Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

skillnad på o-soto-otoshi, och o-soto-gari? [Options]
d4rl1ng
Postad: Thursday, January 24, 2008 10:48:00 PM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 1/24/2008
Meddelanden: 3
Hej!

Jag undrar vad skillnaden är på O-soto-otoshi, och O-soto-gari! Jag har tittat på massa både rörliga och still bilder på dessa två kast, och ärligt så ser jag faktiskt ingen skillnad!

:))

Cissi
m.f-bjk
Postad: Friday, January 25, 2008 8:16:00 AM
Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 11/26/2008
Meddelanden: 192
Område: Bålsta
I O-Soto-Otoshi låter man svepbenet "skjunka in" mellan Ukes ben och sätter i tårna i mattan, ganska långt in så att man får kontakt med baksidan av ukes knä/ben och där stör hans balans samtidigt som man trycker honom bakåt.

I O-Soto-Gari låter man svepbenet komma nerfarande med fart och kraft och mer slå undan Ukes ben samtidigt som man trycker honom bakåt.

Så har jag blivit lärd och så lär jag ut
Kronos
Postad: Friday, January 25, 2008 8:44:00 AM

Registrerade sig: 11/20/2008
Meddelanden: 242
Så har jag också lärt mig. O-soto-gari är ett fullt svep medans o-soto-otoshi mer handlar om att pressa Uke bakåt över ditt stillastående ben.
Judosnubben
Postad: Friday, January 25, 2008 4:13:00 PM

Registrerade sig: 11/24/2008
Meddelanden: 314
Område: Stockholm
I gari så är det en svepande/mejande rörelse.
I alla otoshi tekniker så är det en nedragande rörelse.
Så i osoto otoshi så pressar man uke ner på det sätt som har beskrivits.
Anders
Postad: Friday, January 25, 2008 10:59:00 PM

Meddelanden: 169
Område: Västerljung
Håller med de föregående talarna. Men vill ju även visa mig på styva linan så....

En detalj som sammanlänkar de två teknikerna är benets rörelseriktning.
Benet ska antingen meja/svepa eller "tryckas" snett mellan bena. För att på så sätt få upp uke mot toris höft.
Benet ska alltså inte gå rakt mellan bena.
Det enda som skiljer dem åt är alltså om du har tårna i tatamin eller mejar/sveper.
Så har jag blivit lärd iaf.

MVH/Anders
d4rl1ng
Postad: Saturday, January 26, 2008 7:44:00 PM

Registrerade sig: 1/24/2008
Meddelanden: 3
[Quote:]
M.F-BJK - 2008-01-25 8:16 AM

I O-Soto-Otoshi låter man svepbenet "skjunka in" mellan Ukes ben och sätter i tårna i mattan, ganska långt in så att man får kontakt med baksidan av ukes knä/ben och där stör hans balans samtidigt som man trycker honom bakåt.

I O-Soto-Gari låter man svepbenet komma nerfarande med fart och kraft och mer slå undan Ukes ben samtidigt som man trycker honom bakåt.

Så har jag blivit lärd och så lär jag ut

Jättebra beskrivning! Tack för ert svar. Nu när jag tittar på animationer och bilder igen, så ser jag faktiskt skillnaden :D Tack!

Jag har min första judo gradering nästa vecka, och var just osäker på dessa två, så att jag inte gör en O-Soto-Gari på graderingen, när jag istället skall göra en O-Soto-Otoshi.

Tack igen :)
m.f-bjk
Postad: Monday, January 28, 2008 10:28:00 AM

Registrerade sig: 11/26/2008
Meddelanden: 192
Område: Bålsta
>>Anders

Du har helt rätt i att benet kommer få en diagonal riktning, annars blir det ju svep häl mot häl och det vet man ju hur skönt det är!!! :p
Anders
Postad: Monday, January 28, 2008 9:08:00 PM

Smärta är bekräftelse på att du lever. Ingen smärta=död! :blink: :D

MVH/Anders
Frej
Postad: Tuesday, January 29, 2008 11:14:00 AM

Registrerade sig: 10/24/2008
Meddelanden: 319
Anders - 2008-01-28 9:08 PM

Smärta är bekräftelse på att du lever. Ingen smärta=död! :blink: :D

Eller finsk!
david_94
Postad: Thursday, January 31, 2008 9:44:00 PM

Registrerade sig: 1/29/2008
Meddelanden: 4
Det var en mycket bra beskrivning på skillnaden mellan kasten... Men till vilket bälte brukar man få lära sig "o-soto-otoshi"? Jag har tränat judo i ca 7 år nu och ska gradera till blått i denna veckan och jag har aldrig hört talas om "o-soto-otoshi" förrän nu :S. Är jag ovanligt ouppmärksam eller är det helt enkelt ett ovanligt kast?
Anders
Postad: Thursday, January 31, 2008 10:25:00 PM

Till vitt bälte med gulmarkering.
Anledningen är hyfsat enkel. Bestämmelserna är anpassade till barn
O Soto gari kan bli ett hårdare kast vilket kan leda till att uke slår i bakhuvudet. Pga att en yngre Tori inte har full kontroll över alla lemmar han/hon förfogar över.
Detta har gjort att man har valt det "snällare" kastet O soto otoshi.
Fast med rätt kunskap kastar du lika hårt eller löst på båda.
Generellt sett blir O soto otoshi snällare när barnen gör det.

