logo
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

2 Pages<12
EM
Lajos
#21 Postad : den 19 april 2008 01:33:00(UTC)
Lajos

Rank: Newbie

Registrerade sig: 2005-10-31(UTC)
Meddelanden: 443

Har märkt att man i Sverige vill följa modell som de stora länder som Frankrike eller Tyskland har .Lätt för de stora länder. Några tiå tysen miljoner invånare ? 80000000 i TYskland nästan samma sak med Frankrike. Jag är mera intresserad exempel för Ungersk modell där ett land med knapt 10000000 miljoner invånare har kommit så långt att har lyckats med 6 olympiska kvoter.
Europas silver i lag SM vunnit mot Japanska landslaget i Budapest har massor med VM och EM medaljer samt olimpisk guld av Antal Kovacs osv.
Varför skulle vi i Sverige med 8000000 invånare följa Tysk eller Fransk träningsmodell? De länder har nästan 10 gånger mera invånare en vi har.
Jag tror inte att vi kommer långt inom världs tävlings judo om vi fortsätter med det.
Sedan är det frågan aktuellt tror jag:vill man komma fram med bättre jobb som leder till resultat inom judo eller ska våra duktiga vuxna judo utövare bli tvungna att vinna EM eller VM i BJJ? Bjj världen välkomnar de.HUr är med judo världen?

Edited by user den 19 april 2008 01:41:00(UTC)  | Reason: Not specified

TESSAN
#22 Postad : den 19 april 2008 02:22:00(UTC)
TESSAN

Registrerade sig: 2008-04-18(UTC)
Meddelanden: 7

Hej igen!
Em-resultatet var något av "spiken i kistan" , före Em kunde man ljuga för sig själv och säga " i -57 finns chansen" att ta kvalificerings poäng till OS...Maria har ju den kapaciteten... i -81 och -100,hette det, "det kan ju bli en skräll" och någon av dom vinner...innerst inne visste alla att även om det omöjliga inträffade, skulle det inte bli någon OS-biljett.
De kanske inte åkte dit med ambitionen att vinna utan för att delta, att skicka en "junior" på ett EM bland rutinerade seniorer i -100 tyder väl på det.
Nu har jag läst referatet på judo.se...."sent skola syndarn vakna" vare nån som sa.

Jag själv gör inte anspråk på att sitta inne med alla lösningar på just elitidrotten judons problem i sin jämförelse med omvärlden. Därtill har jag allt för lite kunskaper men jag kan ha synpunkter rent idrottsprestationsmässigt.
Det krävs inte mer än lite "sunt bonnförnuft" för att se hur andra framgångsrika nationer gör, (organistatoriskt),
tekniskt sett är vi nog lika bra på judo som de andra länderna, men vi har inte byggt atlerterna och har inte organisationen som andra länder har i judo och som andra idrottsgrenar har i Sverige.
Jag vet att flera klubbar som är duktiga på att av egen kraft få fram framgångsrika judobrottare varit i kontakt med både landslag och förbundsstyrelse och framfört önskemål om införande av Ungersk, hollänsk,tysk eller annan framgångsrik modell, det är snart bara Sverige som envist håller fast vid det gamla....nej förbundet måste nog konsultera idrottshögskolan i
stockholm, det måste väl finnas någon där med dokumenterade idrottsvetenskapliga kunskaper som kan strukturera upp verksamheten i landslaget .

TESSAN
samuraj
#23 Postad : den 19 april 2008 20:22:00(UTC)
samuraj

Registrerade sig: 2008-04-13(UTC)
Meddelanden: 25

Då har även jag läst rapporten från EM på judo.se. Match rapporteringen är som den brukar se ut att de våra är med i matchen men lite oturligt råkar bli besegrade och det är alltid en i gruppen som får domslutet emot sig. Märkligt hur man kan tävling efter tävling kan ha sådan otur. Personligen tror jag inte på tur i idrott, utan på hårda och nogranna förberedelser med kompetenta ledare som har god erfarenhet och kunskap. Intressant det förbundskapten Robert Eriksson skriver att man nu ska analysera och dra upp riktlinjer för nästa 4 år. Kommer man våga ändra och som Tessan skriver använda sunt förnuft eller tänker man fortsätta i samma mönster man gjort de senaste åren? Försöket med Lascau vad gav det? Finns det någon analys förbundet kan redovisa vad Lascau projektet gav i kunskap och utveckling av Svensk judo? En fråga man stilla undar över är om våra ansvariga ledare inom Svensk judo kommer att ransaka sig själva vad kunde de som är förtroende valda och en del även avlönade gjort bättre,vad kommer de att göra bättre

