Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

Klubb för vuxen nybörjare i Stockholm? [Options]
blue
Postad: Monday, May 01, 2006 10:14:00 AM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 5/1/2006
Meddelanden: 8
Jag är en före detta aikidoutövare som börjar känna mig fet och gammal, i behov av något sätt att röra på fläsket. Månne judo kan vara en lagom fysisk utmaning i en typ av träning som ändå känns lite lite hemvan?

Med tio års aikido och två dangrader tycker jag att jag borde kunna en del av det som lärs ut under nybörjarterminen. Fall och rullningar, OK det finns lite olika sätt men ändå. Höftkast, jag var aldrig nån expert på dem men bör plocka upp era olika kast fortare än de flesta nybörjare. Mattbrottning däremot, har jag gjort urlite och varit urkass på. Vilka klubbar i Stockholm har träning för vuxna nybörjare, samt möjlighet att fortsätta träna utan att vara inriktad på tävling? Finns någon möjlighet att trilla in så här sent i en termin, helst med möjlighet att fortsätta träna under sommaren?
Lajos
Postad: Monday, May 01, 2006 11:58:00 AM

Registrerade sig: 10/31/2005
Meddelanden: 443
Alla klubbar i Stockholm har nybörjarträning för vuxna.Tror jag. Sedan är det bara du som avgör i framtiden är du tävlingsinriktad i judo eller inte. Finns många bra klubbar i Stockholm och det är bara att välja en klubb av alla dem klubbar. Passar inte denna först utvalda klubben då är det bara gå till nästa klubben.
blue
Postad: Monday, May 01, 2006 12:55:00 PM

[Quote:]
Sedan är det bara du som avgör i framtiden är du tävlingsinriktad i judo eller inte.

Poängen är att jag är 38 år, och ambitionsnivån ligger på "nåt sätt att röra på sig två gånger i veckan". Jag har aldrig velat tävla i någon form av fysisk utövning, jag vet att jag inte kommer att vilja tävla. Hamnar jag på ett ställe där hälften av alla diskussioner i omklädningsrummet visar sig behandla kommande tävlingsframgångar och resultat i tidigare tävlingar, lär jag dra därifrån tämligen raskt. En klubb vars nybörjarträning är till för att vaska fram guldkornen som man kan satsa på har inget intresse av mig, och jag har inget intresse av dem...

Jag söker någonstans där inte tävlingen alltid är naturligt fokus för alla. Är det en sån där tulipanaros som är lätt att uttala men svår att hitta?
Lajos
Postad: Monday, May 01, 2006 1:31:00 PM

Nästan alla judoklubbar i Stockholm har sina vuxna motionärer . I alla idrottsklubbarnas omklädningsrum pratar man om tävlingar och matcher.Fotbol brottning hockey handboll och självklart gör det folk också i judo omklädningsrummen. Judo är en kampsport.

Men det betyder inte att du som 38 åring ska bli tvungen att tävla. Ingen Judoklubb i Stockholm har en sådant krav. Och nästan alla klubbar bjuder på alla möjligheter från handikapp ,motionärer, till tävlingsjudo. Att ingen klubb från Stockholm kommer fram just på denna sidan och säger till dig kom till oss är helt naturlig.
Men jag som är inte från Stockholm kan säga till dig att det är oviktig villken klubb du väljer för att alla ska ta hand om dig på en rätt sätt.
blue
Postad: Monday, May 01, 2006 2:09:00 PM

I alla idrottsklubbarnas omklädningsrum pratar man om tävlingar och matcher.Fotbol brottning hockey handboll och självklart gör det folk också i judo omklädningsrummen. Judo är en kampsport.

Konstigt! för det har ingen gjort i de karateomklädningsrum där jag vistats... observera att jag inte är allergisk mot fenomenet, men jag tror inte jag har så mycket gemensamt med de tävlande. Kom ihåg att du pratar med en aikidoperson, i den arten är tävling ett mycket mycket fult ord.

Att ingen klubb från Stockholm kommer fram just på denna sidan och säger till dig kom till oss är helt naturlig.

