|
|
Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 11/20/2008 Meddelanden: 242
|
Jag har egentligen aldrig funderat över vad som är bra och dålig mat att stoppa i sig innan en tävling så jag tänkte höra vad ni andra har för erfareneheter och tips. Vad ska man t.ex. stoppa i sig till frukost innan en tävling för att hålla sig pigg och alert. Och kanske ännu viktigare, vad ska man absolut undvika.
|
|
Registrerade sig: 10/24/2008 Meddelanden: 314
|
Det beror väl lite på när på dagen man ska tävla. Kan ju även i vissa fall ha med invägningen att göra när man kan proppa i sig mat.
På min senaste tävling så blev det en pizza kvällen före vilket ej är att rekomenderas. :x
Det är väl i första hand snabba kolydrater man vill åt, bananer och sånt, eller lite kraftigare måltid, pasta...
|
|
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 314 Område: Stockholm
|
Min senaste tävling som var SM så var jag fokuserad inför tävling så jag kunde bara dra i mig en Kidsmeal från Burger king. Jag vette sjutton om det var så fiffigt gjort men jag blev proppmätt i alla fall. Nu gick jag i en viktklass där vågen inte spelar någon större roll. :blink:
Hur som helst så rekommenderar jag inte detta tilltaget.
|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 4/9/2005 Meddelanden: 130
|
Kids meal??:.. som 100+ :are får man ju skämmas.. hehe
Mattias
|
|
Registrerade sig: 4/9/2005 Meddelanden: 130
|
Ett mer seriöst svar.
När jag tävlade så brukade jag kolhydratladda veckan innan tväling. Mycket potatis och pasta mkt litet fett som tar för mycket energi att bryta ner. Det finns massor av litteraur kring detta så jag tro nog du kan hitta bra saker att läsa.
Mattias
|
|
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 314 Område: Stockholm
|
Det av ren erfarenhet då jag vid mitt första SM mådde så J-A illa när jag skulle upp på mattan. Så om man skall göra någon sorti på ett sm så kanske det skall vara lätt städat. :lol:
|
|
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 87 Område: Stockholm
|
Ove Rytter som tidigare tävlade för IK Södra, (blev sedan kroppsbyggare o expert-kommentator i Gladiatorerna osv) har bland annat gett ut boken ' Mat för idrottsmän'. Den innehåller en massa (över 300) recept och dessutom visar den kalorier, Fett, Protein och Kolhydratsinnehåll i rätterna.
|
|
|
Tomas R: Vet du var man kan köpa den eller finns den i en välsorterad bokhandel?
PS. Tack för en fin tävling idag. :)
|
|
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 87 Område: Stockholm
|
Den är utgiven på förlaget: Effektiv Produktion. Tel 08-87 04 66 ISBN 91-630-2860-3 Kul att du gillade tävlingen!
|
|
|
Tack så mycket, ska kolla upp det!
|
|
Registrerade sig: 5/11/2006 Meddelanden: 2
|
Har sökt på många ställen efter boken men ingen verkar ha den.. Är det någon som vet någon bokhandel som har den, på nätet eller butik spelar ingen roll. Har också uppmärksammat bokens ålder, finns det typ någon nyare bok med ungefär samma stil och med någon som Ove som vet vad de snackar om. Någon som vet?
|
|
Registrerade sig: 5/12/2006 Meddelanden: 1
|
Jag vill tippsa dej om en bok som vi använder på JG. Den heter Ät bäst och är skriven av Marie Broholmer, Per Karlsson och Tommy Leijding. De har även ett utmärkt förslag hur man kan äta en tävlingsdag. Boken finner du hos WWW.idrottsbokhandeln.se artikelnummer 1141. Lycka till.
|
|
|
Tack Björn, och välkommen till forumet.. :)
|
|
Registrerade sig: 5/11/2006 Meddelanden: 2
|
Verkar jätte bra Böjrn. Får se om man får lite mer energi till nästa tävling :) .
/Villiam
|
|
|
Guest |