Judoforum
»
Allmänt
»
Öppen dojo
»
Motioner inför årsmötet
Rank: Member
Registrerade sig: 2008-11-23(UTC) Meddelanden: 72
|
Tack för kopian på motionerna. Motion 1 hade jag sett förut, men motion 2 (avgiftstak 15000 kr) hade jag inte läst. Jag har inte talat med övriga styrelsen om motionen ännu så det här är min personliga åsikt. Jag håller tyvärr inte med om motiveringen för motion 2. Ett sådant tak skulle med dagens avgiftsnivå enbart påverka de 5-6 största klubbarna. Risken att just de klubbarna skulle byta till Aktiv Ungdom eller liknande av ekonomiska skäl ser jag som liten. Det skulle kosta dem för mycket på andra sätt att tappa inte bara SJF:s utbildningar utan även rätten till dan-graderingar och förbundets tävlingar. Ändringarna i förbundets utskicksrutiner (judoinfo etc) bör heller inte ha slagit hårdare mot de stora klubbarna, de fick vad jag förstår inte fler nummer per klubb än övriga. Om motionens motivering begränsas till att enbart se det som en kompensation för att deras relativa röstvikt på SJF:s årsmöte sänks uppstår då självklart följdfrågan: Varför ändra avgiften för just de med 5 (+ någon med 4) röster? Var ska man dra gränsen? Jag säger inte kategoriskt nej till avgiftstak, men jag skulle vilja se mer övertygande argument innan jag håller med om att vi bör införa ett inom SJF. Vi har redan idag en förbundsavgift som skiljer sig beroende på klubbens storlek, varje medlem efter 300 får 18% "rabatt" jämfört med de första 100. Det är dessutom omnämnt någonstans att en fråga som kommer att tas upp till debatt på mötet är om förbundsavgiften som legat still i flera år behöver höjas, och då vill jag ha mycket goda skäl om man samtidigt ska lägga in en extra rabatt. Intäktsminskningen som följd av ett tak skulle med dagens avgift bli i storleksordningen 40000 kr, en mindre summa jämfört med förbundets totala budget men ändå värd att räkna med. /Anders Dovervik PS: Jag har fortfarande inte sett Gribby Judos motion i sin helhet. Någon som har en kopia? /DS
|
|
|
|
|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 2005-11-22(UTC) Meddelanden: 6
|
Hej igen (tätt mellan besöken nu för tiden) Jag håller med föregående talare, dvs jag känner mig inte speciellt hätsk, tvärtom har väl tonen på detta forum under senare tid varit både saklig och lugn från alla håll. När det gäller motioner kommer samtliga upp på hemsidan idag, som jag lovade igår. Rent allmänt är detta ganska nytt, förr om åren kopierade vi mycket och sände med post till klubbarna medan Internet och hemsidan nu tagit över som informationskanal. Nu lägger vi ut så mycket att det aldrig förr funnits så mycket information tillgänglig. Skulle det saknas något behöver det ju inte vara medvetet och av något speciellt skäl utan det kan räcka med en önskan eller ett tips så lägger vi ut det också. Vissa saker väljer vi bort därför att detta är en helt öppen sida och vi får inte publicera allting på öppna sidor. Allting behöver ju heller inte gå via ett forum och med det menar jag att om det är något speciellt någon undrar så går det bra att maila också. Det som skrivits om motionerna kan jag hålla med om, det inte blev många ämnen som berördes i dessa, egentligen bara ett dvs förslaget om en klubb en röst. Jag både hoppas och tror att detta kan bero på att att en hel del positivt har hänt under året. Visst skulle mycket ha gått fortare men efter hand har mycket "fallit på plats", det finns mycket mer att göra och det kommer men det känns som om det går framåt på många områden. Jag kan försäkra alla som läser det här att vi som arbetar inom SJF, både anställda och valda, lägger stor energi på att föra fram judons positioner. Inom vårt förbund, såväl som inom andra förbund, finns det givetvis personer som vill se andra på vissa positioner och som vill se utvecklingen gå i en annan riktning, detta får vi självklart leva med som ett naturligt inslag i en demkrati. Men, så länge debatten hålls på en "anständig nivå" känns det både uppfriskande och stimulerande att delta i den! Hälsningar Jan Björkman
|
|
|
|
|
|
Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 2005-12-14(UTC) Meddelanden: 188
|
angående motion2.
