logo
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

Lajos
#1 Postad : den 5 april 2007 17:22:00(UTC)
Lajos

Rank: Newbie

Registrerade sig: 2005-10-31(UTC)
Meddelanden: 443

Just nu sitter jag här i Pancevo på andra sidan av Dunaou i provincien Vojvodina bara 1.3 mil från Belgrad med en VIP biljett till EM som jag fick från min modersklubb Dinamo och väntar på morgondagens tävling. Igår har jag besökt min modersklubb där alla pratar om EM. Dinamo har flera som hjälper arrangemanget i Belgrad och från de fick jag höra att Svenska landslaget har hyrt sig in i Hotel Park i Belgrad. Förmådligen träffar jag några svenskar imorgon. Enligt info som jag har hört igår har 680 tävlare anmällt sig till EM . Ryssar har kommit med 50 sparring partner för sina tävlare. Så de som vill bli EM mästare ska inte komma till prispallen på ett lätt sätt här i Belgrad . Men så ska det vara.
Vet ej hur många som ska tävla från Serbien men en EM medalj är nytiden kanske mera morot och stimulerande på grund av att staten betalar lönen livet ut för alla som vinner en EM VM OS medalj.
Ungrarna har redan en sådant system för länge sedan men nu följer Serbien i samma spår.
Om exempel landslaget i handboll vinner en EM VM OS medalj då får alla i lagen lön livet ut inklusive reservlag.
Alla medaljer är prisvärda oavsätt handlar det om guld ,silver eller brons fast olika summan av livstidspension man får och med ökad livsstandard ska ökas dem prispengar också-
Har hört igår att för en olypisk guld får man ca. 2000 ero netto varge månad tills man läver ,men denna summan ska ökas succesivt med ökad standard.
En bra exempel som svenska staten skulle följa .

Edited by user den 5 april 2007 18:11:00(UTC)  | Reason: Not specified

Odin
#2 Postad : den 5 april 2007 17:35:00(UTC)
Odin

Rank: Member

Registrerade sig: 2006-10-21(UTC)
Meddelanden: 16

Kul att vara på plats och se tävlingarna live.
Men för oss andra så tur att dom sänder en del från EM på Eurosport.

Fredagen den 6 april 2007
17:00 Judo: EM i Belgrad, Serbien

Lördagen den 7 april 2007
16:00 Judo: EM i Belgrad, Serbien
18:30 Judo: EM i Belgrad, Serbien

Söndagen den 8 april 2007
16:45 Judo: EM i Belgrad, Serbien

Jag läste på "Svenska Judoförbundet Online" att Sverige ställer upp med 4 deltagare:

Fredag tävlar:
Maria Lindberg, Borås, tävlar i 57 kg
Gabriel Bengtsson, Borås, som tävlar i getingboet -66 kg
Carin Fritzell Hamnlund, IK Västra (Göteborg) tävlar i -48 kg

Lördag tävlar:
Jonas Sandström, Borås, som tävlar i -81 kg

//Odin
Lajos
#3 Postad : den 6 april 2007 20:01:00(UTC)
Lajos

Verkligen en bra stämning här i Belgrad särkild när deras judoka tävlar. Det var enligt en säkerhetsvakt lite mindre en 10000 personer som har varit inne i hallen och har tittat på tävlingen vilket kan det bli rimligt.
Jag tror att ni har sätt på tv vilken stämning vi hade. Bättre supportar brukar man inte ha på en fottbollsmatsch som man hade idag på Judo-n.
Här har samlats och tittat på judo-n minst 8000 personer och hade kul.
Hade fotograferat mig med russen Michalin . Killen är minst 2 meter lång.
Angående Maria Lindbergs och Gabrien Bengtsons matcher som jag har följt vill inte uttala mig det ska Robert Eriksson göra säkert. Jag har mött Robban och minst 8 personer från Sverige.
Imorgon är det Judo fest igen. Tävlingen börjar klockan 10.00
Arrangemanget gick mycket bra tycker jag.

