Rank: Newbie
Registrerade sig: 2006-02-26(UTC) Meddelanden: 22
|
Hej
Det stämmer bra. Idag hade vi Västerås BJJ Cup 2 och det var en succe. Det var 161 anmälda och vi körde tävlingen med öppna klasser och var klara före 17:00. Vi körde vit, blå och lila klasser. Kjell och Björn hade en judouppvisning i paus som gav ovationer från publiken. Mycket kast med avslut såsom olika armlås och halslås. Med i tävlingen var klubbar/team från klassisk JuJutsu, BJJ, Shootfighting, shooto mm. Skulle varit kul att se lite mer judofolk dock :-)
mvh /Fredrik
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2005-10-31(UTC) Meddelanden: 443
|
Hej Fredrik. Det ät jätte kul att Kjell och Björn angagerar sig inom BJJ så mycket. (Bisnis är bisnis. ) Jag var 4 år tränare för barn ungdomar och ibland vuxna , tävlingsansvarig i Västerås Judoklubb och fick inte 1 % av dem stöd och angagemang inom judo från Björn och Kjell som ni från BJJ får just nu . Så jag är lite avundsjuk på er
Jag saknade faktiskt deras uppvisning på DM i Judo som vi hade i Västerås för några år sedan ,men då var inte Björn och inte Kjell med . Undrar var dem två hade varit då och på många andra verksamheter som hade judo nytta av.
Men bara grattis att ni från BJJ hade lyckas värva så högraderade judo folk att jobba för eran verksamhet så ideellt. Verkligen kan gratulera.
Sund att jag var i Frövi på en Judo läger .Skulle ha faktiskt kul att se på Kjells och Björns Judo uppvisning till BJJ folk i stället .
PS: Fredrik. Varför skulle Judofolk tävla på BJJ? Judo har sina Judo tävlingar. Sedan .Har du en bild framför dig på vilket sätt kan en judo utövare kvalla sig till EM/ VM/ OS ? Det är lite skilnad motsvarande BJJ. Dem som tränar och tävlar i Judo kan inte sätta sig bara på en tåg och resa till EM. En riktig bra judo utövare ska bevaras som en ädelsten och inte skickas på olika tävlingar som han har inte nytta av på grund av att åfta det är bara en från varge viktklass som reser till EM /OS/ VM osv. Vi kan inte riskera att våra tävlare bli skadade på en exempel BJJ eller annan tävling. Dem som hade avslutat sin judo karrier kan forska inom bjj, men inte dem andra som vill träna och tävla i judo på Elit nivå. Jag vet att ekonomisk skulle hjälpa Västerås Judoklubb och BJJ Team att så många från judofolk kommer för att tävla i framtiden i bjj ,men jag tror att Judofolk har sina judo tävlingar som dem trivs på. Att Västerås Judoklubb besöker inte dem Judo tävlingar ? Det är en annan sak.- Men det är bäst är att du frågar dina Judo tränare i klubben om dem vågar svara på din fråga angående varför Judofolk kommer inte till Västerås för att tävla på bjj tävlingar ?
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2006-05-22(UTC) Meddelanden: 12
|
Hej Lajos, Det är trots allt en del judofolk som har provat på BJJ, att det inte är så många, beror väl snarare på antalet vuxna inom judon i Sverige, det är mest barn och ungdom. Hur många vuxna tävlare har du själv? Åker man på en judotävling t.ex. NorrCup eller Södra open, så är det mest barn och ungdom. Att VJK inte besöker judotävlingar har väl sina förklaringar. De vuxna som finns kvar är motionärer och de ungdomar som tränar ofta, tävlar sparsamt, men man kan dock läsa på http://www.judo.se/uploa...ltat_hogstadie-cupen.pdf att Louice Kjellberg från Västerås Judoklubb kom trea i Högstadiecupen U17 -48kg. Vi kommer förhoppningsvis att anordna Västerås BJJ Cup 3 och hoppas att judokas tar sig tid att komma över och prova på denna trevliga tävlingsform, eller bara kommer hit och bildar sig en egen uppfattning. Så speciellt skadedrabbad är inte sporten, så att en vältränad judoka behöver vara rädd att ställa upp. Jag rekommenderar dock att man tar och tränar lite BJJ och läser på tävlingsreglerna innan man tävlar första gången. /Tord :D :D :D Edited by user den 7 juni 2006 00:23:00(UTC)
| Reason: Not specified
|
|
|
|
|
|
|
Hej Tord.
