|
|
Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 11/20/2008 Meddelanden: 242
|
Ny forskning visar att idrott med stor belastning verkar förstöra våra ryggar. http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,705912,00.htmlhttp://www.ub.gu.se/sok/dissdatabas/detaljvy.xml?id=6585Detta gör ju att man frågar sig hur ryggen påverkas av judo för det är ju onekligen ganska mycket belastning och stötar mot ryggen. Vad tror ni?
|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 4/9/2005 Meddelanden: 130
|
jag tror judons allsidighet främjar en bättre fysisk träning vilket i sin tur ger en starkare och friskare rygg. Många av dom idrotterna som togs upp är för ensidiga i sin träning samt alldeles fle upplagd för barn och ungdommar. hade varit intressant om artiklarna sagt något om dom som tränade brottning, det som ligger oss närmast.
Mattias R
|
|
|
Jo, jag hade också gärna sett resultatet av undersökningen av brottarna men det kan man kanske få tag på när avhandlngen är publicerad i sin helhet.
|
|
Registrerade sig: 4/7/2005 Meddelanden: 68
|
Personligen tycker jag att judoteknik just skyddar ryggen från diverse skador. Det som är värre är axlarna som man jobbar med hux flux, fram o tillbaka med. Ryggen har iaf jag aldrig haft ont i eller kännt av nått från. Men det är klart, skulle jag gå in på en hiskelig o goshi på en 140kilos klump och lyfta fel så sträcker det och drar det nog lite överallt i ryggen (personligen hade jag nog satsat på bensvep, iaf till en början B) ). Men visst det finns många judomatcher som vinns på tekniker som inte är "judo". Det blir ju så om man ersätter tekniken med styrkan.
// Andreas
|
|
|
Ja jag har inte haft några ryggproblem själv heller bortsett från en ganska rejäl sträckning i ryggslutet en gång och jag tvivlar inte heller på att judon kan vara värdefullt i rehabiliteringssyfte. Det som jag tror kan vara risken och som även den där avhandlingen handlar om är dom som satsar hårt medans dom fortfarande växer. Så om man bortser från motionsjudo och sånt och ser på dom tonåringar som satsar hårt, kommer deras ryggar att hålla?
|
|
Registrerade sig: 6/7/2005 Meddelanden: 85
|
Problem är nog inte judoträningen i sig. Problemen kan nog snarare uppstå genom att unga utövare allt för tidigt börjar träna styrka med skivstång med tunga vikter och genom andra övningar med stor belastning, exempelvis benböj med en kompis på ryggen. Missförstå mig inte nu. Det är bra att träna upp sin styrka men man ska jobba med låg belstning och många repetitioner innan man är färdigväxt.
|
|
Registrerade sig: 10/6/2005 Meddelanden: 9
|
Jag skulle snarare hävda motsatsen.
Efter att ha kraschat på bräda två år i rad, där jag i båda fallen gjorde mig illa i ryggen är det nu näst in till helt återställt, allt sedan jag börjat med grappling och nu senare Judo.
Visst känns det fortfarande om jag faller olyckligt i judon men det motverkas bra av ne-waza'n
|
|
Registrerade sig: 5/20/2006 Meddelanden: 18
|
jadå vi kan få skador vi med.....har en sen snart 3 år tillbaka...och den plågar mig än....man tycker ju att våra ryggar borde vara tåliga eftersom vi tränar dem så mycket...men jag hade visst fel....någon som vet vad man kan göra åt det jag har svårt för de flesta övningar på uppvärmingen!..det är inte särskillt kul eftersom den är viktig.
|
|
Registrerade sig: 10/31/2005 Meddelanden: 443
|
Åfta får jag ryggskott när jag avslutar judo. Hade alltid ont i ryggen då jag hade paus med judo. Tränar jag judo är det ingen problem för min rygg. Änligt min familje läkare är inte rygg som skadad utan musklerna- Om de är starka då håller de ryggraden. Judo övningar stärker just dem muskler. Änligt mina fd. tränare och klubbkompisar i Jugoslavien är just olika Uchi komi övningar som görs i denna syfte. Sedan om jag kör randori och kastar det är ingen belastning för ryggen. En judo utövare skulle göra kast åfta efter att motståndaren har tappat balans.Och då käns som att man kastar papper.
|
|
Registrerade sig: 5/20/2006 Meddelanden: 18
|
det lät intressant ska nog utöka min uchi komi träning och se om det hjälper mot min rygg. Man kan ju alltid hoppas och om inte så blir jag ju bättre på uchi komi
|
|
|
Guest |