Jag är väl medveten om att det kan vara känsligt att rekommendera sin egen klubb men IMNSHO borde det inte vara svårt att vara ärlig med att olika klubbar har olika profiler. Jag har själv ägnat ganska mycket tid åt att svara på frågor som "vilken kampsport är rätt för mig?" och att berätta om vilka aikidoklubbar som finns i Stockholm och hur de skiljer sig åt. Jag har definitivt inte alltid rekommenderat de arter eller klubbar jag själv trivts bäst på eller som passat mig! för en del söker andra saker än vad jag gör.

Men jag som är inte från Stockholm kan säga till dig att det är oviktig villken klubb du väljer för att alla ska ta hand om dig på en rätt sätt.

Jag vet inte hur många olika klubbar i olika sporter du hunnit med Lajos, men jag har hunnit med en hel del... och om du menar vad du säger tycker jag att du är naiv, men troligare är att du just nu ägnar dig åt politiskt korrekthet. Exempelvis finns en stockholmsjudoklubb som på sin webbsida säger att de fokuserar på tävlande barn och ungdomar - det är jättebra att de är ärliga med det, då slipper jag gå dit.

Tråden är ganska ny; jag startade den idag. Lajos, om du avstår från att i flera inlägg tala om för folk från stockholmsklubbarna att de inte ska hoppa upp och säga "kom till oss"... eller kanske till och med "gå till vår grannklubb, de är mera inriktade på motionärer än vad vi är"... så kanske någon faktiskt gör det? Eller så kanske någon skickar mig ett litet privat meddelande, om det nu är så extremt känsligt att rekommendera vare sig sig själv eller andra. Inte för att det är viktigt, jag är kompetent att söka upp klubbarna själv... lite insidesinfo är dock aldrig fel.
blue
Postad: Monday, May 01, 2006 2:37:00 PM

Lägg också märke till att jag frågar efter möjlighet att hoppa på träning nu, inte vid terminsstarten i höst.
Lajos
Postad: Monday, May 01, 2006 4:54:00 PM

Om jag har rätt då har alla klubbar i Stockholm sina vuxna motionärer. Men kan det blir att jag har fel. Men det är säkert bättre att någon från Stockholm ger råd till dig för att dem vet bättre en jag.
När en 38 åring kommer till en judo klubb och vill träna då är det minsta som man tänker på att han vill tävla.
Att Stockholms judoklubb satsar på sina barn och ungdomstävlare är en annan sak. Men du har 38 år. Du kan bli en bra ledare kanske just i denna klubben. Klubbar som tävlar mycket behöver ofta många duktiga ledare .
Men som sagt jag är inte från Stockholm och du får en bra svar på forumet snart . Många Judoklubbar i Stockholm har idag läger .
Hade du tränat Aikido då kan du hoppa in på Judo träningspassena utan någon större problem.

Ado
Postad: Tuesday, May 02, 2006 10:23:00 AM

Rank: Member

Registrerade sig: 11/23/2008
Meddelanden: 72
Lajos - 2006-05-01 4:54 PM
När en 38 åring kommer till en judo klubb och vill träna då är det minsta som man tänker på att han vill tävla. Att Stockholms judoklubb satsar på sina barn och ungdomstävlare är en annan sak.

Som ordförande för Stockholms Judoklubb måste jag påpeka att vi visserligen satsar på att ge stöd till barn och vuxna som vill tävla, men att en stor majoritet av våra medlemmar är motionärer och planerar att så förbli. En femtedel av de som deltog aktivt i träningen under 2005 var över 30 år, och träningen ska vara anpassad så att den fungerar för alla. Om det framstår annorlunda någonstans på vår hemsida hoppas jag att få en länk dit så jag kan korrigera. Även om du säkert bara råkade blanda ihop oss med någon annan klubb är det bäst att jag rättar innan någon får fel uppfattning :D.

blue - 2006-05-01 10:14 AM
Vilka klubbar i Stockholm har träning för vuxna nybörjare, samt möjlighet att fortsätta träna utan att vara inriktad på tävling? Finns någon möjlighet att trilla in så här sent i en termin, helst med möjlighet att fortsätta träna under sommaren?

