Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

uchi-mata översättning [Options]
Alberth
Postad: Wednesday, February 01, 2006 1:48:00 AM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 11/27/2005
Meddelanden: 25
Hej!

Jag hittade ett antal mycket intressanta tekniksidor på japanska för ett tag sedan och har roat mig med att översätta. Det finns massor att välja på men det blev den här klassiska uchi-mata-varianten (till att börja med...)

Det är uppdelat på tre sidor så jag använder tre meddelanden för enkelhetens skull.

Jag lyckades tyvärr inte behålla layouten som den ser ut i orginalet. Bilderna är numrerade uppifrån och ner, vänster till höger. Det krävs kanske lite klipp och klistrande för att underlätta läsningen.

Mina kommentarer m m står inom [].

Jag har försökt ligga så nära orginaltexten som möjligt för att inte missa några tekniska detaljer. Eventuella otydligheter (och misstag) får vi väl klara ut efterhand.

Hoppas det kan vara till hjälp.

Alberth
Alberth
Postad: Wednesday, February 01, 2006 1:51:00 AM

http://www.sportsclick.jp/judo/02/index17.html

TEKNISKT SEMINARIUM

kapitel 17: uchi-mata <del 1(3)>

En av Atsuko Nagais (3Dan) tokuiwaza [favorittekniker] är höger uchi-mata. Utförd med enorm snabbhet har den gett henne en mängd segrar av ädlaste sort. Bakom finner man ett särpräglat användande av tsurite [fiskehand] och hikite [draghand]. Vi får två situationer förklarade: motståndare med högergrepp och motståndare med vänster motsatt grepp [kenka kumite].

[porträttbild] Föreläsare: Atsuko Nagai
Föds 740114 i Kamio, Saitama. Börjar tränas i judo av fadern Takamitsu i andra klass. Studerar vid Kamio Senior High-school, vid Saitama University och erhåller en Master-examen från Saitama University Graduate School. Anställs av Komatsu -98. Avslutar sin aktiva karriär december 2000. Studier utomlands mellan september -01 och september -02 som Utlandsstationerad Forskare [observatör] åt JOC [Japans olympiska kommitté]. Nuvarande coach för Komatsus judoavdelning.

Bland de främsta segermeriterna finns: Gymnasiemästerskapen -91, Japanska dammästerskapen för speciellt utvalda -93, Japanska mästerskapen i viktklasser -93 till -95, Franska Öppna -94, -97 och -00, Asiatiska mästerskapen -95 och -00, Östasiatiska mästerskapen -97.

Eget högergrepp, motståndaren högergrepp:

Höger tsurite greppar motståndarens främre vänstra dräktslag. Är motståndaren kortare kan även ett djupt kraggrepp användas. Vänster hikite tar grepp ovanför motståndarens armbågsled. Går bara kuzushi [balansbrytningen] bra är uchi-mata en teknik som nästan alltid lyckas. Låt oss därför gå igenom kuzushi utan och innan.

Börja med att, inom pågående rörelse, trycka mot motståndaren. Detta för att skapa avstånd mellan sig själv och motståndaren. Denne kommer då att försöka trycka tillbaka. Tajmat med detta pressar man neråt med både tsurite och hikite och håller på så sätt motståndaren nedtryckt.

Motståndaren försöker resa sig upprätt som en motreaktion. Det är i detta ögonblick man har chansen att applicera tekniken. Med full satsning spänner tsurite uppåt, samtidigt som även hikite jobbar på samma sätt och motståndaren dras upp. Det optimala är att motståndaren hamnar på tå.

Höger fot kliver in mellan och framför motståndarens båda fötter. (Om man drar en linje mellan motståndarens tåspetsar och den egna tåspetsen ska det bildas en likbent triangel.) Vänster fot ställs precis bakom med ett tsugi-ashi steg. Sedan återstår att fjädra upp motståndaren med hjälp av högerbenet. I mitt fall, snarare än att fjädra upp med högerbenet, gick jag in djupt med vänster stödjeben och använde mig av det för att fjädra upp motståndaren.

Kliver man inte in tillräckligt djupt blir det lätt en ken-ken uchi-mata. Min underkropp var svag och jag hade svårt för ken-ken. Jag gick därför in mitt under motståndarens tyngdpunkt för att kunna fjädra upp och kasta i en enda rörelse. Vidare är det motståndarens högra ben som fjädras upp. Om inte riskerar man att en längre motståndare tar över - och att det till sist blir en ken-ken i alla fall.

