|
|
 Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 10/24/2008 Meddelanden: 319
|
Jag undrar lite över hur ni andra tränar upp judokondition.
För det är ju lite skillnad på att springa en mil om dagen och köra en match på 5 min och bli helt utpumpad.
Hur gör ni och har ni några bra tips för att få upp en god kondition.
//Frej
|
|
Registrerade sig: 11/20/2008 Meddelanden: 242
|
Tja, min kondition är långt ifrån bra och jag kör alldeles för lite koditionsträning men det som jag tycker ger bäst resultat är högintensiv intervallträning. Jag har också läst på olika ställen att många anser att för olika typer av kampsporter så är vanlig jogging helt värdelös. Personligen tycker jag inte det utan tycker nog att även det hjälper. En blandning av dom två skulle förmodligen vara det absolut bästa. Och sen givetvis mycket randori.
|
|
|
Jo jag märkte igår, tävlade då. Första matchen blev inte så lång men andra gick i fyra minuter och sista gick fulltid 5 min.
Så i mitten på andra matchen var man helt död och nästan beredd att ge upp... Och så vill man ju inte att det ska vara.
Jogging kan nog vara bra för grundkontiotion om man inte har en sådan redan. Men sedan får man se efter andra träningsmetoder.
|
|
|
Något som jag själv har planer på att köra men inte kommit mig för än är det här träningsprogrammet. http://www.trainforstrength.com/Endurance1.shtmlEnligt det jag har läst om det på andra diskussionsforum så ska det vara väldigt bra och han som har skrivit det verkar vet vad han pratar om.
|
|
|
Verkar helt klart intressant, har dock bara skummat igenom det, ska läsa igen det mer när jag har tid.
Tack Kronos!
|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 4/8/2005 Meddelanden: 26
|
Om man har periodiserat sin träning över ett år (dvs har perioder där man tränar mot någonting specifikt) med 1-2 toppningsperioder, så finns det antagligen minst en period där man har mer grundträning än specifik judoträning inlagd. Där kan det knappast vara dumt att köra lite längre löpning om man nu kan och vill.
I övrigt så är väl olika former av intervallträning, som i länken ovan, ingen dum idé. Än viktigare kanske, om man nu tränar judo, är att inte vara för strikt på intervallen. En match har ju inte en jämn rytm med 30s arbete, 15s vila - rinse/repeat.
En bra träningsmetod, om man är ute i löpspåret, på träningscykel eller i randori med glada kamrater, är att använda sig av oregelbundna intervall. Om man använder musik kan man blanda trash metal med klassisk musik i intervall om 3-7 minuter, med delintervall som är "slumpmässiga". Som exempel: 48s metal, 8s klassiskt, 22s metal, 23s klassiskt, osv. Då kan man än mer närma sig judomatchintervall. För att förtydliga, när det är metal, då är det full rulle, när det är klassisk musik kör man på, men i lägre tempo, sk aktiv vila.
Det finns självfallet andra varianter än att köra med musik, en aktiv tränare kan ju "slumpa" intervallen under vanlig randori bara genom att stirra på klockan och göra det på känn.
Det kanske låter lite ambitiöst, men det är en förlängning av vanlig intervallträning med tanken att föra det närmare matchsituation.
Samma sak går att göra i löparspåret om det är kuperad terräng, men utmattningen och därigenom träningseffekten blir kanske inte optimal.
|
|
Registrerade sig: 5/5/2005 Meddelanden: 29
|
Jag tränar nästan enbart intervall när jag springer, brukar springa i både ett väldigt kupperat och ett som är helt slätt. Och variera intervallerna från 3 minuter ner till 40 sekunder, brukar också avsluta med några sprintsträckor. Dessutom har jag kört en del intervall med stavar, har fått det tipset av en av mina tränare, att köra vanlig intervall helt enkelt, men med ett par stavar för att också få med överkroppen.
