|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 8/3/2005 Meddelanden: 45
|
Har hört flertalet gånger att tidig judo innehöll slag och sparktekninker, har ni hört ngt liknande eller är jag galen :blink:
|
|
Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 11/20/2008 Meddelanden: 242
|
Nej då, det stämmer. Atemi-waza heter det, om jag kommer ihåg rätt, och finns fortfarande kvar i judon dock bara i kata form. Vet inte om det egentligen har övats på något annat sätt än kata.
|
|
 Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 314 Område: Stockholm
|
Ashigarami i denna form är ett benlås. Källa: Syd Hoares Judo A-Z
|
|
Registrerade sig: 5/20/2006 Meddelanden: 18
|
TapOut jag har även jag hört det och tycker det är rent ut sagt sjukt...jag hade även en engelska bok i högstadiet där det stod något i ett kapitel om en gumma eller något som gjorde ett "judo" slag på en tjuv eller något....hur kan det ha gått så fel...slag finns bara i katan det används väl aldrig på tävlig eller träning mer än när man över just kata? eller?
|
|
Registrerade sig: 4/7/2005 Meddelanden: 37
|
[Quote:]Throw_Me - 2006-05-20 9:09 PM
TapOut jag har även jag hört det och tycker det är rent ut sagt sjukt...jag hade även en engelska bok i högstadiet där det stod något i ett kapitel om en gumma eller något som gjorde ett "judo" slag på en tjuv eller något....hur kan det ha gått så fel...slag finns bara i katan det används väl aldrig på tävlig eller träning mer än när man över just kata? eller? Rent tekniskt finns ju slag och spark som tekniker i judosystemet, så att säga judo-slag är ju faktiskt inte fel :-) Sedan att inte så många tränar det är ju en annan sak. Att ha slag/spark i kata och ej i randori tog Kano från Tenjin Shinyo-ryu där detta var separerat... Mvh, Tommy
|
|
|
okej.. det låter intressant vet du någon sida eller kanske någon bra bok som handlar om lite sådant tommy? skulle vilja fördjupa mig lite i det
|
|
Registrerade sig: 4/7/2005 Meddelanden: 37
|
[Quote:]Throw_Me - 2006-05-21 11:14 AM
okej.. det låter intressant vet du någon sida eller kanske någon bra bok som handlar om lite sådant tommy? skulle vilja fördjupa mig lite i det Fördjupa dig i kata eller vilka slag och sparkar som finns i judon? Den länk som Micael postade listar i all fall de slag som finns, och tror den listar de slag som man kan hitta i de kata vi har. Annars finns det ju hyffsad info på judoinfo.com... Kodokans dvd-skivor och video är bra, även om de kostar en hel del... Annars kan dina instruktörer hjälpa dig också om du vill fördjupa dig... Mvh, Tommy
|
|
|
okej då vet jag tack så mycket för det tommy//Linda H
|
|
Registrerade sig: 4/23/2005 Meddelanden: 58
|
Titta på Austin Powers. Han använder sin specialteknik "judo-chop" med stor framgång. :p
|
|
|
Guest |