Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

Gator roll/anaconda choke, tillåten i Judons ne-waza? [Options]
core
Postad: Wednesday, October 12, 2005 1:52:00 PM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 10/6/2005
Meddelanden: 9
Gator roll, även känd som Anaconda choke, är den tillåten i Judons Ne-waza?

Dessvärre kan känner jag inte till något annat namn på den än det.

Edit: http://www.grapplearts.com/My-Mixed-Martial-Arts-Download.htm

Där finns en film som visar strypningen.
m.f-bjk
Postad: Wednesday, October 12, 2005 2:29:00 PM
Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 11/26/2008
Meddelanden: 192
Område: Bålsta
Av vad jag kan se så borde det inte vara några problem.
Tori gör dock något med benen i vissa av visningarna (knäar mot huvud/axlar?) som skulle kunna bedömmas som försök att skada Uke och därmed medföra Hansoku Make!
Men gör man bara rullningen så tycker jag det ser ok ut! En omvänd Hadaka Jime nästan.
core
Postad: Wednesday, October 12, 2005 2:33:00 PM

Ja, jo, knäna mot huvudet går givetvis bort :)
Kronos
Postad: Wednesday, October 12, 2005 8:35:00 PM

Registrerade sig: 11/20/2008
Meddelanden: 242
Har sett nån diskussion på nåt annat forum, kommer inte ihåg vilket, om just det här och dom kom fram till att det var tillåtet. Jag tror nog att det största problemet är att domaren kanske inte har en aning om vad du gör och dömmer bort det därför.

Att dom som deltar i Pride, UFC o.s.v skulle vara amatörer på att skydda halsen håller jag inte med om. Dom är alla gånger lika duktiga som elitjudokas, förmodligen bättre för dom lägger ner mer tid på markkampen än dom flesta inom judo. Däremot håller jag med om att det nog är lätt att försvara sig mot det här bara genom att fälla ner hakan, men det är ju som med dom allra flesta tekniker att man måste vara snabb och överraska sin motståndare för att det ska funka.
Kronos
Postad: Thursday, October 13, 2005 7:28:00 AM

Registrerade sig: 11/20/2008
Meddelanden: 242
Jag har sett dom flesta Pride och UFC dom senaste tre åren och jag delar inte din uppfattning. Det man måste tänka på är att man inte har samma förutsättningar att ta ett armlås eller en strypning när man inte har gi. Lägg sen till slag och knän på marken samt att dom är indränkta i svett så blir det inte lätt. Det är helt enkelt så att risken att ta ett armlås under dessa förutsättningar blir för stor och därför gör dom det inte så ofta som man som åskådare skulle vilja. Det har inte att göra med att dom skulle vara amatörer på marken.
Men nu glider vi bort från ämnet.
Tero_K
Postad: Thursday, October 13, 2005 3:26:00 PM

Registrerade sig: 4/23/2005
Meddelanden: 58
Här blir det dels press mot ukes höger axel, dels mot nackens kotor, förutom stranguleringseffekten. Ett halslås är sällan riktigt effektivt om man har både arm och hals under bearbetning, som t.ex i kata-gatame. Här måste armen vara med för att rullningen överhuvudtaget skall vara tillåten. Jag tror inte att man kan strypa en duktig ne-waza judoka med denna teknik. Uke behöver endast använda sin lediga hand/arm för att med två armars kraft dra den fångade armen en liten aning neråt för att förstöra halslåset. Tori blir tvungen att jobba vidare eller invänta matte. Ok, en mycket svag uke skulle inte klara av att försvara sig mot en mycket starkare, men vältränade judoka i samma viktklass -absolut. Smärta i axel eller nacke kan dock få uke att klappa, men så småningom skulle denna teknik bli känd bland domarna för dess risk att skada nacke, och fortsatt tillämpning skulle sannolikt resultera i snabba "Matte". Bra vändteknik dock, men vi har redan bättre sådana i judo.
Mattias R
Postad: Thursday, October 13, 2005 6:17:00 PM

Registrerade sig: 4/9/2005
Meddelanden: 130
Jag är benägen att hålla med Tero. Vi testade tekniken igår på träningen och det finns en viss risk för våld mot nacken. Funkar som vändning ja men finns uppenbar risk att uke tar över rullning.
core
Postad: Friday, October 14, 2005 4:04:00 PM

Tja... som jag ser det föreligger det kanske lite mer risk för våld mot nacken, jämfört med en 'Rear naked choke' (vet ej vad den heter på jap).

