Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

Hästar ihop med judotekniker [Options]
suz_92
Postad: Tuesday, June 20, 2006 8:51:00 PM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 5/22/2006
Meddelanden: 6
Hejsan!
Jag började med judo november -05 för att jag tyckte att jag vill lära mig fallteknik så jag kan ramla av hästarna utan att skada mig.
Hästar är mitt huvudsakliga intresse och judo kompleterar min träning.
För inte så lång tid sen så gick jag omkull med en häst och jag vet sen tidigare att man kan få svåra skador om man hamnar under en häst... I alla fall så när hästen gick omkull så han jag tänka att jag måste rulla vidare för att inte få hästen på mig. Så jag rullade 4 varv tror jag. Med tanke på hur smutsig jag var och vart jag var smutsig så tror jag att jag landade i ett framåtfall men "pangade inte av" utan fortsatte rulla. Alltså fanns nog lite judo i min ryggmärg vilket jag är glad för!
Men jag har funderat på att köpa en ridväst, en slags säkerhetsväst, för att ha när jag rider. Men de är ganska så stela och jag tror att de är svåra att göra t.ex. kullerbyttor i en sån.
Vilket är då bäst? Att använda judo och vara utan väst, eller ha väst och kanske inte kunna använda fallteknikerna jag lärt mig?
Någon som har erfarenhet eller en tanke på hur det kan bli med väst+judo?

Tacksam för svar!
Suzann
Andersson
Postad: Wednesday, June 21, 2006 1:32:00 PM

Registrerade sig: 6/2/2006
Meddelanden: 2
Fallteknik är bra, men ligger det en sten där du landar så skyddar nog västen ryggen bättre. Men detta är bara en spekulation från min sida.
suz_92
Postad: Wednesday, June 21, 2006 5:12:00 PM

Jo jag vet att om jag flyger rakt in i ett hinder eller landar på en sten så fungerar västen bättre än judo.
Men om jag landar på plan mark med väst och behöver göra en rullning? Hur blir det då?

Än så länge kör jag utan väst. De är dyra och jag vill ha goda (eller dåliga) råd om västen innan jag ev köper en.
Kronos
Postad: Wednesday, June 21, 2006 9:38:00 PM
Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 11/20/2008
Meddelanden: 242
Mitt råd: Hästar är farliga så håll dig borta från dom och satsa på judon :p

Men allvarligt talat så misstänker jag att det inte är så många som har den här erfarenheten och jag skulle nästan tro att ett hästforum skulle vara ett bättre ställe att fråga på.
Du har inte möjlighet att låna en sån där väst av någon och prova själv innan du bestämmer dig?
suz_92
Postad: Wednesday, June 21, 2006 10:19:00 PM

Jo kanske ett hästforum är bättre... Men det är typ ingen som rider som håller på med judo så.. Min tanke var nog att nån judosnubbe kanske kan hjälpa mig? Frej (som fixade judoforum.se), som är min tränare, tyckte att jag skulle ta upp mina funderingar här då han inte kunde ge mig något bra svar..

Har i alla fall tänkt tanken att prova köra judo i en sån väst. Dock ingen judo i sommar och ingen jag rider med under sommaren har en väst att låna ut till mig.
Lickety
Postad: Wednesday, September 06, 2006 4:49:00 PM

Registrerade sig: 9/6/2006
Meddelanden: 1
Hej! Jag är en hästtjej med judoankytning via pojkvän, så jag är väl egentligen inte så hemma på fallteknik... :p
Men har du provat någon väst? De finns i lite olika utförande, vissa behöver inte vara så himla klumpiga. De skyddar ryggen, men de är "stelast" vid själva knäppningen. Knäppningen sitter ungefär i brösthöjd på vissa västar, och där har du husomhelst väldigt lite rörlighet även utan västen. Så den borde inte hindra böjningen av ryggen så mkt.
Vad jag menar är att du säkert kan ha viss nytta av falltekniken även med en bra utformad väst, det ena utesluter inte helt det andra.

Dessutom brukar dessa typer av västar vara bekvämare att ha i allmännhet. Även om man inte ramlar av är det skönt att skippa stylta omkring som en stelopererad. :)
Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)