|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 5/1/2006 Meddelanden: 2
|
Jag har efter att ha tränat karate och jutsu vant mig vid att ha susp så jag har nu börjat använda det även på judon. Mobiliteten blir ju bättre speciellt i ne-waza, men behöver ju inte oroa sig för nån liten touch, vilket man snabbt brukar bli påmind om om man glömmer den hemma. Men det kan ju också bero på att man vant sig vid den. Jag hade ju aldrig susp i min tidigare utövning.
Får man använda susp på tävling?
|
|
Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 11/26/2008 Meddelanden: 192 Område: Bålsta
|
Så länge det inte finns metalldelar i suspen eller spännena till den så är det ok.
|
|
Registrerade sig: 4/7/2005 Meddelanden: 68
|
Gäller det inte att alla hårda föremål, likväl hårdplast är förbjudet? Jag blev dissad att ha ett axelskydd, mjukt över hela men med en liten plastdetalj som höll ihop det.
Fick rekommendationen att skaffa ett tygband att binda ihop det med. Domaren som informerade mig, frågade faktiskt innan jag gick upp och tävlade, är Elit och enligt mig mycket väl påläst när det gäller reglerna.
Mvh Andreas
|
|
Registrerade sig: 11/26/2008 Meddelanden: 192 Område: Bålsta
|
Det står visserligen metall eller andra hårda föremål, synliga eller dolda, i regeltexten. När det gäller susp så har jag inte varit med om att någon fått hansoku-make för detta eller att domarna varit framme å kollat vad grabbarna har innanför byxorna. Svårt å tänka mig nån ökad skaderisk om någon med susp landar på sin motståndare med suspen först så att säga. Ska kolla upp noggrannare med domarkollegorna dock för säkerhets skull.
Angående axelskydd så hade en tävlande från min klubb själv problem med axen och använde ett axelskydd med plastspännen. Tror det gick för honom att använda det om han tejpade plastdelarna efter påtagandet. Eventuellt måste man också tejpa mellan själva skyddet å huden om det finns risk för att fastna med fingrar därimellan
|
|
 Rank: Member
Registrerade sig: 11/23/2008 Meddelanden: 72
|
Jag fick också lära mig att regeln förbjuder föremål "hårt <B>eller</B> bestående av metall, vare sig dolt eller synligt". Det enda hårda som var tillåtet var sådant man hade inuti kroppen (även om tävlingsjudoka sällan har titanhöftled eller pacemaker vore det ju trist att diska dem för en sådan...). I internationella tävlingar ska det åtminstone ibland ha varit ganska hårt med bedömningarna.
Om det i praktiken tillämpas annorlunda av domarna i svenska tävlingar kan säkert Magnus svara på snart. Som sagt, situationer där motståndaren tar i med sådan kraft mot det området att man upptäcker och skadar sig på skyddet bör nog inte förekomma ofta, och skulle kanske snarare leda till varning för den andre.
Just eftersom våld mot den delen av kroppen bör undvikas har jag dock aldrig sett något behov av skydd och har heller inte föreslagit det för våra elever, vare sig tävlande eller ej. Som du sade i första inlägget kanske det blir några rörelser man tränar in försiktigare om man inte har skydd, men det är inte något fel tycker jag.
/Anders Dovervik, <A href="http://www.stockholmsjudoklubb.se/">Stockholms Judoklubb</A>
|
|
Registrerade sig: 5/1/2006 Meddelanden: 2
|
Tack för svaren! Jag kommer nog att försöka lära mig köra utan. Det är faktiskt oftast bekvämare samt att jag märkt att den faktiskt kan vara lite ivägen på Sankaku.
|
|
Registrerade sig: 12/14/2005 Meddelanden: 188
|
det är väl tvärt om? det är väl skänare att ha susp när man aplicerar sankaku och även en "felaktig" utförd juji över mitten.
Ha rsjälv alldrig använts susp och komme rin eatt göra det heller, ha ringne anledning att ens föröska skada någon där
|
|
|
Guest |