Edited by user den 6 april 2007 20:04:00(UTC)  | Reason: Not specified

Lajos
#4 Postad : den 6 april 2007 20:39:00(UTC)
Lajos

EJU. har bestämt ge 2500 Euro till vinnaren men om vinnaren vinner med ippon i finalen då höjs summan till 5000 euro.
Silver medaljör får 1500 euro och brons 500 euro. Som vanligt när det är en större Judo tävling här i dem länder runt Ungern ,det största judons sponsor är ungerska banken OTP.

Edited by user den 6 april 2007 20:40:00(UTC)  | Reason: Not specified

Lajos
#5 Postad : den 9 april 2007 13:53:00(UTC)
Lajos

Nu är tävlingen avslutat och det var verkligen värt att man har varit i Belgrad. Arrangemanget var jätte bra och man hade verkligen en känsla att man är i en av de länder i fd.Jugoslavien där judo har sin tradition. De många tusen judokunniga supportrar har suttit hela dagen och följt och kommenterat matcherna. Det var också kul att se hur judofolk som har tävlat mot varandra samt har tränat med varandra på 80 talet från alla fd. länder skapar igen kontakter utan att tänka på vilka av nua länder tillhör man just nu. Många fd. Judo utövare från hela världen har rest hem till Belgrad för att se på EM. Jag själv har mött en fd. klubkompis som har kommit hem från Kanada för att träffa kompisar och vara på EM.

Hemmafolk hade glädje också att fira en Serbisk judo utövare Mijalkovic som har vunnit silver. Denna medaljen har de väntat i 10 år.
Jag har hört att Mijalkovic får utöver 1500 euro från EJU också 5000 euro från Serbisk judo förbund )netto) samt en sportpension i ca 800 euro )netto) som ska han få livet ut för sin insats när han har fult 35 år då kan han börja få. Så på så sätt kan han träna och fortsätta tävla i Judo utan att tänka på sin ekonomisk överlevnad.
Annars sportpension får alla retroaktivt som hade vunnit nogån gång europeisk VM eller OS medalj oavsätt vilken sport handlar det om. Och det är på grund av att alla dem har tränat mycket och har varit borta från arbetsmarknaden och idag tack vare det har många mindre i plonboken som pension. Sportpension tillkommer till vanlig pension som extra. Inte så tokig.
På så sött sponsrar regeringen här de som vill satsa på Elit idrott och de som på slutet kommer hem med resultat från EM,VM,OS.
Annars Ungern fick sin 10 e EU mästaren i Belgrad Hadfi Daniel i minus 100 kg.
Så mycket nutt från Serbien. Allt annat kan ni läsa på olika hemsidor .
Annars det var Fransmännen överallt på prispallen och fransk dominans på tävlingen.
Jag har sätt Jonas match och tycker att han har kämpat jätte bra. Denna killen är en kunnig judo utövare som kan vara i världsklass bara få bra möjlighet att kunna fortsätta satsa i Judo.

Edited by user den 10 april 2007 17:51:00(UTC)  | Reason: Not specified

Lajos
#6 Postad : den 10 april 2007 18:02:00(UTC)
Lajos

En info som kan bli intressant. Många tävlare som har vunnit medaljer på tävlingen har redan varit nästa dag i uppvärmningshallen i Belgrad och har tränat. Mijalkovic som har vunnit silver på fredag har genomfört sin Judo träning redan dagen efter på lördag.

Hadfi Daniel som har vunnit guld medalj för Ungern fick en vecka ledighet läser jag på Judoinfo.hu

Edited by user den 11 april 2007 11:55:00(UTC)  | Reason: Not specified

Lajos
#7 Postad : den 22 april 2007 09:44:00(UTC)
Lajos

Bilder från EM finns på följande hemsida: http://www.judoinfo.hu/

klicka på höger sidan där stor galériak på en av följande rad:

Legfrissebb galériák

Európa-bajnokság, 3. nap
Európa-bajnokság, 2. nap
Európa-bajnokság, 1. nap
Európa-bajnokság, Belgrád
Hungarian Masters Open

Edited by user den 22 april 2007 09:46:00(UTC)  | Reason: Not specified

Användare som läser denna konversation
Guest
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.