|
|
 Rank: Member
Registrerade sig: 11/23/2008 Meddelanden: 72
|
Missa inte SJF:s inventering av vilka som redan har instruktörslicenser på olika nivåer: http://www.judo.se/109.0.html?tx_ttnews[tt_news]=2368 De är också intresserade av att se kunskaper man kan ha från annat håll, även icke-svenska licenser, från närliggande sporter eller relevant teoriutbildning. Jag tycker det är en mycket bra idé att göra en sådan sammanställning. Den blir förmodligen både till nytta för förbundet och för den enskilda klubben. /Anders Dovervik, <A href="http://www.stockholmsjudoklubb.se/">Stockholms Judoklubb</A>
|
|
 Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 169 Område: Västerljung
|
Nu blir jag undrandes. Borde ni inte ha dokumentation redan över vilka som har blivit godkända vid de olika utbildningarna? Eller har det slarvats med inlämningen av sådana uppgifter? För mig verkar det ju självklart att håller man i en utbildning så ska det rapporteras in vilka som har klarat av utbildningen.
Vilka utbildningar är relevanta? Ska man ta den senaste man var på eller alla?
För Södertälje JK´s räkning kan jag säga att det är ett fåtal av tränarna som inte har ngn form av tränar utbildning. De flesta av våra yngre förmågar har Bas2 utbildning. Vi äldre har klättrat högre upp i de diverse utbildningstegar som har funnits genom åren. Inom klubbben har vi mellan 10 till 15 st intsruktörer med varierade ansvars uppgifter.
En personlig åsikt är att en utbildning säger inget. Du kan vara kanon som intsruktör utan att ha ngn form av utbildning. Samt att jag anser att vad är nyttan med en sådan här inventering? Ska alla instruktörer fylla i de olika judo utbildningar samt de utbildningar de kan ha gått på annat håll som kan vara relevanta. Så är informations flödet så stort att det blir oöverskådligt.
MVH/Anders
|
|
Registrerade sig: 12/14/2005 Meddelanden: 188
|
n personlig åsikt är att en utbildning säger inget. Du kan vara kanon som intsruktör utan att ha ngn form av utbildning. Samt att jag anser att vad är nyttan med en sådan här inventering? Ska alla instruktörer fylla i de olika judo utbildningar samt de utbildningar de kan ha gått på annat håll som kan vara relevanta. Så är informations flödet så stort att det blir oöverskådligt.
Hej Och tack anders för att du tänker på dem som har gått mer än bara SJF utbildningar. SJF verkar tro att det bara finns ders utbildningar inom ledarskap och judo, vilket är bevisat helt fel. Är man inte någon bra tränare om man istllet frö SJF utbildningar har gått väldigt många andra utbildningar för allmän idrott och för vår specialidrott? JAg är tex teg 3 tränare för handikappjudo i SHIF, det verkar som att SJF inte erkänner att det är en utbildning och kan ej förklara varför vi har minst 100 tal tränare osm har gått vråa stegutbildningar. Och dessa utbildningar är exakt samma som SJF i grunden men vi har också mer saker i dem, mer pedagogik tex. Sedan finns det Allmäna idrottstränarutbildningar för barntränare som jag tycker är mer givande än våra egna, för våra egna tar inte upp problemområden som kan uppkomma med ansvaret för en grupp barn, och tar inte upp barn olika problem som kan uppkomma. Plattformen är nog den enda allmänutbildningen som SJF i huvudtaget kommer att ha med SISU, men det finns fler.
|
|
Registrerade sig: 12/14/2005 Meddelanden: 188
|
Vänta nu, är barn1 kravet för berättigad gradering borta? jipi om det är så!
Och ska du göra en C-uppsats i idrotspedagogik som inehåller statestik från licensräkninen? elelr kommer den att innehålla mer?
|
|
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 169 Område: Västerljung
|
Tack för det uttömmande svaret. Ska fylla i inventerings listan och försöka få en samlad bild av klubben.
Är alla utbildningar av intresse eller är det bara de senaste?
MVH/Anders
|
|
|
Guest |