Fråga Kjell varför han kunde inte bygga upp en vuxen Judo Team som kunde idag tävla på Modul och olika vuxna tävlingar ? Ni egsisterar i 40 år oh inte min klubb. Han var stollt över i VLT att han tränat fram i stående europeiska BJJ mästaren. Varför hade han inte tränat fram en Europeisk svensk eller bara klubbmästare i Judo? Det är dem bältena han fick från Judo som han har just nu om jag har rätt. Annars har jag en bra bild om satsing inom judotävlingar i din klubb och du själv har en bra bild . Vi hade pratat mycket om detta så vi behöver inte göra det igen här på forumet. Men vad blir med Louis när hon ska blir vuxen? Ska hon fortsätta på BJJ tävlingar ? Hon välkomnas säkert av dem killar. I så fall lyckas ni inte omvandla BJJ Team till framtida Judo utövare.Inte omöjligt faktiskt. Har ingen bild hur styrelsen tänker.Hade alldrig faktiskt . Annars henne hade jag tränat i minst 3 år och grunden fick hon från mig och det vet du också.
Att Judofolk ska tävla på BJJ? Om dem själva tränar BJJ ska dem göra annars är det dumt.
Men trotts allt Tord Judo har sina tävlingar där vi behöver Judo utövare så om 10 år ,kan du inte komma fram och ställa samma fråga igen: varför har inte judo vuxna tävlare. Våra ungdomar ska tävla på Judo tävlingar för att vi får fram i framtiden duktiga vuxna judo tävlare. Jag tror att innersta inne ger du rätt till mig och mina tankningar. Och vi kan inte få fram vuxna Judo tävlare om vi uppmannar dem att åka och tävla i bjj. Tycker jag själv. Det är absolutt inte fel med BJJ . Men det är trotts allt skilnad mellan Judo och BJJ. Och trotts allt Tord. Judo behöver judo tävlare på judo tävlingar. Att judofolk kan bli stolt en dag att man har 160 vuxna tävlare på en tävling som ni inom BJJ är stolta just nu. Sedan undrar jag vidare. Ska alla judoklubbar skicka till bjj tävlingar sina vuxna på grund av som du själv skriver finns ingen vuxna på judo tävlingar och följa VJK exempel att alla judo vägar avslutar i bjj eller ska judo klubbar i framtiden försöka bygga upp en vuxen tävlings Team ? Jag tycker den andra variant skulle vara rimligare. Jag holler med dig att judo har ingen vuxna tävlare på Judo Kup tävlingar. Men jag har sätt i andra länder många vuxna judo tävlare och det är kanske värt och DAGS för svenska judoklubbar att satsa och bygga upp en på vuxen Team som tävlar i Sverige också . P.S.
Konstig att denna tråden hade någon( öjk) öppnat inför BJJ kup i Västerås och han står som nu medlem med bara en inlägg. Killen uppmannar att han ska som judo utövare gå till BJJ tävlingen.
MVH.
