Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

Tomoe-nage [Options]
Alfa
Postad: Tuesday, December 19, 2006 7:36:00 AM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 12/19/2006
Meddelanden: 6
Efter att några av våra ungdomar blivit, i mitt tycke, bortdömda (förlorat på ippon) när de utfört tomoe-nage, sumi-geashi och liknande undrar jag vad som egentligen gäller här. Ska man överhuvudtaget våga utföra dessa tekniker, eller riskerar man automatiskt att förlora på ippon då? Hur skall såna här kast utföras för att dom skall ge poäng? Senast det hände var nu i helgen på ungdoms SM.
Lajos
Postad: Tuesday, December 19, 2006 11:23:00 AM

Registrerade sig: 10/31/2005
Meddelanden: 443
Konstig. Utför man Tomoe -Nage på rätt sätt kan inte den andra få ippon. Det samma geller för sumi gaeshi. Men om motståndaren plockar ben innan den andra börjar med Sumi gashi då kan det blir lite krongel och ippon för denna personer som försöker kontra med sumi gaeshi. I sista tiden brukar tävlaren som utför Sumi Gaeshi som kontring på en benplockning få poeng. Jag har sett två sådana ippon kaster (Sumi Gaeshi) på öppna SM i Borås. Men der var tydligt att det var just Sumi Gaeshi kontring som var överlegsen teknik mot benplockningen. Fråga en bra domare.
Alfa
Postad: Tuesday, December 19, 2006 12:38:00 PM

Ja lajos, jag håller med dig fullständigt, tyvärr kvarstår faktum. Tre av våra ungdomar har det senaste halvåret förlorat på ippon när de faktiskt har kastat tomoe-nage och sumi-gaeshi. Någon domare som kan kasta mer ljus över detta?
Mattias R
Postad: Tuesday, December 19, 2006 2:11:00 PM

Registrerade sig: 4/9/2005
Meddelanden: 130
Hejsan Alfa.

bara så jag förstått det hela rätt - har dina elever attackerat på tomoe-nage och/eller sumi-geashi och blivit kontrade? Eller har dom gjort attacken utan något resultat och fått poängen emot sig enbart pga att dom "lagt" sig på rygg?

jag har själv dömt ippon till den andre om den utnyttjat toris rörelse och i praktiken tagit över. Detta framför allt när det gäller sumi-gaeshi. Skillnaden är ju inte så stor om du gör en uchi-mata sukashi rörelse. Motståndaren kastar ju sig själv.

Mattias R
Alfa
Postad: Tuesday, December 19, 2006 2:37:00 PM

[Quote:]
Mattias R - 2006-12-19 2:11 PM

Hejsan Alfa.

bara så jag förstått det hela rätt - har dina elever attackerat på tomoe-nage och/eller sumi-geashi och blivit kontrade? Eller har dom gjort attacken utan något resultat och fått poängen emot sig enbart pga att dom "lagt" sig på rygg?

jag har själv dömt ippon till den andre om den utnyttjat toris rörelse och i praktiken tagit över. Detta framför allt när det gäller sumi-gaeshi. Skillnaden är ju inte så stor om du gör en uchi-mata sukashi rörelse. Motståndaren kastar ju sig själv.

Mattias R

Dom har attackerat och kastat men fått poängen emot sig för att dom lagt sig på rygg. Detta kanske är min partiska bedömning. Problemet är att man tvekar att lära ut offerkast om man riskerar att förlora när man i själva verket är den som driver igenom tekniken.

/Alfa
Frej
Postad: Tuesday, December 19, 2006 3:07:00 PM

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 10/24/2008
Meddelanden: 319
Jag är väl ingen expert på detta område men min första tanke var att ifall tori landar på rygg för att uke tagit över kontrollen över kastet så borde uke rimligen få ippon, dock är väl skillnaden ganska liten mellan att uke tar över kontrollen och att tori inte utför en korrekt teknik och faller självmant på rygg utan uke har kontroll på motståndaren. Eller nått. =)
Per
Postad: Friday, December 29, 2006 4:13:00 PM

Registrerade sig: 4/11/2005
Meddelanden: 34
Det är väl bäst att jag som domare ger mig in här.

Först och främst: gör du sumi gaeshi, tomoe nage etc och kastar ska du givetvis ha poäng. (om uke landar på rygg vill säga...)

Men jag misstänker att situationerna du tänker på ser ut ungefär så här:

Alt 1. A attackerar på morote gari, kuchiki taoshi eller liknande benplock. B följer med i rörelsen och gör något som ser ut som sumi gaeshi, men tar egentligen aldrig över rörelsen. Iallafall inte förrän efter att B landat på rygg, efter att ha blivit kastad - och då är det inte en sumi gaeshi utan en newazateknik. Men då har ju benplocket redan gett ippon.

Alt 2. Som Alt 1, men B är verkligen tydlig med att han tar över tekniken redan i stående - då ska det vara B:s poäng.

Alt 3. B börjar med att göra sumi gaeshi/tomoe nage, men A tar över genom att göra ett benplock. A satsar såpass hårt att han rullar över B efter att ha gjort benplocket, vilket kan se ut som att B gjorde offerkast.

Alt 4. Som Alt. 3, men A gör egentligen ingenting utan placerar bara handen under B:s ben och försöker få det att se ut som att han gjort ett benplock.

Så långt teorin. Att i praktiken skilja på de här alternativen kan ofta vara mycket svårt! Jag har sett många exempel som man får veva fram och tillbaka i slow motion innan det går att avgöra vem det var som kastade. Att döma situationen "i stridens hetta" är förstås inte heller enkelt. Ganska ofta ser man mattdomaren döma ippon för att sedan kalla till sig kantdomarna för att kontrollera att det blir ippon åt rätt håll. Kan man då inte komma överens som domare, bör man ta bort poängen helt.
Alfa
Postad: Monday, January 08, 2007 10:08:00 AM

Bra svar. Jag inser ju naturligtvis att det kan vara mycket svårt att avgöra vem som kastar vem i de här fallen. Frågan är varför inte poängen raderas oftare när den här typen av kast är svårbedömda.

/Anders
Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)