På följande hemsidan visas en samling i Ungerska staden Paks som har namnet "vi håller ihopp" och de tränar ihopp varenda månad . Här kommer tävlingsintresserade ungdomar från hela landet. Dessutom har de utvalda varenda vecka samträning i någon av klubbar i Budapest. Finns regionella klubbar som tar emot tävlare till träning nogån dag i veckan.
Texten kan ni inte förstå men se på bilder.
http://judoinfo.hu/index...amp;id=1517&Itemid=2På den här lägret hade man 10 randori där alla kunde få bra träning och sparring enlig texten på hemsidan.
PÅ så sätt har man alltid samträning där landets tävlingsintresserande (utvalda?) ungdomar kommer till olika ställe för att träna sparra med varandra.
Vad har vi här för sådant träning? 1 gång per år i Frövi? Hur åfta samlas ungdomslandslaget för att träna tillsammans? Jag vet att landet är stort men det skulle finnas regionella klubbar som kunde arrangera en sådant samling .
Vi i Västerås Judoskola har börjat med månadsläger just för att försöka få fram att tävlingsintresserande barn och ungdomar från länet och utanför Västmanland ska kunna samla och träna tillsammans och utväckla sig inom judo som Ungrarna gör det.
Eftersom vi har idag nästan 40 aktiva ungdomar som regelbundet kör randori tyckte jag att vi kan bli i framtiden en klubb som är värt att besöka av andra klubbar och få bra sparring.
Dessutom har vi minst 20 ibland 30 barn på våra månads läger och det kan bli också bra för klubbar som besöker oss att deras barn får en bra motstånd och kan träffa många nya kompisar .
Men jag kan säga att det går trögt, fast jag tycker att i framtiden ska klubbar i våran region förstå att det kan bli värt att besöka oss.
Jag tycker att flera klubbar skulle försöka göra samma sak i landet då kunde vi få mycket bättre judo.
Men frågan kommer igen fram?
Vill våra tränare som jobbar ideelt att angagera sig mera?
Edited by user den 20 april 2008 12:39:00(UTC)
| Reason: Not specified