|
|
Rank: Member
Registrerade sig: 4/16/2005 Meddelanden: 86
|
Via följande länk finns en inbjudan från Gribby Judo till en barntävling i Ne-waza. Välkommen till en barnvänlig tävling enligt de nya tävlingsbestämmelserna TB 06. http://www.gribbyjudo.com/dokument/inbj_newaza.docMed vänliga hälsningar Håkan Hedberg Ordförande i Gribby Judo :D
|
|
Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 12/14/2005 Meddelanden: 188
|
Ohh intressant!!!
Ska nog försöka få med några från högdalen om de nu vill tävla i ne-waza. Jag kommer iaf att sitta klistrad framför mattorna med ögona på helspänn (om jag nu inte jobbar :( ). Kul att ne-waza-shiai har börjat uppmärksammats igen, jag trodde att jag bara skulle få se den tävlingsstilen via handikappidrotten då svensk judo allt mer går ifrån ne-waza biten.
Men en fråga. blir inte tävlingen enformig om ni kör med TB06? att inte ta runt nacken i ne-waza är ganska svårt, då menar jag inte i osae-komi utan mer i själva teknikförandet, då en del tekniker i vändingarna lärs ut med en kontrolhand i nacken.
Var går gränsen i U15?
\\Macco
|
|
Registrerade sig: 11/26/2008 Meddelanden: 192 Område: Bålsta
|
Macco: Vart i TB06 läser du att man inte för göra vändningar med kontrollgrepp i nacken?! I stående har man 3-5 sekunder på sig att göra kastförsök från etablerat grepp innan matte. Överför man detta till ne-waza (vilket det inte står någonting om i TB06) skulle endå vändningar med kontrollgrepp i nacken gillas då det är tekniker eller försök till tekniker, så länge det inte blir ett kata-gatamegrepp eller Hon-Kesa-Gatame.
Även i de gamla barnreglerna fanns det inga restriktioner när det gäller vändningar med kontrollgrepp i nacken. Ser inga risker för nackskador eller hämningar i judoutvecklingen med kontrollgrepp i nacken. Gillar inte Uke nackgreppet får han/hon byta position för å undkomma det. Uke har ju trots allt frivilligt blivit kvar i den defensiva position och gett Tori möjligheten att ta greppet.
|
|
|
ioch med att kesa och kata-gatem greppen är förbjudna så tolkas det som kontrollgreppen också är det, faktum är att kata och kesa-gataem greppen är kontrollgrepp!
Men det är iahf bra att de har förbjudeit kata-gatame greppen då de sliter på nacken
|
|
Registrerade sig: 11/26/2008 Meddelanden: 192 Område: Bålsta
|
Macco: Jag tolkade ditt första inlägg som att du anser att själva vändningen även den skulle vara förbjuden.
Att själva fasthållningarna/kontrollgreppen hon-kesa-gatame och Kata-gatame-familjen är förbjudna är jag väl medveten och införstådd i. Men förstå skillnaden på termerna kontrollgrepp som i fasthållning och kontrollgrepp som grepp med hand i nacke under vändning för kontroll av Uke
Jag ser inga fel eller skaderisker med att utföra den klassiska vändningen där man för in sin hand mellan Ukes över- och underarm, lägger handen över nacken och använder sin egen arm som hävarm samtidigt som man lyfter runt Uke med grepp t.ex. i benet.
Magnus F.
|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 10/31/2005 Meddelanden: 443
|
Ne Waza tävlingar ? Vi har Koshen Judo en gång per vecka för våra ungdomar på grund av att de ska inte bli sämre på mattan i framtiden en BJJ utövare ,men själv är jag lite tväksam på Ne Waza tävlingar. Lutar åt Brazilian Jiu Jitsu. Lätt för en judo utövare att hamna på andra ( BJJ) sidan. Kanske inte för barnen ,men sedan som ungdomar är risken större. Vi kommer kanske till tävlingen men det blir på skojs skuld, annars satsar vi fortfarande mest på Tachi Waza tävlingar.
|
|
|
lajos lajos,
vi har kört ne-waza tävlingar i c:a 20-30 år nu! jag ser inte att någon har gått över till BJJ, innan den lilla tvisten om stående och knästående i handikappen så kördes bara tävlingarna i knästående!
vad ser du för fel med detta? jag ser det osm en överbra tävlingsmoment för nybörjare och motionärer som kanske inte vill bli kastade, eller kan falla tillräckligt. Dessutom är det nästa tvärt om i judon i sverige, Ne-waza finns knappt i vanlig judo numera
|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 10/31/2005 Meddelanden: 443
|
Det viste inte jag att ni hade kört Ne Waza tävlingar i sista 20 år. Hade alldrig hört förut.
|
|
|
Guest |