Lajos
#24 Postad : den 19 april 2008 21:17:00(UTC)
Lajos

På följande hemsidan visas en samling i Ungerska staden Paks som har namnet "vi håller ihopp" och de tränar ihopp varenda månad . Här kommer tävlingsintresserade ungdomar från hela landet. Dessutom har de utvalda varenda vecka samträning i någon av klubbar i Budapest. Finns regionella klubbar som tar emot tävlare till träning nogån dag i veckan.
Texten kan ni inte förstå men se på bilder.
http://judoinfo.hu/index...amp;id=1517&Itemid=2
På den här lägret hade man 10 randori där alla kunde få bra träning och sparring enlig texten på hemsidan.

PÅ så sätt har man alltid samträning där landets tävlingsintresserande (utvalda?) ungdomar kommer till olika ställe för att träna sparra med varandra.

Vad har vi här för sådant träning? 1 gång per år i Frövi? Hur åfta samlas ungdomslandslaget för att träna tillsammans? Jag vet att landet är stort men det skulle finnas regionella klubbar som kunde arrangera en sådant samling .

Vi i Västerås Judoskola har börjat med månadsläger just för att försöka få fram att tävlingsintresserande barn och ungdomar från länet och utanför Västmanland ska kunna samla och träna tillsammans och utväckla sig inom judo som Ungrarna gör det.
Eftersom vi har idag nästan 40 aktiva ungdomar som regelbundet kör randori tyckte jag att vi kan bli i framtiden en klubb som är värt att besöka av andra klubbar och få bra sparring.

Dessutom har vi minst 20 ibland 30 barn på våra månads läger och det kan bli också bra för klubbar som besöker oss att deras barn får en bra motstånd och kan träffa många nya kompisar .

Men jag kan säga att det går trögt, fast jag tycker att i framtiden ska klubbar i våran region förstå att det kan bli värt att besöka oss.

Jag tycker att flera klubbar skulle försöka göra samma sak i landet då kunde vi få mycket bättre judo.
Men frågan kommer igen fram?
Vill våra tränare som jobbar ideelt att angagera sig mera?

Edited by user den 20 april 2008 12:39:00(UTC)  | Reason: Not specified

Lajos
#25 Postad : den 20 april 2008 23:27:00(UTC)
Lajos

Tessan. I det har du beskrivit finns mycket sanning.

Edited by user den 20 april 2008 23:28:00(UTC)  | Reason: Not specified

samuraj
#26 Postad : den 21 april 2008 09:05:00(UTC)
samuraj

Instämmer med Lajos. Tessan verkar veta mycket om elit idrott och organisation runt en sådan verksamhet. Att det finns en stor barn och ungdoms del och även motions/korp del som fungerar verkar alla vara överns om. Elit och tävlings verksamheten kan vi väl lätt vara överns om att den inte håller så hög klass Tragiskt om det är så att förbunet tackat nej till hjälp och ny tänkande eller är det så enkelt att dom är nöjda?
hakhed
#27 Postad : den 23 april 2008 10:06:00(UTC)
hakhed

Rank: Member

Registrerade sig: 2005-04-16(UTC)
Meddelanden: 86

Tack för många intressanta och tänkvärda reflexioner om svensk elitjudo.
Eftersom det är så få i vårt land som är beredd att lägga ner den träning som krävs för att nå en internationell framgång - så är denna debatt nödvändig om vi vill få fler medaljer i framtiden. Många gånger gör vi dock misstaget att minska motivationen hos både tävlande och duktiga ledare genom att "armbåga oss fram på andras bekostnad". Jag skulle önska mer samarbete och dessutom en ökad respekt för att klubbar satsar på olika delar inom Judon. Det ena förtar ju inte det andra, vilket en del tycks tro. Utan många utövare så blir det dessutom svårt att få fram spetsen. Judo har en potential - tror jag - att bli mycket större i vårt land. För att nå dit krävs dock mindre armbågar och mer av den "mjuka vägen" i våra relationer - på alla nivåer. :)

Edited by user den 23 april 2008 10:08:00(UTC)  | Reason: Not specified

samuraj
#28 Postad : den 23 april 2008 10:37:00(UTC)
samuraj

Instämmer med Håkan. Helt övertygad om att det har funnits och finns många aktiva och ledare som varit beredda att lägga massor av energi på träning och tävling för att nå resultat men som har "armbågats bort" för att i något politsk spel nå egen vinning i form av en hedersmedalj,högre dan grad eller någon annan form av titel. Men den här diskutionen bör väl fortsätta i den nya tråden

Användare som läser denna konversation
Guest
2 Pages<12
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.