Jag ser ingen anledning till att v inte skulle ha en "maxtaxa". DEt ska inte vara hur dyrt som helst att vara med i SJF. Men intresseområdet för min sida liger inte i "maxtaxan" utan i problemet att SJF vägrar att tillåta en viss rabbatt om en klubb är med i fler förbund med judo, än bara SJF. Man måste alltså betala svindyra avgifter nu även fasst man är med i flera förbund. SJF kunde göra så att man ger rabbatt till de klubbar som har medlemskap i flera förbund så att de små klubbarna kan klara sin ekonomi. Nu räknar jag inte med DF eller med RF då dessa förbund per automatik får medlemmar via SJF, utan paralella förbund som SHIF, budoförbundet etc.
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2005-04-09(UTC) Meddelanden: 130
|
Hejsan Ado.
Jag håller inte med dig när det gäller risken att klubbar byter till tex aktiv ungdom, jag vet idag att det finns klubbar som allvarligt funderar på detta, framför allt för en del av sina medlemmar. Att bara betala medlemsavgift för några gör ju att klubben sparar mkt pengar men samtidigt kan tillgodogöra sig det som SJF erbjuder. Av alla på min egen klubb är det ett begränsat antal som på något sätt använder sig av det SJF erbjuder idag. Så varför ska man betala för dom? Speciellt när en mindre klubb inte har något att säga till om med dagens röstlängd.
Flera stora klubbar har klagat på de stora avgifterna, klubber som oftast motsätter sig förslaget "en klubb - en röst". Personligen tycker jag inte man både kan ha kakan och äta den.
Mattias R
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2008-11-24(UTC) Meddelanden: 94
|
A: Kunde kanske varit intressant och veta vad du menar... B: Då Elvira tävlat så har inte SJFs Handikapp-kommitté varit inblandad på annat sätt än att vi på ett litet (men dock) ekonomiskt sätt stöttat henne. Därför har vi inte kunnat ta upp något om hennes tävlande då det inte ingått i vår verksamhet under året. Du kan istället läsa er egna verksamhetsberättelse (SHIFs) där det i stället bör ingå, då de tävlingar som hon deltagit i varit via SHIF.
|
|
|
|
|
|
|
Varför skulle just SJF ge rabatt? Varför inte de andra förbunden? Vill man vara med i ett förbund betalar man medlemsavgiften.... Annars inte...
|
|
|
|
|
|
|
Fortfarande är det internationella tävlingar vi pratar om, OCH nationella där hon utanför handikappen har tävlat på SJF sanktionerade tävlingar. och var det itne du som ville ha internationella tävlingar?
dessutom har jag inget med SHIF att göra, jag är inte representant för dem, jag är bara medlem, lika mycket meldem som jag är i SJF
|
|
|
|
|
|
|
Hon har inte deltagit i någon tävling eller läger som SJFs handikapp-kommitté anordnat och därför står det inget om henne i HK-kommitténs VB. I vårt VB står endast det som vi inom vår verksamhet har bedrivit. VB ska endast berätta vad vi har gjort under året. Allt övrigt får andra förbund/distrikt/klubbar berätta! All heder åt Elvira som kämpat hårt under 2005, det vill jag verkligen understryka, men det har inte varit inom vår verksamhet och följaktligen tas det inte upp i vår VB. Det är jag övertygad om att även Elvira förstår!
|
|
|
|
|
|
|
Quote:Mattias R - 2006-03-07 12:09 PM
Hejsan Ado.
Snälla, använd mitt namn när du hänvisar till mig. Det är vad det är till för ;). Ado är bara en kort teckensträng för inloggning. Quote:Jag håller inte med dig när det gäller risken att klubbar byter till tex aktiv ungdom, jag vet idag att det finns klubbar som allvarligt funderar på detta, framför allt för en del av sina medlemmar. Att bara betala medlemsavgift för några gör ju att klubben sparar mkt pengar men samtidigt kan tillgodogöra sig det som SJF erbjuder. Av alla på min egen klubb är det ett begränsat antal som på något sätt använder sig av det SJF erbjuder idag. Så varför ska man betala för dom? Speciellt när en mindre klubb inte har något att säga till om med dagens röstlängd.
