Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

Olyckligt stort "vikthopp" mellan U 15 och U 17 [Options]
hakhed
Postad: Friday, March 09, 2007 9:48:00 AM
Rank: Member

Registrerade sig: 4/16/2005
Meddelanden: 86
Hej alla Judovänner

I de gällande tävlingsbestämmelserna TB 07 så har vi upptäckt ett olyckligt långt "vikthopp" när ungdomarna går upp från U 15 till U 17. I U 15 förra året fanns det ett antal tjejer och killar i vår klubb som vägde runt 36 kg. I år när de tillhör U 17 så är den lägsta viktgränsen plötsligt -44 kg, vilket för flera av ungdomar hos oss innebär att de plötsligt tvingas möta 8 kg tyngre motståndare....

Konsekvensen blir att de naturligtvis inte vill tävla under det närmaste året och det kan knappast vara tanken med TB 07. Föreslagsvis införs ytterligare en viktklass (t ex -40 kg) i U 17 för att göra övergången lite mindre dramatiskt och att detta införs senast vid Skol-SM (Högstadiecupen).

mvh/Håkan :(
Rob
Postad: Friday, March 09, 2007 1:28:00 PM
Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 5/19/2005
Meddelanden: 122
Håller med.
De få tjejer vi har ska vi försöka behålla!

Antar att du redan kontaktat TK om detta och begärt förbättring/ändring.

mvh/ Rob
hakhed
Postad: Friday, March 09, 2007 2:47:00 PM

Jodå och vi får hoppas att de tar tag i detta ASAP. Som det nu är så tvingas vi tyvärr utebli från Sörmlandsträffen med dessa ungdomar..
8 kg skillnad är inte att rekommendera i deras ålder. Skaderisken är på tok för stor.

:huh:
tomas.r
Postad: Sunday, March 11, 2007 2:12:00 PM

Registrerade sig: 11/24/2008
Meddelanden: 94
Område: Stockholm
Men hallå.....???? Flera av 15-16åringarna som väger 36 kg???? E inte det Olyckligt låga vikter för tjejer och killar i den åldern???? Det är väl snarare en annan diskussion som bör tas???
hakhed
Postad: Tuesday, March 13, 2007 3:02:00 PM

Tja - är man ca 150 cm lång så är det inte ovanligt att man väger under 40 kg i denna ålder. Varför skall vi inte ordna bra viktgränser och tävlingar för dessa ungdomar ? Nu är risken stor att de slutar i stället. Den andra diskussionen som du åsyftar på skall vi också ta om det behövs - både med ungdomarna och med deras föräldrar. Det ena utesluter inte det andra. Nu har tävlingsbestämmelserna för U 17 en olycklig administrativ miss och den kan RTK lätt rätta till med ett penndrag. :)
hakhed
Postad: Thursday, March 22, 2007 9:46:00 AM

Det senaste beskedet från Björn Nyberg d.y. i RTK är att detta skall behandlas "senare". Jag kommer därför att vända mig direkt till Björn Nyberg d.ä. och försöka få Judogymnasiet att lägga till en klass (-40 kg) i U 17. Får inte våra U-17 -ungdomar som väger under 40 kg tävla på Skol-SM - så är risken stor att de lägger av.

hakhed
Postad: Monday, March 26, 2007 10:38:00 AM

RTK har idag meddelat mig att de inte tänker införa en ny viktgräns (-40 kg) i U 17, som vi bett om.
Vi lyfter därför frågan till FS för ett slutligt avgörande.
Sunt förnuft och vad som är bäst för Judoungdomarna i landet bör gälla anser vi.
Tävlingsverksamhet skall ske på så lika villkor som möjligt och att hänvisa till att det var få deltagare förra året skall inte styra när vi tittar framåt.
Vi skall väl försöka förbättra reglerna så att vi får FLER tävlande i stället - inte begränsa möjligheterna för de få som vill.....
hakhed
Postad: Monday, August 27, 2007 3:50:00 PM

Glädjande nog så har tävlingsledningen för J-SWOP en 40-kg klass för tjejer i U 17. Det är ett steg i rätt riktning och nu får vi hoppas att TK tar in detta i TB också. :D
Frej
Postad: Tuesday, August 28, 2007 11:04:00 AM

Registrerade sig: 10/24/2008
Meddelanden: 319
Det låter bra det! =) Skönt om det skulle ordna sig!
hakhed
Postad: Wednesday, January 02, 2008 4:32:00 PM

Gribby Judo har nu motionerat om detta till SJF årsmöte.
bisittaren
Postad: Thursday, January 03, 2008 11:40:00 AM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 6/7/2005
Meddelanden: 85
Såg att det varken fanns deltagare till -40 kg eller -44 kg vid J-SWOP. -48 kg var den lättaste viktklassen med 5 deltagare. Vid väldigt många av tävlingarna 2007 har det varit för få deltagare i flickor U17 för att få ihop deltagare till de nuvarande viktklasserna med hopslagningar till följd. Detta gäller även vanliga vikter som -52 kg och -57 kg. Jag kan inte påminna mig att det har funnits deltagare till -44 kg vid något tillfälle ens vid de större tävlingarna. Jag önskar att jag trodde att det kommer att funka med -40 kg men tyvärr tror jag att de i praktiken i bästa fall hamnar i en ihopslagen -48 kg.
hakhed
Postad: Friday, January 04, 2008 6:01:00 PM

Ja, historien är precis som du beskriver och det är just det som vi vill komma åt genom vår motion.
Ungdomarna vill nämligen inte tävla eftersom de får möta så tunga motståndare....
Detta uppstår dessutom över en natt. Från U 15/36 kg i december till U 17/-44 eller ännu värre -48 kg i januari :-(
Jag har under det senaste året haft flera ungdomar som råkat ut för detta och vi måste nu rätta till reglerna som ger dessa konsekvenser !

Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)