MVH/Anders
Kronos
Postad: Friday, February 01, 2008 9:39:00 AM

Registrerade sig: 11/20/2008
Meddelanden: 242
En möjlig anledning till att du har missat det här kastet är väl förmodligen att när du tog gult så var det o-soto-gari som gällde men bestämmelserna har sedan gjorts om så nu är det o-soto-otoshi man gör.
Är några år sen det gjordes om men inte så länge sen. Kan inte minnas om o-soto-otoshi överhuvudtaget fanns med i någon gradering före det.
Någon med mer insikt i graderingar och sånt kan väl rätta mig om jag minns fel.
Tony O
Postad: Friday, February 01, 2008 8:06:00 PM
Rank: Member

Registrerade sig: 3/21/2006
Kronos - 2008-02-01 9:39 AM

En möjlig anledning till att du har missat det här kastet är väl förmodligen att när du tog gult så var det o-soto-gari som gällde men bestämmelserna har sedan gjorts om så nu är det o-soto-otoshi man gör.
Är några år sen det gjordes om men inte så länge sen. Kan inte minnas om o-soto-otoshi överhuvudtaget fanns med i någon gradering före det.
Någon med mer insikt i graderingar och sånt kan väl rätta mig om jag minns fel.

Hej

Kronos har helt rätt.

I bestämmelserna före år 2000 (fastställda 1992-01-01) låg ô-soto-otoshi bland kraven för 2 kyû (blått bälte). Om jag inte minns fel hade kastet haft den platsen i de svenska bestämmelserna åtminstone sedan 1969. År 2000 infördes nya bestämmelser och det var inte helt friktionsfritt. Pga av olika orsaker delades bestämmelserna upp i två delar med dan-grader för sig och kyû-grader för sig. Riksgraderingskommittén (RGK) hade fram till dess haft ansvaret för alla graderingsbestämmelser, men vid denna tidpunkt flyttades ansvaret för kyû-graderingsbestämmelserna över till det då nybildade Utbildningsrådet (UBR).

De nya kyû-graderingsbestämmelserna kom att innehålla fler kyû-grader än tidigare och nya bältesfärger ("gult och ett halvt" osv som en del sade), och många tekniker flyttades, bland annat ô-soto-otoshi.

Tidigare brukade man ofta lära ut ô-soto-otoshi som en teknik man tog till som uppföljning på en ô-soto-gari. Om uke backade och böjde knäna i försvarsställning som försvar mot ô-soto-gari tog man ett stort kliv in och fullföljde med en ô-soto-otoshi. Man lade ofta hela sin tyngd i bröstet på den som blev kastad. Det kunde då bli ett mycket hårt kast som var svårt att utföra på ett kontrollerat sätt och det var svår fallteknik för den som blev kastad. Därför var det motiverat att vänta med att lära ut den tekniken tills utövarna så att säga blivit lite tåligare.

Ett typiskt utförande av en klassisk ô-soto-otoshi kan man se i självförsvarskatan Kôdôkan Goshin-jutsu (första tekniken i andra serien: Naname-uchi)

http://www.youtube.com/watch?v=RRuShMdNSnM&feature=related

När man flyttade ned ô-soto-otoshi till ett nybörjarkast resonerade man som så att det var ett lättare och snällare kast för nybörjare än vad ô-soto-gari var - eller kunde vara. Jag vill nog tro att det beror ganska mycket på vad man gör det till.

Ett möjligt bekymmer som jag tycker mig se med ô-soto-otoshi är att uke står med båda fötterna i mattan när kastet görs. Har man lite otur (och vrider lite för mycket åt sidan för att få till en bra balansbrytning) kan ukes knä ta skada. Den risken undviker man om man mejar undan ukes ben som i ô-soto-gari. Å andra sidan kan det bli ett hårt fall om uke bara står på ett ben och man mejar undan det. Då blir ô-soto-gari jobbigt för nybörjare att falla på. Lösningen borde vara att låta uke stå ganska bredbent och låta tori göra en "ganska liten" balansbrytning för att nästan helt och hållet koncentrera sig på den mejande rörelsen med benet (som på den nivån är en viktig ny rörelse).

Mvh
/Tony O
david_94
Postad: Friday, February 01, 2008 8:17:00 PM

Registrerade sig: 1/29/2008
Så är det säkert tack för svaret :D
Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)