Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

Träna på morgonen? [Options]
Frej
Postad: Tuesday, July 31, 2007 11:34:00 PM

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 10/24/2008
Meddelanden: 319
Har en liten fundering.
Har fått lite idéer om att träna på morgonen och så har jag surfat runt lite och hittar bla följande

På morgonen före frukost är andelen fett som förbränns hög och du har samtidigt låga nivåer av blodsocker (glukos) och insulin i kroppen. Insulin transporterar blodsocker till cellerna, men det arbetar också som lagringshormon för att öka fettinlagringen i kroppen. Innan frukost är insulinnivån som lägst vilket ger dig en effektiv fettförbränning.

När du tränar på tom mage frisätts dessutom hormoner, exempelvis glukagon. Glukagon är insulinets motpol. Det hjälper till att bryta ned fettceller och ökar produktionen av de enzymer som verkar för att frisätta fettsyror i blodet så att vi kan använda dem som bränsle. Därför kan träning på morgonen vara extra effektivt. Kroppen tar av reserverna istället för energi som du äter under dagen. Men kom ihåg, efter träningen behöver kroppen påfyllning så glöm inte att äta en bra frukost direkt efter passet!

Nu är det inte så att jag vill förbränna fett utan köra uppbyggnad.
Så bör jag därför äta frukost före morgonträning eller går det ändå?

Som nämns i slutet så måste man äta bra frukost direkt efter passet.
Kronos
Postad: Wednesday, August 01, 2007 1:11:00 AM
Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 11/20/2008
Meddelanden: 242
Det är väl så att uppbyggnaden sker ju dagen/dagarna efter träningspasset så om du har ätit före eller efter skulle jag tro spelar större roll för vad du orkar prestera än själva uppbyggnaden. Men visst, det kan säkert finnas faktorer som spelar in.
Det finns säkert en massa skrivet om detta och jag vet att jag har läst saker om det men jag orkar inte leta rätt på det nu. Kan ta en titt bland mina bokmärken sen nån gång.
Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)