|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 10/1/2006 Meddelanden: 12
|
Denna tråd är enbart till för dem som vill utvecklas, lära sig mer och/eller bjuda på sina kunskaper...
Ni som har varit med länge, har djupa judokunskaper, och kanske till och med sitter eller har suttit med i graderingskommittén:
Vilka tekniker finns det flest missupfattningar om? Vilka tekniker blandar man lätt ihop och gör fel på? Vad har judokas gjort för fel när ni på gradering underkänner någon på teknikdelen?
På annan plats har det lite kort diskuterats skillnad gari och guruma och seoi-nage och seoi-otoshi. Dessa exempel och många fler får ni GÄRNA utveckla här!
Hjälp oss som vill lära sig mer! Dela med er! /Jigoro
|
|
Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 5/19/2005 Meddelanden: 122
|
Jo, i detta ämne, vore det kul om någon på ett detaljerat sätt kunde beksriva skillnaden mellan Yoko Otoshi Laats variant och Uki Waza. De beskrivs ofta väldigt lika, men säkert finns det en skillnad (även om det i sjäva utförandet kanske inte syns så mycket) .
Rob
|
|
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 314 Område: Stockholm
|
|
|
Registrerade sig: 5/19/2005 Meddelanden: 122
|
hjärnsläpp....fick jag när jag skrev laats. Det var såklart skillnad mellan klassisk Yoko otosi och Uki waza jag avsåg. Fast helst skillnad beskriven i ord/princip bakom teknikerna snarare än bilder, om det går. Fina kast dock ;-)
Y-O Laats är väl mer intressant att jämföra med knästående KataGuruma kantänka.
Rob
|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 10/1/2006 Meddelanden: 12
|
Äntligen lite vettigt judosnack :) ett enkelt sätt att förklara skillnaden mellan yoko otoshi och uki waza är riktningen som du kastar i. I uki waza faller uke som ett vanligt framåtfall, i yoko otoshi faller uke åt sidan. tänk också på att det INTE är en blockering man gör med benet som man "slänger" ut. det är mer till för för att få 'fart' i kastet, som en stor vikt som du slänger ut. skillnaden mellan Laats och kata guruma är att i kata guruma lyfter du upp uke. om uke märker att du är på väg att göra kata guruma kan uke försvara sig med att tynga ner sig själv, och i det läget gör du istället Laats, och låter uke som vanligt göra det stora jobbet när hans krafter ändå verkar i den riktningen. elegant, eller hur :) fler åsikter om dessa kast?! har jag förklarat rätt?!
|
|
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 314 Område: Stockholm
|
Grovt generaliserat mellan uke otoshi och yoko otoshi är kast riktningen. Om går rakt åt sidan så är det yoko odu kastar honom snett/rakt över dig så är det uke otoshi.
Den kombinationdu talar om stämmer men det är inte hela sanningen. Allt är beroende på grepptekniken. För att ta ett exempel du håller högergrepp och låst fastukes arm i din vänstra armhåla och attackerar honom o uchigari för att få utrymme och att han skall ställa sig på främre tramdynorna.
Om du slår den tekniken hårt så kommer du få möjlighet att gå in på en knästående katagoruma eller laats.
Mvh Micael Öberg
|
|
|
Guest |