Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

Gonosen no kata [Options]
Judosnubben
Postad: Sunday, January 22, 2006 11:15:00 PM

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 11/24/2008
Meddelanden: 314
Område: Stockholm
Det läger som jag var med att arrangera så hade vi kata på schemat.
Vi tränade både Gonosen no kata och nage ura no kata.
Responsen vi fick på båda katorna var väldigt possetiva.

Speciellt så var det gonosen no kata som var riktigt trevligt att höra att min lilla knatte som var med på sitt första läger väldigt possetiv till gonosen nokata.
Han sa att han skulle köra kata i nästa randoribyte.
Sagt och gjort så laddade han på med en tsubamegaishi så hans landade platt på ryggen.

Även min träningskamrat Csaba tyckte det var ett mycket trevligt inslag med gonosen no kata.
Hans krassa kommentar var att det kändes som riktig Judo.

Min fundering är då det finns många som jag talat med tycker inte om självförsvarskatorna och att Gonosen no kata är mer "Judo"
Jag har absolut inga problem med att sparka och slå i kator eller visa upp ledlås på annat än armbåge.
Men jag tycker att Gonosen skulle kunna få vara med i de kator man skall göra upp till 3:e dan eller högre.

Vad tycker ni?!

Mvh
Micael
Lajos
Postad: Wednesday, January 25, 2006 11:07:00 PM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 10/31/2005
Meddelanden: 443
Det var en mycket bra kata övning och en jätte snygt visning ,men sedan är det upp till RGK. att avgöra vilken Kata ska ingå i graderingen. Själv har jag ingenting emot.
Judosnubben
Postad: Thursday, January 26, 2006 6:47:00 AM

Absolut är det upp till RGK vilka kator som skall ingå i de olika graderingarna.
Jag ville bara lufta en fråga för att se vad man tycker ute i landet.

Micael Öberg
Mattias R
Postad: Thursday, January 26, 2006 12:06:00 PM

Registrerade sig: 4/9/2005
Meddelanden: 130
ja personligen tycker jag att både gonosen no kata och nage ura no kata borde få plats vid graderingar, gonosen bör komma före kime no kata och goshin jutsu no kata för den har mer med ren judo att göra än då två nämnda.

Mattias R
Judosnubben
Postad: Thursday, January 26, 2006 2:56:00 PM

Jag tycker att gonosen no kata och nage ura no kata hör hemma på en dangradering.

Micael
Thorwald
Postad: Thursday, January 26, 2006 4:02:00 PM

Registrerade sig: 4/13/2005
Meddelanden: 10
Jag kan svårligen tänka mig någon kata mer än de nämnda, Kime no Kata och Goshin Jutso no Kata, bättre illustrera judons principer - DET är riktig judo !

Men nu är det ju så, att allt som har med självförsvar att göra enl SJFs eget manifest, är av ondo.

Med risk för att bli tjatig; min gamle judotränare i början av 60-talet, som var upplärd av självaste Koizumi i London, hade ett favorituttryck som också blivit mitt: "Judo är en sport, en filosofi och ett självförsvar". Detta täcker HELA judons innehåll för mig ! Men - för att utvidga kunskaperna i judo i Sverige - låt gärna Gonosen no Kata och Ura no Kata vara tillgängliga för de som vill bli graderade. Även de illustrerar god judoförståelse !

Thorwald
Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)