Flera stora klubbar har klagat på de stora avgifterna, klubber som oftast motsätter sig förslaget "en klubb - en röst". Personligen tycker jag inte man både kan ha kakan och äta den.
Mattias R Om det finns någon klubb som funderar på att låta nybörjare och motionärer redovisas till Aktiv Ungdom medan dan-graderingsintresserade och tävlande registreras inom SJF för att medlemskapet ger fler förmåner för just dem tycker jag det känns fel. De borde redovisa alla eller ingen, om de håller på med samma sport! Skulle det bli så att flera klubbar delvis utträder ur SJF på det sätt du beskriver får vi fundera på om det är ett tillräckligt allvarligt problem för att vi ska skriva in i SJF:s stadgar att alla föreningsmedlemmar som bedriver judo också redovisas till SJF. Å andra sidan, i klubbar som till exempel kör huvudsakligen ju-jutsu eller gymnastiklek med en del av klubben och huvudsakligen judo med en annan del håller jag med om att de skulle kunna redovisa enbart de med huvudinriktning judo till SJF. De får dock i så fall se till att både medlemmar och utomstående kan se var gränsen mellan sektionerna i klubben går. /Anders Dovervik
|
|
|
|
|
|
|
mm Men det skulle ha vart i ert intresse och verksamhet OM ni inte hade varit så trångsynta och negativa. Om vi hade en handikappverksamhet som fungerade så skulle båda förbunden kunna ta del av och kunna stötta elvira, men nu är det tyvärr inte så. Och säg inte att det inte är SJF fel, för det är det, då SHIF JK ordförande gör ALLT för att få ett sammarbete just nu och det vet även du!
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2008-11-24(UTC) Meddelanden: 314
|
Vad har detta göra med Motioner inför årsmötet? Om ni vill diskutera Elvira så gör det i en ny tråd.
Mvh Micael Öberg
|
|
|
|
|
|
|
Nu har jag läst igenom Gribby Judos förslag om att begränsa hur många andra klubbar en klubb kan ha fullmakt ifrån. Enligt vad jag kan se är Gribbys föreslagna regel inte samma som vad som redan står i stadgarna. En klubb kan ha mer än en medlem närvarande på årsmötet. Om Gribbys förslag tolkas bokstavligen innebär det att om klubb A skickar fullmakt med en person från klubb B, så får inte vare sig det ombudet eller någon annan person som också är medlem i klubb B sitta på mötet med fullmakt från en tredje klubb C, oberoende av om de har fullmakt från sin egen klubb (B) till att börja med. Det påverkar däremot inte deras möjligheter att samtidigt vara ombud för JDF. Eftersom regeln inte är densamma som redan står i stadgarna bör vi inte bara hoppa över att ta upp motionen på årsmötet. Den förtjänar att debatteras. Jag anser dock att även om det kan finnas situationer där motionens förslag är bättre så överväger de situationer där dagens stadgetext känns bäst. Framför allt gör dagens stadgetext det enklare om man letar lämplig person att skicka fullmakt med. Den man frågar behöver då inte först kolla med alla andra i sin klubb om de tänker vara ombud för någon annan klubb. /Anders Dovervik Edited by user den 8 mars 2006 08:02:00(UTC)
| Reason: Not specified
|
|
|
|
|
|
|
Sorry Micke! Jag bara förklarade varför vår verksamhetsberättelse ser ut som den gör. Varför en del saker finns med och andra inte. Sen om jag är trångsynt i övrigt... det är mycket riktigt en annan sak! :-)
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2005-04-09(UTC) Meddelanden: 130
|
hejsan Anders
Det är just det som är problemet - att många klubbar upplever det som om att det som erbjuds från förbundet inte har något att göra med den verksamhet som dom bedriver. Och varför ska man då betala för det? Och istället för att "tvinga" klubbar att registrera alla sina medlemmar som du föreslår kanske det vore lämpligare att se till att verksamheten sköts på ett sätt som gör att klubbarna känner det meningsfullt att betala för alla sina medlemmar.
Mattias R
|
|
|
|
|
|
|
Om något annat förbunds inriktning stämmer bättre med hur hela eller delar av föreningen bedrivs ska man självklart inte behöva ha med (eller betala för) de delarna inom SJF.
