Judoforum
»
Träning
»
Allmänt om träning
»
Har barns grundnivå sänks?
Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 2008-11-24(UTC) Meddelanden: 169
|
Som nybörjatränare för barn tycker jag att deras grundnivå när det kommer till klubben har blivit sämre. Jag vet at en sjuåring kan skilja sig + - 3 år i mognad. Detta innebär att i en grp med sjuåringar så kan du ha en mognadsspridning från 4 till 10 år. Det jag tycker mig märka är att det är fler som befinner sig på en lägre mognadsnivå nu än vad de gjorde för en tre fyra år sedan. Allt mer tid får läggas ner på grundläggande saker som tystnad, prata inte i mun på tränaren, stå still. Eller kort och gått det rent disciplinära. Detta trots de tekniska kraven har minskat på barnen tack vare de nya bestämmelserna och att vi inom klubben har lagt in mer lekbetonad träning. För att på så sätt ytterliggare minska på kraven. Trots detta så upplever jag att det rent disciplinära tar med tid i från träningen. Är jag ensam att uppleva detta fenomen? Är det ngn som har en teori vad detta kan bero på? Är det ngn som har en lösning på detta problem? Snälla ni kom inte med kritik om träningsupplägg och åsiker om att barn ska härdas inte leka, etc. |
MVH/Anders |
|
|
|
|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 2005-04-09(UTC) Meddelanden: 130
|
jag själv kan tycka mig se en klar försämrring i barn fysiska allmänstatus idag. fler barn är överviktiga och fler barn saknar grundläggande koordination. Jag upplever även barnen som lite "ömtåligare" vilket gör att man får arbeta med det - via tex lekar som gör dom lite tåligare. När det gäller den rent disciplinära problemen du nämner så tror jag att barn idag lever i en mkt mer stressad situation än för tex 10-15 år sedan. denna stress påverkar dom negativt vilket leder till svårigheter i koncentration osv.
Personligen tror jag att klara gränser, tydliga regler och konsekvenser redan från början är ett måste, anpassa passen så att tiden för att hamna i pratsituationer eller långa moment där koncentrationen ställs på provs undviks i det längsta. Att tex prata om teknik i mer än 45 sek -1min är inte så bra. Ett barns uppmärksamhetsförmåga sträcker sig inte längre. Visa och låt dom prova. Blanda in lekar hela tiden, varva dom med teknikträning så minskar du antal långa moment som leder till koncentrationssvårigheter bland barnen.
Kan va så att det behövs fler ledare på mattan med.
Mattias R
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2005-10-31(UTC) Meddelanden: 443
|
Hos mig är följande.Jag blandar in lekar självklart. Helst buldog.Men när disciplinen holler på att försämras då blandar jag in Ne Waza. Inga lekar bara brottning fysisk aktivitet springa mot varandra ingångar osv. 15 minuter 15 minuter.Tills alla de blir trötta. Det funkar bra. Behövs inte vara fullständiga ingångar .Bara barnen springer mot varandra och gör 5 ingångar. Eller kanske 15 minuters Ne waza 2 minuters intervall. Jag är inte dagis fröken jag är Judo tränare brukar jag säga. Det är min lösning.Tempo . Judo. Brottning osv.Leka kan man på lekplatsen efter träningen gratis.
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2005-11-21(UTC) Meddelanden: 31
|
Håller nog med Mattias R till 100%. Tycker den fysiska nivån på de nybörjare som kommer är betydligt sämre än för 10-15 år sen. Är övertygad om att det beror på att barn inte springer ute och leker lika mycket längre, och spontanidrotten i stort sett försvunnit. Den disiplinära nivån är också betydligt sämre, men jag upplever att man kan ändra på den ganska mycket om man som Mattias säger har klara regler och är konsekvent med att följa dom.
|
|
|
|
|
|
|
Låter som du gör som vi andra lajos. Att låta en stökig grupp bli fysiskt trötta brukar va effektivt. Fast om jag får ge dig ett tips eller råd så gör inte den typ av ingångar du nämner. Att göra något halvdant eller rent av dåligt lär bara barnen en felaktig rörelse. Vi brukar säga att "Man blir bra på det man tränar" Om man tränar på att göra halvdana ingångar så blir dom det i kastögonblicket också.
Gillar också att köra bulldog....