Vi har på vår hemsida skrivit att vi har stopp för nyintag för vuxna nybörjare tills vidare, men det beror främst på att vi vill kunna gå vidare med träning utan att göra nybörjarintroduktion varje pass. Så här i maj börjar antalet deltagare på mattan alltid dala lite i takt med vårvädret så plats finns det. Med dina kunskaper från aikidon kan du lätt komma in i träningen. Prova i första hand vår mjukjudogrupp onsdagar 19.00-20.30 (ska i höst troligen ändras till 19.15-20.45). Du är välkommen att komma ned direkt imorgon och får prova upp till tre pass innan du väljer om du vill betala och bli medlem. Du kan även få lite rabatt med terminsavgiften i och med att du börjar ganska sent, vi har vår sista ordinarie vårträning 31 maj. Efter det kan vi ha några sommarpass för vuxna i juni och börjar sedan med ordinarie träning igen 21 augusti.

Det finns flera andra klubbar i Stockholm med träning liknande vår, så du kan ju höra dig för med de som ligger närmast. Vi ligger nära city i riktning sydväst, se <A href="http://www.stockholmsjudoklubb.se/karta">karta</A>. Du hittar övriga klubbar via Stockholms Judoförbund på adress <A href="http://www.stockholmsjudo.org/karta.htm">http://www.stockholmsjudo.org/karta.htm</A>

/Anders Dovervik, <A href="http://www.stockholmsjudoklubb.se/">Stockholms Judoklubb</A>
blue
Postad: Tuesday, May 02, 2006 11:47:00 AM

Missförståndet vad gäller klubbar är säkert orsakat av mig. Jag skrev "en stockholmsjudoklubb" och menade "en judoklubb i Stockholm", inte "Stockholms Judoklubb".
tomas.r
Postad: Tuesday, May 02, 2006 5:23:00 PM
Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 11/24/2008
Meddelanden: 94
Område: Stockholm
Du är naturligtvis välkommen till IK Södras Teknikträning (motionsgruppen) i Skarpnäck.
Vi är allt från vit- till svartbälten som tränar tillsammans. Ambisionsnivån är väl olika för alla.
(Jag brukar säga att jag tränar för att kunna fortsätta äta o dricka som jag varit van. Förutom att jag tycker att judo är så rackarns skoj, alltså! :) )
Våra träningstider är Måndag + Torsdag 19.30-21.00
Sedan har vi även träning i vår Sommardojo (Djupån) Måm+ons 19.00-21.00
/TomasR
Lajos
Postad: Tuesday, May 02, 2006 10:07:00 PM

Hej.
Läs genom igen diskusionen.Du hade missförstått saker eller inte läste någrant genom. Jag har skrivit innan i flera inskrivningar exakt det du skriver.
gurgelblaster
Postad: Monday, May 08, 2006 1:34:00 AM
Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 12/14/2005
Meddelanden: 188
De som har svarat har svarat bra, men fortfarande är det DU som ska tänka på vart du bor och hur du vill träna.

i central stlm har du ju stockholm judo, sthlm judo dojo, sthlm polisens judo. dessa är bra klubbar i alla områden, sthlm polisen har väl mer tävling tror jag.

definition central är faktiskt runt midsommarkransen :P

i söder om söder har du om inget annat

IK Södra som en stor klubb med många inrikningar, (ja jag är objektiv här)
du har min klubb högdalens judoklubb som är en liten men väldigt personlig klubb, som BARA tänker på individens egen träning, vi har få tävlande i klubben.
du har tumba judoklubb som ja ginte vet nåt om men den se ru att vara bra.
älvsjö? elelr har de bara ju-jutsu?

etc.

som sagt det finns många klubbar, ta den du tycker bäst om och ta den som är närmast dig. vill du ha en krävande stor klubb så ta södra eller SPIF etc elelr vill du ha en mer privat liten klubb så ta högdalen tumba eller en klubb som inte utmärker sig så mycket.

en korrigering till lajos när jag ändå är igång

alla i sthlm har inte hkp grupper, vad jag vet så är det bara max 3 i sthlm som har det varav 2 är med i SJF. Sedan kan flera klubbar ha barn som har mildare handikapp i vanliga grupper, men de räknas inte som handikapp grupper.
Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)