|
|
Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 11/20/2008 Meddelanden: 242
|
Hittade den här artikeln på en websida som beskriver ett kast som jag inte kan komma på att jag har sett förut. http://www.bestjudo.com/blog/2006/10/27/long-time-judoka-learns-new-trick/Tydligen anses det vara en variant på yoko-wakare. En fråga för domarna här, varför anses det inte vara ett ippon-kast?
|
|
Registrerade sig: 5/19/2005 Meddelanden: 122
|
kan inte svara på varför det ej bedöms ippon-värdigt, men jag såg faktiskt något som liknade denna teknik väldigt mycket på ett barnläger hos Linköping JK för 2-3 år sedan. Tränaren kallade sin snarlika variant dock bara för "en nertagning" (för att hamna i newaza).
Rob
|
|
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 166 Område: Västerljung
|
Inte en susning vad tekniken kan heta men det är snyggt.
MVH/Anders
|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 10/16/2006 Meddelanden: 21
|
Nu till rätt tråd:
det finns en mycket vanlig teknik som utförs på samma grunläggande sätt, men den utförs rakt bakåt (toris bak, som tomoe), den här har inte varit ippon-värdig för att den har ansetts inte vara ett kast utan en nertagning till ne-waza. jag tror Rönnkvist eller någon skulle kunna förklara namnet på den då tekniken "kommer" från hans klubb (det var iaf där jag lärde mig den). Kan vara en variant på tawara-gaeshi.
Problemet med den ursprungliga där du kastar som tomoe, är att en ovan judoka kommer att få nackkomprimering då huvudet kommer rakt i mattan om man inte böjer undan huvudet väldigt tidigt. och den här varianten som finns på denna bild i topic kan vara en variant till för att slippa få huvudvärk.
|
|
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 87 Område: Stockholm
|
Jag vet inte vad den heter men vi gör en variant av den och det räknas som neddragning om man sätter ner knät. Trixet är väl att göra den så snabbt att man får runt uke innan man själv tar i mattan. Vi har ett annorlunda ingång i kastet men principen är densamma...
|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 1/29/2008 Meddelanden: 4
|
Jag har heller aldrig sett kastet men som ni säger är det nog en nertagning till ne waza, för om man ska hínna få den andra på rygg innan man faller själv på rygg så får man vara ruggigt snabb.
|
|
|
Guest |