Tsurite drar uppåt och kontrollerar motståndaren medan hikite drar runt och slänger ner.

< filmsekvens, 8 bilder [OBS spegelvända] >

Tekniska detaljer:

Till nyckelteknik genom hundratals uchi-komi.

Liksom o-soto-gari är uchi-mata en teknik jag började använda från och med tredje året på Saitama University. Att jag ville lära mig behärska den här tekniken, som dessutom var universitetets coach Seiki Noses tokui-waza, var att det går att få ippon med den.

Vid den tiden hade jag visserligen vunnit bl a Franska Öppna men jag oroade mig över att inte ha någon tokui-waza. Ryoko Tamura (tidigare Ryoko Tani) hade seoi-nage, o-soto-gari, harai-goshi m fl som ippon-givande tekniker. Jag hade inget motsvarande och det kändes som jag kört fast. Det blev anledningen att börja lära mig tekniken. Seiki Nose-sensei tittade på när jag gjorde uchi-komi. Gång på gång, även efter träningens slut, gjorde jag hundratals uchi-komi. Det började bli en något så när användbar teknik efter två, tre år. Eftersom min underkropp var svag bedrev jag också styrketräning parat med uchi-komi, och självförtroendet växte.

-98 blev jag anställd hos Komatsu och det är egentligen efter detta man kan börja kalla det tokui-waza. Det var med denna uchi-mata jag besegrade Jossinet (Fra.) i finalen på Franska Öppna -00.

Alberth
Postad: Wednesday, February 01, 2006 2:05:00 AM

http://www.sportsclick.jp/judo/02/index18.html

TEKNISKT SEMINARIUM

kapitel 18: uchi-mata <del 2(3)>

En av Atsuko Nagais (3Dan) tokuiwaza [favorittekniker] är höger uchi-mata. Utförd med enorm snabbhet har den gett henne en mängd segrar av ädlaste sort. Bakom finner man ett särpräglat användande av tsurite [fiskehand] och hikite [draghand]. Vi får två situationer förklarade: motståndare med högergrepp och motståndare med vänster motsatt grepp [kenka kumite].

Föds 740114 i Kamio, Saitama. Börjar tränas i judo av fadern Takamitsu i andra klass. Studerar vid Kamio Senior High-school, vid Saitama University och erhåller en Master-examen från Saitama University Graduate School. Anställs av Komatsu -98. Avslutar sin aktiva karriär december 2000. Studier utomlands mellan september -01 och september -02 som Utlandsstationerad Forskare [observatör] åt JOC [Japans olympiska kommitté]. Nuvarande coach för Komatsus judoavdelning.

Bland de främsta segermeriterna finns: Gymnasiemästerskapen -91, Japanska dammästerskapen för speciellt utvalda -93, Japanska mästerskapen i viktklasser -93 till -95, Franska Öppna -94, -97 och -00, Asiatiska mästerskapen -95 och -00, Östasiatiska mästerskapen -97.

Greppning [kumite]:

[bild1]
Vänster hikite ovanför motståndarens armbågsled. Höger tsurite tar motståndarens vänstra främre dräktslag. Mot en kortare motståndaren kan även ett djupt kraggrepp användas

[bild2]
Tryck mot motståndaren i rörelse.

[bild3]
Tajmat med motståndarens försök att trycka tillbaks, håll ner och kontrollera motståndaren genom att pressa nedåt med tsurite och hikite.

[bild4]
Motståndaren reagerar reflexmässigt med att försöka räta på sig. I det ögonblicket har man chansen att utföra tekniken.

Från kuzushi [balansbrytning] till hane [uppfjädring] (hela kroppens rörelse):

Viktig detalj!: Det optimala är att motståndaren hamnar på tå efter att ha dragits upp.

[bild 5]
Tryck ner motståndaren

[bild 6]
När motståndaren reagerar med att räta på sig drar och lyfter tsurite uppåt, hikite arbetar på samma sätt och motståndaren dras och lyfts upp.

[bild 7]
Kliv in med höger fot mitt emellan motståndarens fötter. Vänster fot placeras precis bakom med ett tsugiashi-steg.

