|
|
 Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 169 Område: Västerljung
|
Fick ett fråga och en tanke från en på klubben. Tänk er en Ne waza situation på tävling. Uke ligger under med en stenhård fasthållning utanför de röda mattorna. Tori har en fossing på det röda. Uke sliter o kämpar för att få ut nämnda fossing. Men orken tryter. Nu är han så långt ut att mattområdet är slut så han tar helt sonika tag i mattkanten o drar sig ut. Tillåtet? :blink:
MVH/Anders
|
|
Registrerade sig: 11/26/2008 Meddelanden: 192 Område: Bålsta
|
Hmm, intressant fråga......
Min första tanke är att det är för litet säkerhetsområde :D
Reglerna tar inte upp denna händelse så jag antar att den faller under artikel 30 i domarbestämmelserna......
|
|
|
Hallå alla med domar erfarenhet. Hur skulle ni döma i ovanstående fall?
MVH/Anders
|
|
|
Vidhåller artikel 30 i domarbestämmelserna! B)
"Artikel 30 Situationer som inte täcks av dessa regler
Om situationer som inte täcks av dessa regler uppkommer skall de behandlas och beslutas av domarna efter samråd med Domarkommisionen"
eller kortfattat: Sunt förnuft!
Jag skulle ha dömt Matte. Eller så hävdar man att det är en handling som strider mot Judons anda och dömer Hansoku Make!!! :p men det förstsagda är nog mest rätt
|
|
Registrerade sig: 10/24/2008 Meddelanden: 319
|
Jag är ingen domare, har ingen sådan utbildning, men om jag skulle döma utefter mina kunskaper skulle det bli som Magnus säger, Matte.
Kanske en varning också, fast lutar nog mest mot matte.
|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 4/11/2005 Meddelanden: 34
|
Givetvis MATTE!
Självfallet kan man inte döma hansuko-make för en sådan sak. (Man kan inte ge shido heller - finns ingen regel som det bryter mot!)
Om uke kommer så långt ut är, som Magnus sa, mattområdet nog för litet. Och det betyder att det är en förhållandevis liten tävling - så spelar det egentligen någon roll? På internationella tävlingar och SM ska det inte kunna hända (bara för att jag säger så så lär det väl inträffa:)
|
|
|
Angående säkerhetsområdet. Detta är 2 väl byggda ståtliga herrar som är ca 2m långa. Uke ligger under en Kami shio gatame. Nu drar han sig ut med hjälp av en fot kring mattkanten. Pga av ovan nämnda fasthållning och längden på deltagarna är säkerhets området 3-4 matter brett. :lol:
MVH/Anders
|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 4/11/2005 Meddelanden: 34
|
Ja okej, om han drar sig ut med FOTEN. Tänkte inte på det.
|
|
|
Qoute <b><i>Nu är han så långt ut att mattområdet är slut så han tar helt sonika tag i mattkanten o drar sig ut. </i></b> end qoute
Lite skillnad att greppa med hand eller kroka tag med foten å dra sig ut. :D
Får han ut foten utanför kanten så säger jag matte!
|
|
|
Guest |