logo
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

m.f-bjk
#1 Postad : den 27 mars 2006 13:49:00(UTC)
m.f-bjk

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 2008-11-26(UTC)
Meddelanden: 192

Vill tacka Borås Judoklubb och speciellt Jocke Lindberg för en trevlig helg i samband med World Cup-tävlingen i Borås i helgen!
Arrangemanget gick i mina ögon felfritt, trots att det tydligen var lite datorproblem på fredagskvällen innan tävlingarna på lördagen!
Det var riktigt kul om än aningen nervöst inledningsvis att bemanna sekretariatet å sköta poängtavlorna och inrapporteringsdatorn!
Att sitta vid Kokatavlan har man ju inte gjort ofta sedan man blev domare å ställde sig framför densamma! :D
Men efter en kort genomgång av det aningen komplexa men ändå lättsköta systemet flöt det på fint! Tills vi försökte ansluta en extern mus å systemet krashade, 10 minuter innan matchstart.... :x Då blev vissa lite lätt svettiga! :)
Nå väl, efter en snabb omstart var maskinen upp igen lagom till start!

Helgen bjöd på en varierande judo, och av svenskarna lyckades Gabriel "Gabbe" Bengtsson bäst med sin bronsplats i -66.

Eftersom det var en World Cup-tävling så provades det nya regelförslaget om slopat riskområde och mer flexibilitet gällande inne/ute-situationer.
Detta i kombination med EJUs-domarkommisionens tidigare uttalande om att inte avgöra matcherna på varningar gjorde att det blev många knepiga matcher med konstiga domslut. Ojämnheten gällande det nya tolkningarna av inne/ute ställde också till det. Vissa domare lät de tävlande nästan springa av mattan så fort det blev lite action medan andra gav shido när uke bara försökte komma undan en pågående attack. Och som sidlinjedomare såg man många tillfällen där man själv velat bestraffa för felaktiga grepp å passivitet som bara rann ut i sanden. 1 match gick så långt som till hantei till och med.
Som domare ska det bli intressant att följa turerna rörande de nya regler som nu går på prov fram tills J-VM i höst och om, hur och när dessa ska införas i Svensk Judo.

De svenska IJF-domarna (Dick D Johansson, Christer Löfgren, Andreas Björkman, Marcus Elfer och Raja Fernando) skötte sig bra och Jan Björkman och Christer Dahlström hade hand om domarlottningen till mattorna.

Det enda jag tyckte var tråkigt med helgen var frånvaron av publik....
Första gången det hålls en Världscuptävling i Sverige och det var knappt någon publik närvarande! med alla klubbar runt om i syd- och västsverige så borde mångt flera ha tagit sig till Borås åtminstone 1 av dagarna!

Avslutar med ett tack till mina sekretariatkollegor samt övriga inblandade!

En trött men nöjd kokatavleskötare...
Magnus Fungdal, Bålsta

Edited by user den 27 mars 2006 13:53:00(UTC)  | Reason: Not specified

Lajos
#2 Postad : den 28 mars 2006 14:06:00(UTC)
Lajos

Rank: Newbie

Registrerade sig: 2005-10-31(UTC)
Meddelanden: 443

Först och främst måste man vecka tävlingsintresset inom många judoklubbar för att du kan få publik. Tyvärr är det inte så idag med de olika gruperingar inom en och samma klubb. Tränare som har ingen egen eller annat intresse att träna barn och ungdomar upp så bra att de ska kunna tävla har ingen intresse att skicka barn ungdomar och föräldrar som publik till en tävling. I många fall tvärtom. De informerar inte om tävlingen . I några klubbar bromsar man tävlingsinresse på grund av att styrelsen anser att tävlingen kostar klubben på något sätt att tävlare tar mycket pengar frånföreningens kassa och självklart att sådana tränare och personer uppmuntrar inte någon att besöka tävlingar. Tvärtom som sagt bromsar.
Tyvärr är det så ibland.
Om du jamför svensk hemsida med en utländsk hemsida kan du förstå vad är som behövs för att du kan få lite publik.
Titta på en fransk eller titta på exempel ungersk hemsida .Där ser du personer judo utövarens bilder som lockar folk till tävlingar. www.hunjudo.hu eller www.judo.hu Där skriver sportjournalister på deras hemsidan, på första sidan sidan är många tävlarens bilder osv. Jag bledrade på Jugoslaviska hemsidan. Det är samma sak.
Men 90 % i Sverige har ingen aning vem är Gabriel Bengtson .
Attityden angående Judo tävlingar och tävlare måste endras i Sverige för att Judo ska få publik .
Jag vill se helst svenska tävlarens foto deras kaster bilder från tävlingar redan när jag öppnar www.Judo.se Och mina Judoka har samma önskemål.

Rob
#3 Postad : den 28 mars 2006 15:51:00(UTC)
Rob

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 2005-05-19(UTC)
Meddelanden: 122

Låter som att man missade en hel fin judo i Borås.
Jag blev väldigt glad :-) när möjligheten att se evenemanget via Webben annonserades, och lika ledsen :-( när det inte gick att
få till. Synd.

Tror att många precis som jag nog GÄRNA hade sett dessa duktiga proffs in action, men att ta sig ner till Borås, övernatta,
tillbringa två dagar för att se alla finaler, sen hem till Stockholm, tiden räcker inte till helt enkelt, plus ev. avbräck för ledigt från jobbet.
Rent egoistiskt från publiksynvinkel så hade det varit great om alla finaler gått en och samma dag. (fast tufft för de tävlande från dag 1).

Vore ju great om någon har filmat all/de bästa matcherna och gjorde dessa tillgängliga...
Är det så möjligtvis?
Finns rapport om de övriga svenskarnas (förutom Gabriels) matcher någonstans?

All heder till Arrangörerna, hoppas på upprepning, å nästa gång ska jag dit!

Rob

Per
#4 Postad : den 28 mars 2006 16:48:00(UTC)
Per

Registrerade sig: 2005-04-11(UTC)
Meddelanden: 34

Quote:
Rob - 2006-03-28 2:51 PM

Finns rapport om de övriga svenskarnas (förutom Gabriels) matcher någonstans?

Idel förluster, men åtminstone Jonas Sandström, Erik Sjulander, och Tobias Larsson var ändå bra med i sina förlustmatcher.

Per
#5 Postad : den 28 mars 2006 16:51:00(UTC)
Per

Registrerade sig: 2005-04-11(UTC)
Meddelanden: 34

Min egen favorit var dock amerikanen Ryan Reser i -73. Han bjöd på kreativ och attackvillig judo med flera fina ippon som förde honom ända till finalen i en viktklass som innehöll sådana vassa namn som Makarov och Zelonijs. Där fick han dock stryk på ett armlås i golden score av Dracula från Rumänien (nåja, Danculea hette han egentligen).
rataxes
#6 Postad : den 28 mars 2006 18:31:00(UTC)
rataxes

Registrerade sig: 2005-05-05(UTC)
Meddelanden: 29

Jag är riktigt nöjd efter helgen, det bjöds ofta på mkt bra judo, men håller med Magnus i att det blev en hel del orättvishet i bedömningen av att kliva utanför området. Och som sagt, hade varit roligt med mer publik. Gabriel övertygade verkligen med sin varierade judo, och ett par av de andra svenskarna var nära att knipa matchvinster, men räcker tyvärr inte till på den här nivån. Jag gillade verkligen Peñas från Spanien som vann i 66, han vann bland annat över Gabriel och visade upp en fartfylld och stark judo, och var nästan ett huvud kortare än alla andra i viktklassen.
Användare som läser denna konversation
Guest
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.