Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

Ska deltagaren behöva betala något själv när dom ska tävla? [Options]
Odin
Postad: Friday, March 30, 2007 10:33:00 PM
Rank: Member

Registrerade sig: 10/20/2006
Meddelanden: 16
Område: Upplands Väsby
Hej!
Jag började träna judo när jag var 8 år (1976), började tävla efter ett års träning och efter det älskade jag att tävla.
Någon judoka av yttersta elitklass blev jag aldrig, men jag har över hundra medaljer i en låda.
Jag slutade tyvärr med judon som 20 åring.
Nu när jag har barn som börjat med judo har jag själv börjat träna igen och jag tycker det är jättekul !
Klubben som jag nu tränar i är jättebra, men har inte varit så aktiv med tävlandet på de senaste åren.
Men nu har vi börjat åka på tävlingar och intresset i klubben ökar, det tycker jag är jättekul.
I samband med detta började vi fundera övar om de tävlande skulle betala något eller "hur brukar man göra?"
Så nu till min fråga?
När jag tävlade så betalade klubben både resor och anmälningsavgifter, men hur går det till nu för tiden?
Brukar era barn få betala något för att vara med på tävlingar eller står klubben för allt?
/Odin
Lajos
Postad: Saturday, March 31, 2007 12:33:00 PM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 10/31/2005
Meddelanden: 443
Självklart allt beror på klubbens ekonomi. Efter detta är styrelsen som fattar beslut. Ni kan ha en tävlingsbudget och tävlingsansvarig kan se över att fatta rätt beslut vem ska sponsras och varför?
Först har man 2 barn som tävlar och kostar klubben 200 kronor i anmälningsavgift ,men plöttslig kommer fram att 20 barn vill tävla vilket ger en ökad kostnad. Frågan är vad har din klubb för upfattning? Vad är det som prioriteras ? Vad har man för strategi ? När börjar man sponsra och vilka åldrar? Vi hade i klubben två pojkar som har alltid tävlat men plöttslig lämnade klubben som 15 åringar på grund av att en har hittat en tjej och den andra blev punkare.
Jag själv har satsat mycket tid på de två samt var de sponsrade från klubben lite .
Vi sponsrar våra tävlare på olika sätt ,men som sagt det är inte lätt att avgöra vad är rätt och vad är fel. Jag själv är nufiken hur andra större kubbar gör?

Hos juniorer och vuxna saknar vi i Sverige kultur som klubbar i utlandet har. Där har man strikta regler hur mycket ska man träna och hur mycket ska man tävla för att klubben ska sponsra honom eller henne på tävlingar. Det är inte många lördagsfester alla fall för de.
Teman är jätte bra och det skulle vara kul att flera klubbar svarar hur gör dem med sponsring.

Rob
Postad: Saturday, March 31, 2007 5:27:00 PM
Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 5/19/2005
Meddelanden: 122
Jämfört med de flesta andra sporter är Judo i Sverige förhållandesvis billigt. Undantaget är om man har väldigt dyr lokalhyra och/eller betalar sina tränare. Jag jämför med Innebandy (halvdyrt) ,Ishockey (väldigt dyr utrustning!) etc.

Personligen tycker jag att medlemmars (eller oftast deras föräldrar) bör utgå ifrån att klubben EJ står för utlägg i samband med tävlingar.
Allt som klubben har råd med (startavgifter, milersättning,logi etc.) bör betraktas som bonus.
Har klubben en uttalad elitsatsning, så bör såklart en budget för detta finnas.
Utöver medlemsavgifter (som inte bör bli för höga) så är försäljning och sponsorer möjliga inkomstkällor.

De flesta (tror jag) klubbar mäktar oftast med att betala startavgifter för de tävlande. Övriga kostnader varierar väldigt.

Tråkigt om det blir dyrt att träna Judo för alla, för att bekosta tävlande för några få.

Rob
Lajos
Postad: Saturday, March 31, 2007 9:32:00 PM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 10/31/2005
Meddelanden: 443
Hockey är dyrt men bara få som tävlar. Och väldigt få som lyckas som vällbetallda spelare. Sedan är en fråga vad är det dyrt för att träna judo?
Är 1000 eller 2000 eller 4000 kronor i medlemsavgift per år för dyrt? Min ärfarenhet är att man kan ge massor av gratismedlemsavgifter det ökar inte medlemsantalet. Dem som vill träna judo betalar gärna för att kunna träna. Jag är ute i skolor och elever från olika skolor kommer till Västerås Judoskola på skoltid för att träna judo och jag kan ge till de 100 gratismedlemsavgifter ingen som kommer börja träna judo bara tack vare det. Lita på mig att jag har försökt med sådana saker och vi blev inte större klubb tack vare det. De flesta tränar redan andra idrotter i sin fritid. Derämot dem som vill träna hos oss Judo betalar gärna för det. Att börja träna judo handlar inte vad medlemsavgiften kostar tycker jag . Vet ej hur mycket ni betalar för lokalhyra men vi betalar tillräckligt mycket och därför har jag kanske en annan uppfattning om medlemsavgifter.
Hos oss har alla möjlighet att tävla. Alla grupper har samma utbildning och träningsmodell och det blev naturlig att majoriteten av klubbens medlemmar stor bakom och stödjer de medlemmar som brukar tävla.
Nu betalar vi för alla som vill tävla på kommande Farsta tävling anmälningsavgiften. Info ska finnas snart på våran hemsida och ingen av klubbens medlemmar, föräldrar kan klaga att bara en liten del få betallt och andra inte. Alla kan utnyttja det. Barn, ungdomar, juniorer, vuxna.
Frej
Postad: Monday, April 02, 2007 9:55:00 AM

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 10/24/2008
Meddelanden: 319
Våran klubb brukar stå för resor avg. mm om det är en "klubbsponsrad" tävnling, dvs det är inte enskilda deltagare som tar egna beslut om att åka på dessa tävlningar.

Om klubben officiellt deltar i en tävlning står klubben för kalaset.

Men det beror mycket på den ekonomiska situationen, det kan även finnas undantag där där klubben officiellt deltar i en tävling men där det tydligt framgår vad klubben står för och vad deltagaren får stå för.
Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)