|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 12/25/2005 Meddelanden: 5
|
Har tränat judo en termin nu och tycker det är väldigt roligt. Jag har dock ett problem, får rejält ont i fingerlederna efter varje pass. Någon som känner igen sig? Är det något övergående fenomen? Vänjer sig lederna efter ett tag?
|
|
Registrerade sig: 4/23/2005 Meddelanden: 58
|
Hej och välkommen Ello!
Är du fullt frisk i lederna så kommer det onda att kännas allt mindre ju starkare du blir i fingerlederna. Det är inte ovanligt med ont i lederna om muskeltyrkan är högre än vad lederna tål. Att träna upp lederna tar alltså längre tid än att träna upp muskelstyrkan. Det finns olika övningar och redskap för att träna upp fingrarna men jag anser att praktisk judo 3-4 ggr i veckan är det bästa för en som har redan tränat en termin. Anpassa nivån av judon till din kropp.
Tills du tål mer, rekommenderar jag att du försöker slappna av dina händer och armar något under träningen. Man behöver inte hålla i med vita knogar hela tiden. Du behöver egentligen bara att ta i riktigt när du applicerar attack eller försvarar dig i en situation. Du är både snabbare och känsligare med lite lösare grepp. Använd mest lillfingret och ringfingret för att hålla i din partners gi och de andra fingrarna mer som känselspröt.
|
|
|
Tack för ditt inlägg! Det var väl ungefär vad jag misstänkte och hoppades höra. Jag är för övrigt bra tränad vilket kanske gör att man har lite för bråttom och inte låter kroppen vänja sig vid en ny typ av träning.( har förvisso tränat både brottning och jujutsu för länge sedan) Jag tränar på och gnäller lite då och då och hoppas att det blir bättre.
|
|
Registrerade sig: 4/9/2005 Meddelanden: 130
|
japp-- den görs idag.-.*L*
Mattias R
|
|
Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 11/26/2008 Meddelanden: 192 Område: Bålsta
|
Brukar också köra den, fast inte med nybörjare. Fast det där med trollformler och tåhävningar.... hmmm den ska jag nog prova till våren! :D
|
|
 Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 10/24/2008 Meddelanden: 319
|
Vi har också gjort den ett par gånger! Lite dryg är den, när man kommer upp i 300-400 st... :x
|
|
|
Ovanbeskrivna "favoritövning" :D använde jag mig mycket av på GJK och BJK, när jag skulle vänja mina tävlingskillar/tjejer till att vänja sig vid fighting med mjölksyra i underarmar. dvs, öveningen först, tävlingsliknande randori direkt efter. Och upprepning mellan varje byte. Skall göras under fystränings- eller uppbyggnadsperioden. Väl inne i tävlingsperioden skall man vara klar med att kunna jobba med mjölsyra i armarna.
Dock belastar inte denna övning fingerlederna direkt, som ju måste vänjas till att någon håller på att slita loss greppet kontinuerligt.
Om fingrarna tål, så är greppträning av olika slag (t.ex randori utan kast, med "aggressivt" greppande hela tiden) ett bra sätt. Räkna med att även relativt van judoka kan få ont i lederna om övningen görs med erforderlig intensitet. Det positiva är, trots att det gör ont, att man blir starkare i lederna allt efter.
Eftersom Ello bara har tränat i en termin, rekommenderar jag inte allt ovanstående utan att försöka slappna av armarna tills teknikerna sitter och kroppen tål hårdare tag. För mycket styrka i början kompenserar judotekniken, vilket på sikt har en negativ effekt på utvecklingen.
|
|
|
Kan det hjälpa att tejpa fingrarna under en period? Jag känner igen det där att man kompenserar med styrka istället för korrekt teknik.
|
|
|
Jag har varit storförbrukare av tejp och rekommenderar inte det om du inte har en stukning eller annan skada och kan inte hålla dig från träning. Att tejpa ger stöd, men vad du behöver är rörelse under belastning. Tejpar du t.ex ett finger ihop med ett annat, kommer det att passivisera det ömma fingret, ungefär som en gips. Därför bör du tejpa bara när du inte kan träna utan. Det tar tid innan kroppen helt tål den hårdare varianten av judo. Ta i mindre och låt fingrarna vänja sig.
|
|
|
Guest |