Det jag däremot tyckte kändes fel var om man drog gränsen mellan de två sektionerna inom klubben inte utifrån vad var och en tränar utan efter om varje individ just det året skulle ha nytta av något erbjudande från SJF. Om kassören regelbundet i september sitter med funderingar liknande "Hmm... Kalle kanske vill [ta sitt svarta bälte/tävla/gå en kurs] nästa år, då är det bäst jag för över honom från vår lågnivåsektion till judosektionen i bokföringen," då tycker jag något gått snett.
Det är bara om den typen av delregistrering blir utbredd som jag kan se någon anledning att börja sätta upp nya regler för medlemsredovisningen, annars räcker det bra med de vi redan har idag. Jag motsätter mig heller inte kategoriskt ett avgiftstak, men tycker det är fel om risken att just de 5-6 klubbar som ligger över det föreslagna taket ska delvis lämna SJF är del av motiveringen.
/Anders Dovervik
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2008-11-24(UTC) Meddelanden: 314
|
Är det bara jag som är intresserad av ekonomiska verksamhetsberättelsen? Den utlovades att finnas 14 dagar innans årsmötet den 18 Mars och idag är det den 9 mars.
Mvh Micael Öberg
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2008-11-26(UTC) Meddelanden: 192
|
Du är inte ensam! Skulle också önska att resultaträkning å budgetkom upp så man kunde läsa genom å diskutera dessa lite innan årsmötet.
|
|
|
|
|
|
|
Förvaltningsberättelse, resultaträkning och balansräkning bör ha skickats ut med papperspost till klubbarna. Hör med din förenings kontaktperson, han eller hon ska ha fått ett exemplar samtidigt med pappersutskriften av verksamhetsberättelsen.
I och med att dokumentbanken är öppen och läsbar för alla har SJF valt att inte lägga de finansiella dokumenten där. Huruvida det är rätt eller fel kan man säkert ha olika åsikt om, men vi i vår klubb gör åtminstone ungefär likadant inför vårt eget årsmöte. Finansiella siffror läggs ut, men bakom ett lösenordsskydd som är tänkt att bara släppa in klubbens medlemmar. Innan vi hade en sådan avdelning lade vi inte ut de bitarna på hemsidan alls utan distribuerade dem bara på papper.
SJF:s budgetförslag har inte skickats ut vare sig på papper eller via hemsidan, vilket jag tycker är synd. Jag hade gärna diskuterat med min styrelse vad de anser är viktigast, så vi kunde förberett vår representant till årsmötet bättre. Det skulle också göra det lättare att fatta beslut om förbundets medlemsavgift om man sett konsekvenserna innan.
Det finns dock inget krav i stadgarna på att budgeten ska visas i förväg. I teorin kan man ju tänka sig att den budget som läggs räknas om beroende på vad mötet beslutar om medlemsavgift (punkten innan på dagordningen), innan det beslutet är taget vet man inte hur stor intäktssidan blir. Å andra sidan är medlemsavgiften i praktiken bara en andel av SJF:s budget, en betydligt större del av intäkterna kommer från olika former av bidrag. Det borde alltså vara möjligt att sammanställa en preliminär budget innan medlemsavgiften är satt. Det räknar jag med att styrelsen gjort även om den inte publicerats, då mötet sker efter att en stor del av 2006 redan gått.
Vid 2007 års årsmöte kanske man kunde motionera om att ta med i stadgarna att den preliminära budgeten och en verksamhetsplan ska spridas tillsammans med övrigt årsmötesmaterial (får dock inte effekt förrän 2008)? Vi har en sådan paragraf i min klubbs stadgar, och de är baserade på RF:s normalstadgar för idrottsförening. Jag tycker det är en bra princip.
Det närmaste en verksamhetsplan för SJF som jag sett är de mål och visioner för judosportens utveckling 2005-2008 som både skickats ut och finns på nätet. De är ganska allmänt hållna och går inte in på hur målen ska uppnås, men kanske kan ge en fingervisning om vad styrelsen tycker är viktigt. Dessutom har flera av kommitteérna lagt in kommentarer om planerad utveckling under 2006 i sina verksamhetsberättelser.
/Anders Dovervik, <A href="http://www.stockholmsjudoklubb.se">Stockholms Judoklubb</A>
|
|
|
|
|
|
Judoforum
»
Allmänt
»
Öppen dojo
»
Motioner inför årsmötet
Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.