Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

Vad tränas under en nybörjartermin? [Options]
blue
Postad: Monday, May 01, 2006 10:22:00 AM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 5/1/2006
Meddelanden: 8
Det kan säkert skilja lite mellan olika klubbar men - vad tränas normalt under en nybörjartermin för vuxna? Graderingssystem och sånt ligger ju på nätet, men det säger väl inte allt om vad som tränas. Eller?
Ado
Postad: Tuesday, May 02, 2006 9:14:00 AM

Rank: Member

Registrerade sig: 11/23/2008
Meddelanden: 72
I början:
Mycket fallteknik i varje pass, samt enkla kast där man fokuserar på att lära sig bryta balansen i början och kontrollera kamratens landning (ofta kallat "hålla upp"). Då är skaderisken av fall inte så stor. Mycket mattarbete, både röra sig fritt och att försöka kontrollera den andre från utgångspunkt i en färdig fasthållning. Tekniker för att vända kamraten på rygg och få in något grepp.

Fortsättning, stående:
Efter att eleverna lärt sig tillräcklig fallteknik för att inte göra sig illa kan man lära ut nästan vilka kast som helst (speciellt om man har tillgång till mjukmatta för att man ska våga prova första gången), så det är inte säkert att klubben lär ut dem i den ordning de står i graderingssystemet du läst. Det är dock utvalt så att det i huvudsak har kast på de lägre nivåerna som passar för att lära sig kontroll och fallteknik och kast på de högre nivåerna där man måste ha de kunskaperna färdiga innan för att kunna utföra dem säkert. Du kan under första terminen i en vuxengrupp förvänta dig att se mycket av de tekniker som ligger på nivå gult streck och helgult, möjligen någon från orange streck eller orange (det beror också på hur många gånger i veckan ni tränar hur mycket ni hinner med). När man har ett grundbibliotek av kast dyker även stående fri träning upp (ej tävlingsform, man samarbetar fortfarande med kamraten och följer med i kast när det är lämpligt men övar på att blockera ibland).

Fortsättning, mattarbete:
På mattan kan det variera när man visar låstekniker (arm & hals). Om klubben har gemensam träning tillsammans med mer erfarna bör de som ett minimum visa hur sådana tekniker ser ut och säga "klappa av om någon försöker göra dem".

Lite beroende på om gruppen siktar mot framtida tävlande kan de börja gå igenom inledning av mattarbete utgående från resultatet av något kast eller nedtagning, då man sällan i tävling startar nere på mattan med båda tävlande sittande mot varandra. Mer passer- (ta sig förbi motståndarens försvar och in på grepp) och vändtekniker.

Jag har försökt ta upp generellt och jag tror att många klubbars träning liknar detta. Det finns dock säkert många varianter så tala med den klubb du funderar på att börja i och hör efter. Vi har till exempel i min klubb en extra grupp för vuxna kallad "mjukjudo" som har mindre av kamp- och brottningsmomenten och mer teknikträning i samarbete. Det är ju inte säkert att alla vill samma sak med sin judoträning...

/Anders Dovervik, <A href="http://www.stockholmsjudoklubb.se/">Stockholms Judoklubb</A>
Thorwald
Postad: Tuesday, May 09, 2006 11:28:00 AM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 4/13/2005
Meddelanden: 10
Hej min vän !
Det ar visserligen flera år sedan jag stod på tatamin men jag minns fortfarande vad det var jag själv ville prioritera med vuxna elever.

Jag hade vid ett tillfälle, en grupp vuxna i åldern mellan 20 - 50 år. Förutsättningarna var olika. Några av dem hade ägnat sig åt fysisk träning i någon form men flertalet var - mer eller mindre - "soffpotatisar". Det gällde alltså nu, att i första hand få de sämst,fysiskt tränade att bli i så god fysisk form, att de kunde börja träna judo.

Ett träningsprogram lades upp innehållande mycket smidighetsövningar, en del ne waza och en del enklare stående tekniker, där de fick lära sig att ta hand om uke i fallet, så att han kom ner i mattan i bästa, möjliga vinkel och med avlastning av kraften i nedslaget - typ enkel o soto gari eller de ashi harai. En stor del av tiden gick åt till att analysera deras fallteknik. Man får alltså vara beredd på, att det kan ta längre tid för (vuxna) äldre personer att komma igång med judoträningen på allvar.

Ett mycket viktigt inslag i träningen blir också stretchingövningar - både före och efter träningspasset. Risken för skador elimineras i mycket hög grad.

Ett bonus för tränaren är de vuxna elevernas gensvar. Det tycker teknikerna är intressanta och förundras ofta över att ingen blir "gul och blå" efter ett judopass. Jag minns att det tog två terminer för dem att nå "gult bälte", vilket de blev mycket stolta över - vem har bråttom i de åldrarna ? Vid graderingen sade en av deltagarna till mig: "Om du hade sagt för flera månader sedan, att jag skulle kunna göra såhär (och så gjorde han ett framåtfall), så hade jag inte trott Dig" ! Mannen ifråga var nära femtio år gammal (präst !) och överlycklig av sin nyvunna, fysiska status.

Träning med vuxna har sin charm - likväl som med ungdomar. Ha tålamod, var ödmjuk - det tar lite längre tid - men det ger otroligt mycket tillbaka.

Hälsningar,
Thorwald
Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)