|
|
|
|
|
|
|
Quote:öjk - 2005-12-29 11:07 AM
har hört att man kan som judoka tävla i bjj stämmer de? isånafall ska ja de Nja, öjk undrade om man som judoka kan tävla i bjj och att han isåfall ska pröva på det. Sedan har du di00walla som faktiskt var med i en bjj tävling och klarade sig bra. Vi inom bjj har absolut inga ambitioner att sno medlemmar från judo. Vi tror däremot att tävlingsformen passar judokas bra och de är välkomna till våra tävlingar. Inom bjj finns flera som även tävlar inom judo. Vi har även en åldersgräns på 16 år av naturliga skäl då många av strypningarna och låsen är olämpliga för yngre. Därav att de flesta är äldre. Men varför ska man ställa judon mot bjj? Se det som komplement till varandra istället. Dvs judotävlingar med tonvikten på tachi wasa och bjjtävlingar med tonvikten på ne wasa. Det är ju två sidor av samma mynt. Man skulle ju kunna hävda att bjj är Kosen Judo, se länk http://en.wikipedia.org/wiki/Kosen_judo/Fredrik
|
|
|
|
|
|
|
Hej Fredrik. Jätte fina ord. Det var inte samma snygga musik år 2005 när vi hade diskuterat om Judo ,koshen judo och bjj på budo.se forumet. Då var ni inte så judovänliga . Nu är det tävlingen och mest tävlingsavgiften som styr . Men dem pengar och tävlare har judotävlingar i behov också.
Det mest konstig är att just din klubb som hade alldrig intresse att främja fram Judo på tävlingssidan hårtsatsar på bjj tävlingar . Säkert bättre bisnis för judoklubben om man räknar att andra gör jobbet. Men om jag har rätt då har inte "bjj team" planer på att era medlemmar ska växa in inom judo och fortsätta sin karrier i framtiden som judo utövare. Vad har judo styrelsen för planer vet jag inte. Hoppas att vi kan avsluta redan nu diskusionen och att det blir inte överdriven som vi hade på budo forumet. Jag ser verkligen som en bra exempel hur bjj har lyckat få fram många vuxna tävlare och värva redan många judo utövare till sin sport. En av dem är min äldsta son som du vet redan. Och jag tycker att judofolk i Sverige skulle vakna upp och följa bjj-s exempel och börja utväckla och jobba mera på tävlingssidan så att dem som vill träna hårt och tävla inom judo ska kunna tävla inom judo och ska inte behöva gå över till bjj och fortsätta tävla i denna sporten. Som sådant just exempel har vi i din klubb. Som sagt redan, bara gratullera till bjj team & judofolk att ni kunde bygga upp så bra bjj verksamhet i Västerås.
|
|
|
|
|
|
|
Hej
Tack för berömmet i slutet av ditt svar. Jag tror att anledning till att just vi lyckats integrera en väl fungerande bjj verksamhet med judon hos VJK beror på ett antal eldsjälar inom bjj. Har man folk som är genuint intresserade av att tävla och engagera sig så kommer resultaten så småning om. Sen att vi kan utnyttja expertisen hos judointruktörerna är perfekt. Tord har förresten blått bälte inom bjj nu vid sidan av sitt svarta judo. Han har blivit riktigt vass på bjj. Vidare har vi ett antal bjj utövare som börjat gradera sig i judo.
Jag håller med om att den diskussion som utspelades på budo.se inte behöver upprepas här. Men du ska ha klart för dig att alla inom vårt team har stor respekt för judo och judokas.
/Fredrik
|
|
|
|
|
|
|
Inlägg: 149 10025 Grattis för graderingen inom judo. Judo grabbar trotts allt gör sitt jobb i din klubb. Förmådligen alla som tycker om judo trotts allt jobbar för judos framtid, fast alla har olika metoder och olika modeller som på slutet avslutar inom judo. Jag själv skulle inte faktiskt bli förvånad att inom 5 år halva framtidens bjj Team ändrar sig och på något sätt väljer judo. Inte omöjligt .
Men trotts allt för dig också MÅSTE bli klart att jag själv respekterar bjj. Och har några mina favoriter bland bjj tränare både i Sverige och utomlands!
Men jag har en åsikt att bjj är trotts allt bjj och judo är trotts allt judo. Det hade jag lärt mig i tid inom bjj krättsar ,fast utomlands. Och jag tycker att dem har rätt. Dem sportena är två olika sporter som trotts allt liknar varandra. Jag tror och är säkert att en värvning inom en klubb mellan dem två sporter förekommer med tiden före eller senare om man tränar med varandra. Och en del av dem medlemmar varifrån värvningen ska pågo före eller senare blir inte riktig nöjda då. Jag hoppas att allt som jag hade skrivit här ska inte misstolkas.
|
|
|
|
|
|
Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.