Uppfjädring:

[bild 8] [bild 9]
Snarare än att fjädra upp med höger ben, gå in djupt mitt under motståndarens tyngdpunkt, använd fjädringen i vänster stödjeben och lägg liksom upp motståndaren på höften. Kontrollera motståndaren hela vägen med både tsurite och hikite utan att släppa taget.

[bild 10 - cirkel]
Cirkel: bra exempel:
Djupt insteg. Motståndaren placerad på höften.

[bild 11 - kryss]
Kryss: dåligt exempel:
Utan en lyckad kuzushi blir det lätt ken-ken. (Jag försökte undvika ken-ken p g a svaga muskler i underkroppen.)
Alberth
Postad: Wednesday, February 01, 2006 2:13:00 AM

http://www.sportsclick.jp/judo/02/index19.html

TEKNISKT SEMINARIUM

kapitel 19: uchi-mata <del 3(3)>

Motståndaren med motsatt grepp [kenka-kumite]:

[bild 1] [bild 2] [bild 3, spegelvänd]

[bild 4] [bild 5] [bild 6]

[bild 7]

När motståndaren greppat med vänster tsurite uppifrån greppar jag underifrån med höger tsurite och trycker framåt.
Greppar motståndaren underifrån sänker jag armbågen och kontrollerar motståndarens tsurite-rörelse.

Kuzushi är likadan som vid högergreppning: tryck ner och utnyttja motståndarens reaktion. Ibland går det inte att utföra någon teknik för att motståndaren intar en extrem position och ingendera kan ta grepp med hikite. I de fallen brukade jag satsa på att skapa en position från vilken jag kunde komma in rakt framifrån motståndaren. Detta eftersom min typ av uchi-mata, där man bryter balansen uppåt och går in, inte fungerar vid kenka-greppning med motståndaren rakt åt sidan. Innan själva utförandet av tekniken är det viktigt att snabbt rotera in till motståndarens framsida. När motståndaren trycker tillbaks utförs tekniken snabbt och i en enda rörelse från kuzushi till hane - inte i ordningen steg in följt av tsugiashi-steg.

Greppning [kumite]:

* Motståndaren greppar underifrån med
vänster tsurite. [bild 8]
Sänk armbågen och kontrollera motståndarens tsurite-rörelse.

* Motståndaren greppar ovanifrån med vänster tsurite. [bild 9]
Greppa med höger tsurite underifrån och tryck mot motståndarens nacke.

Uppfjädring:

Viktig detalj!

När motståndaren står i en extrem ställning så att ingendera kan greppa med hikite - använd höger fot som stödfot och öppna med vänster fot för att uppnå en position/ställning som gör det möjligt att komma in rakt framifrån motståndaren.

[bild 10] [bild 11] [bild 12]

Snurra snabbt in framför motståndaren innan uppfjädringen. Höger ben, som dröjts kvar mitt emellan motståndarens ben, fjädrar sedan upp i ett huj.

Råd för att utvecklas:

Viktigt med gestaltning [bildskapande] vid inlärning av nya tekniker.

När jag ville lära mig en ny teknik var jag noga med att skapa en [mental] bild. För uchi-mata tittade jag titt som tätt på "ippon-special"-videor och etsade fast en bild i huvudet av mig själv när jag kastar. Jag kunde titta på videor med Seiki Nose-sensei eller Yasuhiro Yamashita-sensei hur många gånger som helst utan att tröttna. Speciellt var det videor från faktiska tävlingar som VM eller OS jag tittade på. Sedan kunde jag t ex jämföra de bilderna med min egen judo när jag själv påbörjade träningen. På så sätt skapade jag egna knep att dra nytta av videofilmerna.
Lajos
Postad: Wednesday, February 01, 2006 8:27:00 AM

Registrerade sig: 10/31/2005
Meddelanden: 443
Tack .
PeterG
Postad: Wednesday, February 01, 2006 2:08:00 PM

Registrerade sig: 8/8/2005
Meddelanden: 6
Alldeles lysande inlägg... det råkar inte finnas något liknande för seoi-nage-kasten? Främst morote seoi nage för egen del =)
Alberth
Postad: Wednesday, February 01, 2006 3:25:00 PM

PeterG
Postad: Wednesday, February 01, 2006 7:31:00 PM

Registrerade sig: 8/8/2005
Meddelanden: 6
Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)