Mattias R
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2005-12-14(UTC) Meddelanden: 188
|
Hej!
Svaret på frågan om att barnens motoriska utveckling inte är lika stor som för kankse 10 år sedan kan ha och göra med att skolans idrott har reducerats i dels antal timmar och dels från en motorisk inriktad och hård idrott, till en mer bollsportsinriktad och mild idrott. De gånger jag har varit med en gympalärare har jag sett att barnen oftast kräver att spela nån bollsport och då strjkar om det blir tex hinderbana. Antalet reducerade timmar som skolan har nu är också en del av problemet, mer idrottande skulle nog behövas.
Problemet till "fetma" och mindre motoriskt utvecklade barn kan också var en kombination av att barnen sitter för länge hemma, eller i skolan. Förr inann IT åldern kom så var det naturligt att gå ut och leka, men nu har vi ett skifte i sysselsättningen.
ett diceplinproblem jag har upptäckt framförallt på idrotten är att barnen involveras i mer konflikter med varandra, det blir allt hetsigare vid tex bollsport nu, än det var när jag gick på idrotten (för C:a 6-7 år sedan)
Lösningen på andra sidan av diciplinen är att ha ett lagom tempo och mixat med lek och teknik/uppvärmning så att barnen inte har tid att diskutera och retas med varrandra, att de hela tiden får stimuli från judon, exakt som en del har skrivit här.
en fråga till anders:
Tycker du att det bara är barn i nybörjargrupperna som beter sig som du beskriver, eller är det i generellt i alla barngrupper du har?
\\Macco
|
|
|
|
|
|
|
Jag tror inte att det är skolornas neddragning av gymnastik som är största problemet idag. Även på 80 talet när jag gick i skola hade vi bara 1 timma i veckan, och det är bättre än inget, men inte så mycket. Största skillnaden tror jag är på kvällarna när vi alltid sprang ner till fotbollsplanen eller spelade innebandy på gården. Och rent generellt lekte ute efter skolan. Sen är det inte bara på det idrottsliga planet diciplinen är sämre. Rent allmänt hos barn/ungdomar idag saknas respekt för lärare/föräldrar/tränare på ett helt annat sätt än förr. Förr hjälpte dte att säga ifrån ordentligt, men idag krävs betydligt mer arbete som Anders säger att få ljudnivån att gå ner eller att få folk att lyssna. Edited by user den 21 december 2005 09:55:00(UTC)
| Reason: Not specified
|
|
|
|
|
|
|
att barn har svårt att lyssna är ett generellt problme ja, men jämfört med 50-80 tal så är det inte så konstigt. För om man sa nåt då, så blev man ju agad till tusen, eller straffad på annat sätt. Barn har nu insett att de också har rättigheter, och att de är precis lika värda som vuxna, och kan då också argumentera emot vuxna bättre.
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2005-04-07(UTC) Meddelanden: 68
|
Jag fick höra av en lärare när jag jobbade på en skola att hon trodde att barnens brist på respekt beror på att vuxna låter barn bestämma allt för mkt. Det är så viktigt vad barnen tycker i allting och barnen är inte riktigt utrustade att handskas med alla beslut. Ett exempel som hon tog upp. När hon var liten så var det inget snack om vart man skulle åka om det var nån helg när familjen skulle iväg. Men nu ofta så frågas barnen, vart vill ni åka, ska vi åka till Liseberg eller ska vi åka till... Iom att barnen lär sig att bestämma, sen när dom möter varandra i skolan så är det massor med egotrippade barn som tror att dom bestämmer. Givetvis är det många barn som klarar av att handskas med stressen av idag men inte alla. Det var hennes teorier iaf. Jag ber om ursäkt ifall jag inte förmedlat dem korrekt, hon läser inte här ändå B)
Andreas
|
|
|
|
|
|
|
Jag har aldrig blivit agad, eller ingen i min skola eller på judon på 80 talet heller. Men det var en rejäl skillnad på hur man lyssnade och repsekterade läraren/tränaren då och nu.
|
|
|
|
|
|
|
jag har jobbat med barn och ungdommar hela mitt liv och de enda som tror att dom kan argumentera bättre är dom själva. Bristen på respekt kommer bli ett samhällsproblem. Att förklara den bättre respekten under 50-80 tal med att det fanns aga är ju bara larvig. Stryk har aldrig gjort nån lydigare, tvärtom...
