Rank: Newbie
Registrerade sig: 2005-10-31(UTC) Meddelanden: 443
|
Vi kommer som vanligt till modul eller vad kallas nu? Södra öpen?
|
|
|
|
|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 2005-10-31(UTC) Meddelanden: 443
|
Just nu har jag möjlighet att undervisa judo i olika skolor i Västerås. Vi samarbetar både med grundskolor och gymnasium och går ut till många skolor på skoltid för att undervisa judo. I måndag hade vi ca 120 barn inom 5 timmar från olika klasser och det var klass (år) 5 på Judo. Träningen brukar jag avsluta på så sätt att barnen tävlar mot varandra. 99 % av dem barn ville tävla . Dem skriker ,jag vill jag vill sedan kör dem . Tyvärr är dem många av barnen redan angagerade i andra lagsporter och tävlar där. Några av barnen i en skola har frågat mig : vad gör judokillar ,tävlar dem i seriemathcer? Jag ställer ibland fråga.Varför får vi inte in i judo dem barn som vill tävla så gärna? Och den andra fråga är . Om vi skulle få dem in till sporten vad har vi då att bjuda dem? Jag tror inte så mycket. Max 4 kidds kup per år och nu har jag sagt kanske för mycket. Kanske bara 2 kids kup. Vi skulle ha en bättre regionell samarbete mellan klubbar för att öka på tävlingen för barn äldre en 10 år. Flera tävlingar .Flera utbildade tränare som har intresse för just tävling ,som vill följa barnen till tävlingar . Självklart många randori läger för just barn runt 10 år. Sedan man måste vecka intresset för tävlingar och inte dämpa när. Men som sagt redan ,finns inte så många tävlingar och vi har och vi ska inte ha många tävlare om vi fortsätter på samma spår. Jag fortfarande tycker att framtidens bra tävlare får vi fram från dagens 8- 10 årige pojkar och flickor som just nu har vi i klubbar.
|
|
|
|
|
|
Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.