Skillnaden är ju bara den att man i stället för att lägga en hand bakom huvudet och trycka till för att komplettera strypningen utövar trycket med sin egen överkropp.
Strypningen lär sitta långt innan det föreligger risk för skada mot nacke.
budde
Postad: Friday, February 24, 2006 8:50:00 PM

Registrerade sig: 9/5/2005
Meddelanden: 14
Förstår inte vad problemet är? Det är ju precis samma sak som en sankaku fast med hjälp av dina armar istället för benen och du måste inte "rulla" för att få in den utan det går bra. Om du måste rulla så är det en arm mellan så borde det kännas rätt säkert att rulla. Se bara till att hela bladet på underarmen sjunker in ordentligt innan ni fortsätter med halslåset. Och att pride deltagarna skulle vara inkompetenta är bullshido, om något dom är bra på så är det att skydda sig.

http://www.grapplearts.com/Brabo-No-Gi-Choke.htm
gurgelblaster
Postad: Saturday, February 25, 2006 12:25:00 AM

Registrerade sig: 12/14/2005
Meddelanden: 188
Hmm kataha juji jime stryper du med slaget och har en hand runt armen och bakom nacken som stöd, den här rullningen den vruder runt nacken nästan, (har med prövat!)

Men jag ser ingen aneldning till att ens göra rullen iaf inte på den uke som är där, han har ju flygplansvingar som armar, den waki-gatame sitter lätt där annars.
gurgelblaster
Postad: Saturday, February 25, 2006 12:28:00 AM

sankaku och denna är inte samam stryp ens + att sankaku klämmer rejält på nacken den med! finns kankse en anledning till att man förbjöd sankaku vändnigar i tb06 för barn?????

"Och att pride deltagarna skulle vara inkompetenta är bullshido, om något dom är bra på så är det att skydda sig."

Ser det! du titta på instruktörvideon igen i första inlägget, uke står med armarna rakt ut! dessutom säger instruktören att uke oftast skyddar sig så.
en waki-gataem skulle sitta fint på en av armarna istället för den där rullen
budde
Postad: Saturday, February 25, 2006 8:19:00 PM

Registrerade sig: 9/5/2005
Meddelanden: 14
Sankaku kallas för Triangle choke på engelska och den här kallas för arm triangle choke även om den är lite modifierad i filmen. Du pressar ihop axeln och hals med en arm emellan. Det är också en variant på Kata Gatame där du i första hand har en fasthållning men har du hans överarm under hans haka så kan du också strypa ut honom genom att stänga av halspulsådrorna.

Gurgelblaster, du har ingen aning om halslås eller något annat lås för den delen! En sankaku är en ren blodstrypning och därmed utgöra ett tryck på halspulsådrorna. Däremot så kan du pressa ner huvudet för en extra effekt eller kompensera en dålig sankaku men inte till den grad att det blir ett nacklås istället. Sedan kan du ju testa och se om du kan få in något lås på Fedor, Yoshida, Crocop, Noguera, Rua osv...jag anser att du bör ta reda på fakta innan du kommer och påstår en massa sk*t. Vad har filmlänken att göra med pride egentligen?

UKE=Den som tekniken blir utförd på
Pride= En MMA organisation
gurgelblaster
Postad: Saturday, February 25, 2006 11:31:00 PM

*Gapskrattar*
*tänker om jag ska retas med dig eller inte men då får jag nog en moderator på mig*

börja med terminologi
Uke= "the person who recieving the throw" alltså den person som blir utsatt för en teknik på felaktigt svensk översatt språk.

Pride= en MMA GALA inte organisation men det hör inte hit samma myt som om K1 var en kamsport fast det är en gala/tävling för all kamsport

triangle choke= Sankaku-jime
kan göras på en miljon sätt om man vill, men fortfarande tar den på nacken om man gör den elak. är inte armen grön emellan nacke och ben så gör det ont!
jisses! vet du vad som skiljer denna mot ett nacklås? svar ARMEN! kanske därför du måste ha en arm emellan ben och hals?

Kata-gatame, skojjitgt att du nämner den, för den är nästan utöd i svensk judo, och råkar vara min favorit fasthållning, och handen SKALL vara över ansikte/hakar/hals för att den ska vara efektiv. och ja det kna bli en låsning om inte uke passar sig. där ifrån med samma hållning kan du göra en mängd olika varianter.

och kan jag inget om lås? tillåt mig småle.

hmm säg mig, vilken vinkel i prop till uke behöver du ha för att ett armlås skall ta så effektivt som möjligt? *frågar då det brukar vara det viktigaste detaljen som en instruktör glömmer att instruera* (gäller då inte ude-garame)

hmm säg mig, tar ude-garame mer över huvudet på uke eller vid midjan på uke(intill kroppen) och var tar låset på båda possitionerna?

ingen annan än lilla budde för svara här. dessa är lätta frågor för en som tror sig veta mer om lås.

Hmm vad har filmlänken med denna diskution att göra?
JO FÖR ATT DISKUTIONEN STARTADE MED DEN FILMLÄNKEN!!!!!!!!!!!!!!!!!
och i den videon ser du klart och tydligt hur väääääldigt bra försvar uke har.

\\ en rätt så sur macco :(

Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)