|
|
Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 94 Område: Stockholm
|
Ja, varför svart bälte...? Hur som helst... På Valborg är det Zon-graderingi IK Södras Skarpnäck-dojo. Jag önskar alla som ska vara med på graderingen Lycka Till! Jag hoppas att ni får dubbel anledning att fira med en god middag!!!!
|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 5/30/2006 Meddelanden: 3
|
Angående grader och bältesfärger;
<i> "Beginners, who hold no rank, wear white belts. Boys ranking third kyu (class) through first kyu wear violet belts; adults, brown belts. Those who rank from first dan(grade) through fifth dan wear black belts. From sixth through eight dan the belt has red-and-white stripes. Ninth dan and above wear a red belt. Holders of sixth dan and above may, however, wear black belts if they prefer. Women's belts have a white stripe down the middle"</i>
Kodokan Judo (J.Kano) Kodansha International Ltd., 1986
I mitt tycke, raka besked om vad som borde gälla.
|
|
Registrerade sig: 6/7/2005 Meddelanden: 85
|
Raka besked men jag kan inte hålla med om att det borde gälla. Exempelvis vore det olyckligt om vuxna har brunt bälte fram till en dan-gradering. Med bältesfärger enligt nuvarande modell är det enklare att visa hänsyn och därigenom undvika skador när man tränar tillsammans. Snarare tror jag att det bör bli mer enhetlighet i graderingarna upp till brunt och mindre plats för godtycke och variation i krav mellan klubbarna.
|
|
Registrerade sig: 5/30/2006 Meddelanden: 3
|
Två reflektioner över ditt svar;
1. Förväxla inte grad med bältesfärg. Graderna upp till 1 dan är fortfarande 6-1 kyu. Regelverket jag citerade säger ingenting om krav till de olika graderna/klasserna (det är ett separat ämne som förvisso också kan och borde diskutteras). Bärandet av vitt bälte till och med 4:e kyu och därefter brunt för vuxna, lila för pojkar, har sålunda ingen inverkan på kraven för respektive grad/klass.
2. Att visa hänsyn och undvika skador när man tränar (eller tävlar också för den delen) är något jag eftersträvar oavsett om min partner är graderad till 3:e kyu eller 3:e dan.
|
|
Registrerade sig: 1/29/2008 Meddelanden: 4
|
Tiden för att gradera från 4:e till 3:e kyu när man kör med halv-grader, är den samma som om man skulle köra utan halvgrader?
|
|
Registrerade sig: 1/24/2008 Meddelanden: 3
|
Fordringar för examen till 4 kyu = orange bälte med grön markering. Denna grad bör erhållas tidigast efter 30 träningstimmar räknade fr.o.m orange bälte.
Fordringar för examen till 3 kyu = grönt bälte. Denna grad bör erhållas tidigast efter 40 träningstimmar räknade fr.o.m orange/grönt bälte. Du bör vara fyllda 11 år.
Detta må vara lite luddigt, men enligt så som jag har förstått det så skall du ha tränat 30+40 timmar, alltså 70 timmar för att få ta grönt bälte från den dagen du tog oranget bälte. För att få ta en grön markering, behöver du ha minst 30 timmar. Och från den dagen du tog grön markering behöver du 40 timmar innan du får ta grönt.
Men observera att detta är bara några slags..riktlinjer typ. Det innebär inte att det måste ha gått precis 70 timmar, utan om man är riktigt duktig, snabb på att lära sig och tillämpar teknikerna så som man ska göra, eller ännu bättre, så kan man fortfarande klara graden.
Det är helt upp till varje klubb att bestämma detta. Sedan finns det ju även de som har 70 timmar eller mer, som fortfarande inte klarar graden..
|
|
Registrerade sig: 12/14/2005 Meddelanden: 188
|
på tal om gradering:
jag graderade upp en barnaskara på 5 barn som var 6-9 år nu till 5mon. med motivationen att de skulle kunnakänna till och ha gjort de flesta teknikerna till den rekomenderade graden, och att de skulle kunna grunderna.. Dessa grupper är fortfarande väldigt mycket judolek så...
en av dessa elever gick sedan tillhögdalen och provtränade lite, och det tog bara nån minut innan en viss tränare där klnkade ner på den här stackars pojkens grad, och på mig som hade examinerat den.... av orsak att denne inte tyckte att pojken kunde teknikerna till pricka som han lär ut... Men jag förstår inte varför de skulle klaga då jag satte kraven på en nivå som barnen kan klara av och ingen i den åldern kan utföra teknikerna på ett korrekt och perfekt sätt ändå....
