, jo för att kroppen inte är färdigutveclad och att barn saknar den kontroll som behövs. ´Detta gäller även vissa kasttekniker anser jag.
tani-otoshi är en teknik som kräver liter mer nackmuskler och en bättre fallteknik bakåt för att kunna bli kastad på. Dessa muskler tar tid att få och det tar även tid att bli riktigt bra på fallet. Detta gäller när tani-otoshi görs som kontring. Som attack är den inte lika hård eftersom rörelseenergin är anorlunda.
det jag inte förstår är att i alla diskussioner som jag haft om detta så säger alla samma sak. "man ska inte lära ut den för tidigt" "jag lär inte ut den för små barn" "jag visar den men dom får inte använda den" osv osv...
varför kan man inte då lika gärna förbjuda den för dom minsta?? vi hinner ju ändå aldrig lära våra minsta alla tekniker och det finns ju en poäng med att lägga vissa offerkast och liknande i de senare graderna.
risken som jag ser det är att flera kommer att lära ut tani - otoshi som kontringteknik eftersom den är lätt att vinna med. och om jag ser att den lärs ut bland för ungav- då måste ju jag göra det för att "skydda" mina elever och då anser jag att vi hamnar fel eftersom jag inte anser att för små är redo för just den tekniken.
till lajos: om du visar den för dom minsta så kommer dom använda den - mot just barn som inte riktigt klarar att bli kastad på den.
om vi förbjuder den i tex u12 så kommer den naturligt in hos barnen när dom är mer redo för den - precis som alla andra tekniker som rent naturligt kommer senare.
Mattias R
|
|
Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 11/26/2008 Meddelanden: 192 Område: Bålsta
|
Men regeln tillåter inte doping! Medicinen får användas under förutsättning att den inte är dopingklassad! Är den det så gäller det för tränaren (som borde veta om adepten har astma) att informera föräldrarna så dessa kan skaffa ett läkarintyg som sedan lämpligen förvaras i judopasset, som man naturligtvis har med sig när man åker till tävling!
|
|
Registrerade sig: 11/21/2005 Meddelanden: 31
|
[Quote:]tani-otoshi är en teknik som kräver liter mer nackmuskler och en bättre fallteknik bakåt för att kunna bli kastad på. Dessa muskler tar tid att få och det tar även tid att bli riktigt bra på fallet. Detta gäller när tani-otoshi görs som kontring. Som attack är den inte lika hård eftersom rörelseenergin är anorlunda.
om vi förbjuder den i tex u12 så kommer den naturligt in hos barnen när dom är mer redo för den - precis som alla andra tekniker som rent naturligt kommer senare. Men på samma sätt som man faller bakåt med Tani Otoshi, så kan ju en O-soto-gari eller O-uchi-Gari vara lika kraftfull bakåt. Som attack tycker jag nästan Tani Otoshi är värre än som kontring, då man brukar vara beredd på en framåtkast när tori går in.. Under de år jag verkat som tränare har jag inte sett att just Tani otoshi skulle förorsaka fler skador eller olyckor än något annat kast.
|
|
Registrerade sig: 10/31/2005 Meddelanden: 443
|
Hej Mathias.
Jag visar inte Tani Otochi till de minsta och nybörjare. Vi satsar på offensiva tekniker. Tani Otochi som kontring är inte den viktigaste teknik för oss , men jag brukar visa inför en tävling på sista fredags träning Tani Otochi som teknik som kan förekomma på tävlingen. Och jag själv är inte rädd att några av dem blir kastade på just Tani Otochi. Det är judo och tekniken finns inom judo. Jag själv går ut bara med sådana barn till en stor tävling som har en klart bild om judo. Barn som klarar många situationer och många tekniker till om Kochi Guruma Tani Otochi . Har jag inte i Judoskolan sådant tävlare ,då tävlar ingen av dem i en Modul eller Norr cup. Då är det klubbtävlingar eller klubbutbyte som geller.
|
|
|
Min erfarenhet säger annat, sett flera otäcka hjärnskakningar till följd av tani-otoshi och tyvärr många trasiga knän med...
men egentligen spelar det ingen roll, den är tillåten nu så då får vi lösa det på bästa sätt.
Mattias R
|
|
|
ja jag förstår att DU inte är rädd för att dom ska bli kastade, det är ju inte DU som blir kastad... (litet skämt)
Men jag förstår din poäng med ditt inlägg.
Mattias R
|
|
Registrerade sig: 10/31/2005 Meddelanden: 443
|
Tack.
|
|
Registrerade sig: 12/14/2005 Meddelanden: 188
|
[Quote:]M.F-BJK - 2005-12-21 8:28 AM
Men regeln tillåter inte doping! Medicinen får användas under förutsättning att den inte är dopingklassad! Är den det så gäller det för tränaren (som borde veta om adepten har astma) att informera föräldrarna så dessa kan skaffa ett läkarintyg som sedan lämpligen förvaras i judopasset, som man naturligtvis har med sig när man åker till tävling! Hmm eftersom att ALLA akuta astmamedicner är klassade som klass1 så faller ju reglen på ett eget kast. Den tillåter astmamedicin som inte är dopningsklassade= DET FINNS INTE!!!!! ingen tar kortison mediciner för långverkande bruk, vid akut astma! sedan ja, självklart är det tränarens ansvar, men fortfarande gäller inte bara ett läkarintyg för klass 1 i större tävlingar! Måste ha ansökt om despans. resultat: regeln faller platt innom Rf dopnigsregler redan!= ÖVERFLÖDIG övrigt: detta trodde jag att en nationellt domare hade koll på?
|
|
Registrerade sig: 11/26/2008 Meddelanden: 192 Område: Bålsta
|
Jag förstår allvarligt inte vart du vill komma med denna diskusionen!
Jag har inte astma själv så jag är inte insatt i vilka mediciner som funkar i akuta sammanhang eller sånt. Men jag säger det igen: Är medicinen med på dopinglistan, skaffa läkarintyg och om man tävlar på hög nivå även dispans. Nu började du i denna tråd prata om små barn och specialtillämpningarna för U11,U13 och U14. I dessa klasser tävlar väldigt få på den höga nivå som kräver dispans!
För att hålla koll på vilka medicener som är klassade som dopingmedel eller inte så försöker jag som domare hålla mig ajour med en uppdaterad lista från RF.
För övrigt får jag önska dig och alla andra en God Jul!
|
|
|
Guest |