Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

Frågor om nacke, kast och ålder [Options]
Andreas K
Postad: Wednesday, August 08, 2007 3:56:00 PM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 8/8/2007
Meddelanden: 3
Hej allihopa!

Har av och till tränat diverse kampsporter av typen _slag och sparkar_ men det var inte förrens jag "rullade" lite med en vän som jag insåg hur roligt det faktiskt är med grappling av olika slag. Fick se en helt annan kampdimension och blev mer eller mindre frälst.

Bodde i Uppsala vid tidpunkten och gav mig på att träna BJJ eftersom jag hade en bekant som tränade och som talade varmt om klubben. Jag höll ut en termin men gav upp till slut. Inte för att jag inte tyckte om det för det gjorde jag. Saken var bara den att tempot kändes för högt och jag har dessutom problem med min nacke och mina käkar. Är spänd och har småvärk emellanåt.

Anledningen till varför jag funderar på att testa judo nu är att det verkar vara mildare iaf. för nybörjare och samtidigt inte har benlås, om jag har förstått saken rätt. Benlåsen belastar käken och nacken vilket medför att jag in hög grad vill undvika dem.

Frågan är nu: hur tror ni att man klarar av judo med kasten och så? Inte som att jag är gravt handikappad men får mer medel-besvär av vissa rörelser.

Sen undrar jag om det är någon annan som har erfarenhet av spänningar i nacke och käke som tränar judo framgångsrikt och har tips på någonting som kan underlätta typ. naprapat eller massage emellanåt för att släppa på spänningarna?

Låter som jag är gammal som gatan men jag är bara en lite småvek 24åring :D.

Tack för att ni tog er tid att läsa!

/Andreas K
gurgelblaster
Postad: Wednesday, August 08, 2007 4:23:00 PM
Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 12/14/2005
Meddelanden: 188
Hej

Du kan mycket väl börja träna judo. Det fina med judon är att det är DU som bestämmer hur mycket och hur hårt du vill träna. Dina rörelseproblem skapar inte något nämnvärt hinder så det rä bara att köra.

Men en undran: om benlås gör skada på käken, vad gör då halslåsen då? :)
Kronos
Postad: Wednesday, August 08, 2007 4:28:00 PM
Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 11/20/2008
Meddelanden: 242
Det är svårt att säga om judo är okej för dig med tanke på din nacke. Personligen så får jag spänd nacke, axlar och käkar av att jobba framför dator hela dagarna och judo brukar vara et bra sätt att mjuka upp den delen av kroppen men eftersom jag inte vet vad dina besvär beror på så kan jag inte säga om det är okej för dig.
Har du någon skada eller är det nått som har smugit sig på?
Och framförallt, har du varit till doktorn och kollat upp det hela?

Har själv varit till sjukgymnast en gång och fått bort alla låsningar och spänningar i skuldrorna och det var inte alls dumt. Kände mig som en ny människa men återigen, utan att veta vad det hela beror på kan jag inte ge några råd om att gå till en massör eller så.

Om judo är mildare än BJJ vet jag inte. Det beror nog mycket på klubben skulle jag tro. Du kan nog räkna med att det gör lite ont tills du har fått koll på falltekniken. =)
Du har dock rätt i att judo inte har benlås men jag blir lite nyfiken på hur benlås belastar käke och nacke? Har själv kört lite annan grappling med benlås och har aldrig upplevt något sånt.
Andreas K
Postad: Wednesday, August 08, 2007 5:03:00 PM

Tack för era svar!

Angående strypningarna så tar de visst men man behöver ju inte "turtla" för glatta livet utan kan vara mer eller mindre "frikostig" :).

Mina problem verkar beror på en aningen för kort käke samt otroligt nog, svaga muskler i nacken och dålig arbetsställning och hållning. Har jobbat på de sakerna sedan jag körde bjjn för att kunna börja grapplas igen. Har bettskena när jag sover och så.

Kronos:

Oj, jag som tänkte fel ang benlås :blink: . Vet inte riktigt hur jag tänkte men jag fick för mig att man inte använder benen för att låsa i Judo, vilket när jag tänker efter känns rätt. Ja dumt. Skyller på öh, att jag var disträ och försökte få en så "ren" text som möjligt. Det jag egentligen menade var chokes av typen triangel och dyl. :D

Om det är som ni säger att man kan ta det i sin takt verkar judo optimal för mig. Gillar inte att få stryk och bli hetsad till att ge det (sparkar, slag och knän) och slutade med thai-boxningen därför. Ska testa judo i höst har jag tänkt. Får se hur det går :).

Gurgelblaster: Ok, ska prata med en sån. Den jag hade innan sa bara att jag skulle göra övningar och sitta rakt på stolar. Vilket inte är så lätt när man är över medelläng och bord/stolar är lägre (då tänker jag på när man äter eller är på en föreläsning etc.).

Vill passa på att tacka för ett bra forum dessutom. Gillar tonen här inne. Inte ofta man hittar en så avslappnad och kamratlig stämning på internet.
Mattias R
Postad: Wednesday, August 08, 2007 5:08:00 PM

Registrerade sig: 4/9/2005
Meddelanden: 130
Hejsan Andreas.

Det låter som du behöver gå till en massör och mjuka upp muskelaturen samtidigt som du börjar träna nackmusklerna lite mer fokuserat. All grappling kan vara mjuk eller hård - det varierar från klubb till klubb. Som nybörjare ska man dock ta det lungt med tekniker som belastar nacken (t ex triangels). Börjar man för tidigt med sånt, då får man lätt skador.

Kul att du vill testa judo, önskar dig lycka till.

Mattias R
dsi
Postad: Wednesday, August 08, 2007 8:59:00 PM

Registrerade sig: 4/8/2005
Meddelanden: 26
Min fru har problem av samma natur med käke/nacke och spänningar. Hon har också bettskena till natten. Vi hittade en tandläkare på en fest, och hon beordrade rättning i ledet hos den lokala kliniken för tandreglering och rekommenderade å det snaraste min fru att omedelbums uppsöka sjukgymnast, eller ännu hellre naprapat för just övningar för stretching och träning av käke. Nu har inte hon fått fingrarna ur ännu (vilket är underligt eftersom hennes morbror är sjukgymnast och min kusin är naprapat) så jag vet inte från indirekt praktisk erfarenhet om det fungerar. Om bettskenan inte hjälper, så är nog det ändå rekommendation.

Andreas K
Postad: Thursday, August 09, 2007 8:43:00 PM

Tack för era svar och förslag! Får helt enkelt testa på och om problem uppstår, ta itu med dem då. Ser fram mot att få testa på Judo :).

/Andreas
mikemike
Postad: Sunday, March 06, 2011 7:31:36 PM

Registrerade sig: 3/6/2011
Meddelanden: 5
Område: Uppsala
Om du fort farande befinner dig i Uppsala, och inte varit på Uppsala Judoklubb så är du hjärtligt välkommen till klubben!

Mikael Mattsson
Uppsala Judoklubb
Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)