Mattias R
|
|
|
|
|
|
|
Quote:Mattias R - 2005-12-21 6:22 PM
jag har jobbat med barn och ungdommar hela mitt liv och de enda som tror att dom kan argumentera bättre är dom själva. Bristen på respekt kommer bli ett samhällsproblem. Att förklara den bättre respekten under 50-80 tal med att det fanns aga är ju bara larvig. Stryk har aldrig gjort nån lydigare, tvärtom...
Mattias R har stryk alldrig gjort någon lydigare? du skämtar va? du har alldrig blivit mobbad? Våld gör mer än vad du tror, sedan om det gör lydnad på lång sikt är en annan fråga! ta en judoteoretisk fråga. om nån låser din arm och hotar med att inte släppa förens du lyder vad denne vill, skulle du då vägra att lyda denne? Och hur kommer det sig att regioner med mycket vapen och regimer som med vapenvåld lyckas trycka ner andra människor, hur lyckas dessa med det om inte våld gör så att någon lyder? resten har du fullkomligt rätt i, att våld inte lönar sig, men fortfarande är det bevisligen etbra sätt att få lydnad *väldigt OT i detta forum*
|
|
|
|
|
|
|
Quote:di00wala - 2005-12-21 3:51 PM
Jag fick höra av en lärare när jag jobbade på en skola att hon trodde att barnens brist på respekt beror på att vuxna låter barn bestämma allt för mkt. Det är så viktigt vad barnen tycker i allting och barnen är inte riktigt utrustade att handskas med alla beslut. Ett exempel som hon tog upp. När hon var liten så var det inget snack om vart man skulle åka om det var nån helg när familjen skulle iväg. Men nu ofta så frågas barnen, vart vill ni åka, ska vi åka till Liseberg eller ska vi åka till... Iom att barnen lär sig att bestämma, sen när dom möter varandra i skolan så är det massor med egotrippade barn som tror att dom bestämmer. Givetvis är det många barn som klarar av att handskas med stressen av idag men inte alla. Det var hennes teorier iaf. Jag ber om ursäkt ifall jag inte förmedlat dem korrekt, hon läser inte här ändå B)
Andreas Tror mer på den här teorin också, ännu värre med en lagstiftning som gör att lärare inte ens får ta tag i ett barn som bråkar. Tur att man undervisar i judo där fullkontakt är tillåtet *misstolka inte detta nu bara*
|
|
|
|
|
|
|
Kära Macco! Jag har svårt att tro att alla andra barn jag har haft fram till nu antingen har blivit agade av elaka fröknar/magistrar/föräldrar eller några andra, eller att de alla ska ha varit mobbade. Jag har slagits med folk hela grundskolan inte fan har jag blivit mer eller mindre lydig för det. Håll dig till tråden och verkligheten. Det du påstår är ju helt befängt. |
MVH/Anders |
|
|
|
|
|
|
direkt våld kan skapa direkt lydnad - men i långa loppet leder våld aldrig till någon form av ärlig disciplin, vilket var det vi pratade om från början.
Och en sak macco - du vet inget om mig eller mitt liv så lägg ner kommentarer om det. Håll dig till sakfrågorna.
Mattias R
|
|
|
|
|
|
|
Quote:Mattias R - 2005-12-22 8:47 AM
direkt våld kan skapa direkt lydnad - men i långa loppet leder våld aldrig till någon form av ärlig disciplin, vilket var det vi pratade om från början.
Och en sak macco - du vet inget om mig eller mitt liv så lägg ner kommentarer om det. Håll dig till sakfrågorna.
Mattias R Det var en fråga, inte en kommentar
|
|
|
|
|
|
|
Tydligen är jag inte ensam om att se detta "nya" fenomen. Men eftersom det är sparsamt med insiktsfulla kommentarar så finner jag ingen anledning att fortsätta disskusionen. En viss forum medlem är funnit det lämpligt att än en gång glida ifrån tråden och hitta på saker. Nämner inga namn då denna tror att det är brott mot PUL |
MVH/Anders |
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2008-11-24(UTC) Meddelanden: 314
|
Då kom vi inte längre i denna tråden.
Mvh Micael
|
|
|
|
|
|
Judoforum
»
Träning
»
Allmänt om träning
»
Har barns grundnivå sänks?
Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.