JAg ble vlite irriterad på att man klankar ner på en examination utan att veta grunderna till det... De har inte lärt sig det osm har diskuterats här, att det viktigaste är att en elev kan teknikerna till 1Dan...
jag tycker att i den åldern skal de ha känt på teknikerna och gjort dem, men de behöver inte kunna dem.. vad tycker ni? hur högt skall man lägga kraven?
|
|
Registrerade sig: 11/20/2008 Meddelanden: 242
|
Tja min personliga åsikt är väl att man inte ksa lägga kraven särskilt högt i den åldern. Det jag tycker är viktigast är att barnen ska ha roligt och tycka att det är kul med Judo. Om sen teknikerna är sådär spelar väl mindre roll för om man lyckas få dom att fortsätta så kommer teknikerna att sitta bra när det senare i livet spelar roll.
|
|
Registrerade sig: 12/14/2005 Meddelanden: 188
|
Jo precis, men problemet är den traumat som grabben får när cheftränaren i högdalen säger att han inte får bära sitt gula monbälte i den klubben då han inte kan de teniker som cheftränaren har bestämt att han skall kunna....(jag gav honom mon för att jag frotfarande bevarar det gamla systemet)
JAg håller fullständigt med dig att i låga åldrar och i låga grader så spelar teknikerna ingen roll, bara de har roligt och attde har fått känna på teknikernade skall kunna senare i livet...
|
|
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 169 Område: Västerljung
|
Om nu klubben har andra tekniker och krav för graden är det väl inte fel att neka ngn att bära bältet tills han/hon uppfyller den nya klubbens krav?
Klubbarna har ju friheten att lära ut vilka tekniker till vilka bälten så länge de kan alla teknikerna till gult. Detta innebär att finner ngn det lämpligt kan man lära ut Ura nage till en nybörjar sex åring. Fullt möjligt men fullkomligt orealistiskt. Denna frihet har gjort att vi Tälje har ett helt annat system för våra vuxna eftersom graderingskompendiumet är anpassat till barn.
MVH/Anders
|
|
Registrerade sig: 10/24/2008 Meddelanden: 319
|
Man kan dra en annan parallel, om en vuxen börjar träna igen efter ett längre uppbehåll, degraderas denne till de bälte som motsvara den nuvarande nivån?
|
|
Registrerade sig: 11/20/2008 Meddelanden: 242
|
Som jag ser det så får man vara ganska flexibel med barn. Om dom får veta att det bälte som dom har kämpat hårt för att få (och ofta är omåttligt stolta över) plötsligt inte duger för att en annan klubb inte kör riktigt samma system så tror jag att dom flesta barn i den här åldern skulle ha väldigt svårt att förstå och kommer att ta det ganska hårt.
|
|
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 169 Område: Västerljung
|
Frej: Oftast brukar de vuxna degradera sig själva och gradera upp sig själva efter ett längre uppehåll. Själv skulle jag inte degradera ngn som kom tillbaka efter ett längre uppehåll.
Kronos: Jag håller med dig jag skulle inte heller göra ngt sådant men vi är alla olika i guds hage.
MVH/Anders
|
|
Registrerade sig: 10/24/2008 Meddelanden: 319
|
Jag tror jag missa att vikten i diksussionen handlade om barn.
Men jag håller med om att man skall vara väldigt försiktig med att "döma" barns tekniker, man får helt enkelt lite i det tysta träna upp barnen/baret så de kommer upp i nivån som klubben har för just den graden tycker jag, inget man behöver göra en stor grej av.
|
|
|
Guest |