|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 9/5/2005 Meddelanden: 14
|
När blev det förbjudet att applicera ude garami åt andra hållet? När jag läser på http://www.judoinfo.com/quiz0297_2.htm verkar det OK att göra det med motståndarens hand bakom hans rygg. Denna teknik är användbar när du själv ligger på rygg med motståndaren mellan dina ben. mvh/ budde
|
|
Registrerade sig: 4/9/2005 Meddelanden: 130
|
Var står det att det är förbjudet?? Jag måste ha missat det.
Mattias R
|
|
Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 11/20/2008 Meddelanden: 242
|
Jag trodde också att det var helt okej att göra det låset. Var har du hört att det är förbjudet?
|
|
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 314 Område: Stockholm
|
Den där är helt ok att göra vad jag vet
|
|
Registrerade sig: 4/7/2005 Meddelanden: 68
|
Det är enligt tävlingsbestämmelserna helt ok att göra.. Sen tycker jag personligen att just omvänd ude garami är avskyvärd eftersom den bryter i axeln, vilket är förbjudet. Kan man ta den så den bryter i armbågsleden? I vilket fall som helst tycker jag att som domare måste man vara väldigt koncentrerad när en ude garami tas oavsett om den är bakvänd eller omvänd så den inte bryter i axeln. Vilket är en förbjuden teknik och borde leda till varning.
ciao
|
|
Registrerade sig: 8/3/2005 Meddelanden: 45
|
Är det förbjudet att bryta mot axelleden? :o
|
|
|
Ja, enligt reglerna så får du bara attackera armbågsleden.
|
|
|
Kul att så många svarar inom så kort tid, tack ska ni ha för det. Tebax till topic, min sensei som själv är domare av internationell klass hävdar det och som ni förstår så blir man rätt förvirrad när det inte finns information som ger det underlag. Den är OK som vändning men tydligen inte för avslutning.
Om man håller sig inom 90 graders vinkel så ska det ta på armbågen sägs det. Kimura hade sönder Helios armbåge på 2 ställen om jag inte har fel. Greppet kallas för just Kimura inom MMA och BJJ kretsar. Fast jag måste medge att det känns mest smärtai axeln. Å andra sidan är jag inte den att räkna ut vad som går sönder först eller inte.
|
|
|
Vet inte riktigt vad en skruvad variant är "hea ude-garami" men låt oss anta att det inte är tillåtet under tävling, är det då helt förbjudet i judon och randorin?
|
|
|
Hmm, om nån skulle börja sparka och slåss på våra träningar skulle nog vederbörande inte vara välkommen tillbaka =)
Hur som helst så går det ju göra den omvända varianten av ude-garami så att den bara tar på armbågen. Att få den att ta på axeln är både enklare och effektivare men som sagt förbjudet men om man lyckas få den att ta på armbågen, kommer tekniken då ändå att vara förbjuden bara för att det är svårt för domaren att se skillnaden eller är det då tillåtet?
|
|
Registrerade sig: 4/7/2005 Meddelanden: 68
|
Jag har åkt på en omvänd ude garami i tävling och trodde hela armen skulle gå av vid axeln. Domaren däremot dömde Ippon till den andre då jag hellre ville ha kvar min arm och ge upp än bli utan arm och utsedd vinnare. Jag tycker att domarna har mycket att jobba på när det just gäller ude garami, inte bara den omvända utan alla varianter då det är väldigt svårt att få dom att ta rent. Det är inte som på träning när man lägger upp allt så fint. I tävling gör den andra allt för att komma loss också vilket resulterar i en axelbrytning som oftast. Personligen har jag lagt ude garami'n på hyllan som tävlingsteknik och kör den endast i kata form, eller när jag tränar ju jutsu, då det är tillåtet att bryta i axeln.
ciao
|
|
|
Jovisst, det var bara ett försök till ett litet skämt. Dock är det så att Atemi-waza tränas i kataform och min uppfattning är att den här tråden har handlat om tävling och randori och om någon då skulle börja använda sig av atemi-waza så skulle det nog inte uppskattas :p
Hur som helst, ber om ursäkt om för det.
|
|
|
en tillägsfråga bara, har det alltid varit förbjudet att angripa axelleden?
|
|
 Rank: Member
Registrerade sig: 11/23/2008 Meddelanden: 72
|
[Quote:]TapOut - 2005-09-10 5:25 PM
en tillägsfråga bara, har det alltid varit förbjudet att angripa axelleden? I modern tävlingsjudo ja. I tidig judo/ju-jutsu nej. http://judoinfo.com/rules2.htm har samlat lite info om regelutveckling. Utdrag: [Quote:]According to Contest Judo, by Roy Inman (1987), the Dai Nippon Butoku<B></B>kai, under the direction of Jigoro Kano, banned locks of the fingers, toes, wrists and ankles in jujutsu/judo contests in 1899. In 1916, ashi garami (knee entanglement, twisting knee lock), and dojime (trunk/kidney squeeze, performed from a body scissors) were banned by the Kodokan. Apparently, there were a number of serious injuries which resulted from the use of these techniques. Joint lock attacks in Judo contests were limited to the elbow only in 1925. /Anders Dovervik, <A href="http://www.stockholmsjudoklubb.se/">Stockholms Judoklubb</A>
|
|
Registrerade sig: 2/26/2006 Meddelanden: 22
|
Hej Kolla gärna vad som är tillåtet inom BJJ. Det är olika regler utifrån bältet: http://www.cbjj.com.br/english/rules.htmKort kan man säga att vridande benlås (heelhooks), ? (neck cranks) och ? (biceps slicers) är icke tillåtna. Biceps slicers blev förbjudna ganska nyligen för att man sliter sönder musklerna i armvecket. Dvs att reglerna "lever" och kimura (Ude Garami) är definitivt tillåten. Men klappar man inte av går något sönder. Likaväl så lär man sig att sätta låset "brutalt" men att dra åt det med kontroll :-) mvh /Fredrik
|
|
Registrerade sig: 12/14/2005 Meddelanden: 188
|
när det blev förbujedet att inte bryta mot andra leder än armbågsleden!
citat fårn din sida
"Udegarami can be done to apply pressure to the shoulder or the elbow. In Judo we try to achieve the armbar pressure on the elbow since it is the more efficient and effective version. The two key points that make ude garami work effectively against the elbow when you are in the basic udegarami position shown below are: 1) the arm should not be bent very far (90 degrees is too much), and 2) the elbow should be pulled towards the belt."
|
|
|
Var i frövi på läger i helgen. Första passet på lördagen var ne-waza och där fick vi lära oss omvänd ude-garami. Det enda vi var tvungen att tänka på var att ha kontroll på hela armen sedan fick vi bryta upp den mot skulderbladen typ "polisgrepp"
|
|
|
Guest |