|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 11/27/2005 Meddelanden: 25
|
Vet någon vad som gäller för halslås med endast händerna? Jag lärde mig ryoutejime ("bägge händer + strypning") som attack ovanifrån med uke på mage. Med fingrarna tätt ihop och tummen invikt följer man ukes käke och trycker innåt nedåt. Är det tillåtet? Avser reglerna endast varianten från eget ryggläge med bensax som förstärkning ovanpå de egna armarna/händerna?
alberth :x
|
|
Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 11/26/2008 Meddelanden: 192 Område: Bålsta
|
Vilka regler är det du tänker på? Förbudet mot att sätta händerna i ansiktet på motståndaren?
Att göra Ryoute-Jime som du beskriver är fullt tillåtet, men kräver oftast att du snabbt kommer förbi Uke´s händer. Att bara ligga å "gräva" med händerna utan att det händer så mycket mer brukar snabbt leda till matte!
|
|
|
Tack för svaret!
Barnafödsel och annat har kommit ivägen, men nu har jag prioriteringarna i ordning igen.
Jag tänkte på en "regel", svagt bevarad i minnet, om att det är förbjudet "att utföra strypningar med enbart händerna" och att det var ryoutejime som avsågs (eller sk stryptag?). Naturligtvis ej hadakajime. Har jag bara fantiserat eller var kan det komma ifrån? Gamla bestämmelser? Önsketänkande?
Alberth
|
|
Registrerade sig: 12/14/2005 Meddelanden: 188
|
Men du greppar int emed bara händer i strupen när du utför ryoutejime utan i kragen
|
|
Registrerade sig: 11/20/2008 Meddelanden: 242
|
[Quote:]gurgelblaster - 2006-08-27 2:57 PM
Men du greppar int emed bara händer i strupen när du utför ryoutejime utan i kragen
Inte som Alberth beskriver det. Då använder man bara händerna för att från Ukes rygg smyga runt halsen på båda sidorna tills fingrarna möts för att sätta press på strupen. Det är i alla fall så jag tolkar Alberths beskrivning.
|
|
|
Exakt. Fast det är inte luftstrupen som angrips utan artärerna.
Så...
Någon som känner igen en formulering som förbjuder strypningar med enbart händerna? Ev. avses s k stryptag - fingrarna runt sidan på halsen, tummarna på strupen.
Alberth
|
|
|
Men den "bananen" har ju varit tillåten i minst 20 års tid, att få fingrar och knogar instuckna i halsen är man ju van vid om man försvarar sig på mage
|
|
Registrerade sig: 11/20/2008 Meddelanden: 242
|
[Quote:]Alberth - 2006-08-28 10:01 AM
Exakt. Fast det är inte luftstrupen som angrips utan artärerna.
Så...
Någon som känner igen en formulering som förbjuder strypningar med enbart händerna? Ev. avses s k stryptag - fingrarna runt sidan på halsen, tummarna på strupen.
Alberth
Jag har precis som du hört att det inte skulle vara tillåtet fast det var några år sedan och jag minns inte riktigt var jag hörde det. Jag litar hellre på dom med domarutbildning vi har här som hävdar att det är tillåtet.
|
|
Registrerade sig: 4/7/2005 Meddelanden: 68
|
Jag har hört att det skulle vara förbjudet att strypa med fingrarna. Har ingen aning om vart jag hört det någonstans däremot har jag aldrig hört det på någon domarutbildning eller fortbildning. Men jag gör ryote-jime som Gurgelblaster säger, med knutna nävar greppandes kragen, sedan vrider jag handlederna för att tajta åt kring halsen.
Mvh Andreas
|
|
|
Skönt att höra att någon annan åtminstone har tyckt sig höra något liknande...
Annars är vi nu helt överens om att knökstrypning bakifrån med bara händerna är fullt tillåtet.
|
|
Registrerade sig: 11/26/2008 Meddelanden: 192 Område: Bålsta
|
Det tycker jag nog vi kan säga! Väntar på svar på ett PM om frågan från en kollega.
|
|
|
Hmm skulle inte vara allt för säker på den utbildningen :P
har också hört att gote-gaeshi (handledslås) skulle vara totalt laglig även internationellt, och jag vet inte var folker har fått dessa idéer från, 4 av källorna är högt uppsatta tärnare i en sydlig klubb i sydsverige ovh 2 är Domare på en högre nivå. Jag kna inte hitta nånstans i reglerna som bryter regeln om att bara bryta mot armbågsleden.
till saken kan klargras att sitationerna är från ude.garami och från nån modifierad jujo-gatame där domaren kanske inte ser handledslåset, utan tror att det rä ett armbåglås.
nån som kna reda ut den här soppan?
|
|
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 314 Område: Stockholm
|
Kotegaeshi är inte ett handledslås utan ett kast. Kotegaeshi gatame däremot är låset. Vilket fall som helst är inget av dera tillåtet i tävling.
|
|
|
Guest |