|
|
Registrerade sig: 8/3/2005 Meddelanden: 45
|
Jag läste att när du springer länge och lågintensivt så tränar du uthållighet.Skillnaden mellan uthållighet och kondition är enligt författaren att kondition tappar du om du inte tränar på ett tag, medans uthållighet sitter kvar under mkt lång tid (märks på många fotbollsspelare). Man måste givetvis träna både fast tonvikt på intervaller
|
|
Registrerade sig: 4/9/2005 Meddelanden: 130
|
jag försöker kombinera olika typer av träning för att nå bäst effekt när det gäller judo. Jag blandar vanlig löpning (långdistans 7-10 km) med intervall i kanske 3-5 km. Intervallen anpassar jag efter bana eller med tid. Den typen av träning har jag för att ha återhämtningen mellan randoripass eller matcher. För att orka en judomatch på 5 min tror jag det bara finns ett sätt - randori. Har hört att för att orka 5 min match ska du orka 20 min högintensiv randori på klubben - och jag tror det stämmer. I en match så är det så mkt mer än bara kondition du måste ha - styrka, mjölksyretålighet, koncentraion etc... Vi i Sverige idag kör alldeles för lite randori jämför med andra länder..
Mattias R
|
|
|
Hopprep är förmodligen ett mycket bra alternativ och går att använda med det program som jag länkade till längre upp. Dock kan det väl tänkas att för mycket hopprep sliter en del på knäna. Det gör iofs löpning också. Hur som helst så är det förmodligen bara olika former av högintensiv intervallträning som gäller om man ska bygga upp sin kampkondition.
|
|
Registrerade sig: 8/3/2005 Meddelanden: 45
|
kör fartlek (naturlig intervall) se till att spurta mot slutet. Lycka till
|
|
Registrerade sig: 10/31/2005 Meddelanden: 443
|
[MODedit] Håll dig till ämnet och posta inte samma inlägg på flera ställen! Flyttad till: http://www.judoforum.se/forums/thread-view.asp?tid=254&mid=1816#M1816 M.F-BJK
|
|
Registrerade sig: 9/17/2005 Meddelanden: 15
|
Jag skulle nog kunna tänka mig att boxningsträningen har samma effekt på konditionen för en judoka som för en boxare. En stor variation med inslag av cirkelträning, löpning (varierad med långdistans och kortdistans intervall), gummiband (istället för boxarens päronboll) samt inte att förringa vilan :D
Lika mcyket som judon är en idrott där det krävs en mångsidighet av utövaren så är det minst lika viktigt att ha en väldigt mångsidig träning.
|
|
Registrerade sig: 10/31/2005 Meddelanden: 443
|
Dinamo har inför varge höst sesong en 10 dagars konditionsläger uppe på Bergen . Då tränar man inte judo utan kondition. Dem killar har 3 träningspass per dygn. Nästa år tänker jag deltaga i en sådant läger med dem. Så kommer du Frej till oss på kommande läger med Dinamos tränare kan du få info på vilket sätt tränar de upp styrka och kondition inför en tävlings sesong. Jag tror att dem tränare kommer till oss i april månad.
|
|
|
Aha! Perfekt Lajos!
Tack!
|
|
Registrerade sig: 1/22/2006 Meddelanden: 8
|
ett mycket bra sätt att träna är längd skidåkning som passar oss judokas där finns många likheter om du är ute efter ren AIII träning så är tiden den som är viktig inte hur långt du springer o ålder har betydelse men en blanding av AIII o AII träning är det som skulle passa oss judokas
vore kul om olika klubbar kunde utmana varandra i staffet vasan som en kul grej mvh robert
|
|
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 169 Område: Västerljung
|
Hello Yentb! Our knowledge about vietnames language are limited in this Judoforum I´m afraid. We are all(?) Swedish or at least Swedish speaking. But (almost) every Swed has good knowledge of the english language. So express your self in Swedish or English so we can understand and connect to each other.
MVH/Anders
|
|
Registrerade sig: 11/25/2008 Meddelanden: 48 Område: Linköping
|
[Anders wrote:]Our knowledge about vietnames language are limited in this Judoforum I´m afraid. Jag tycker att det verkar som om forumet har fått besök av en spammare som försöker locka besökare till sin webplats. Det enda han är ute efter är nog att exponera sina web-länkar, han bryr sig nog inte om ifall det han skriver har någon relevans för tråden eller forumet. Hoppas att någon administratör (Frej?) kan ta tag i detta och blockera användaren och radera inlägget med länkarna. Kanske är det inte ens någon mänsklig användare utan någon bot eller virus som i värsta fall sprider sig med hjälp av länkarna. m v h Henrik
|
|
|
OT: Han/hon/den är borta, va spam, tror det börjar bli dags för en uppgradering av forumet snart, bör finnas någon ny version ute. Vi vill ju bevara forumet så här tyst och stilla (*host) som det är, och slippa all spam... =)
|
|
|
Guest |