logo
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

Lajos
#1 Postad : den 14 februari 2008 08:41:00(UTC)
Lajos

Rank: Newbie

Registrerade sig: 2005-10-31(UTC)
Meddelanden: 443

Har läst på Judoinfo.hu att Ungerska regeringen betalar ca 80000 euro till tävlare som kommer hem från Peking med en guld medalj. Självklart en pension livet ut tillkommer också som man får efter det. (vid sidan av jobbet) Tränarna brukar få också lite bonus och statspension livet ut.osv.

Ryssar har betallt redan i Athen ca 170000 euro för en guld .Ungern har betallt då 40000 euro i Athen. Rysska tävlare får nu ennu mera fast 170000 euro var inte så dålig i Athen.

FD.ryslands länder betalar omkring 100000 euro för en guld från Peking.

Kineser som har vunnit guld i Athen fick då 15000 euro nu får de 10 gånger mera.

Den bästa belöning blir för de som vinner guld för Venezuela.De sportister som vinner guld från Venezuella får en oljekälla och några kilo guld för sina insatser. I en oljekälla i Venezuella kan bli lite olja och några kilo guld är värt lite pengar.

I Serbien får man mer en 2000 euro i pension (livrenta? )rent netto varenda månad som man kan börja plocka ut när man har fult 35 år och sedan varenda månad tills man dör. Fast i Serbien finns också en viss summa för silver och brons i livränta (pension från 35 år)

Vad får guldmedaljörer från Sverige av svenska staten???

Edited by user den 14 februari 2008 13:24:00(UTC)  | Reason: Not specified

Lajos
#2 Postad : den 18 februari 2008 17:16:00(UTC)
Lajos

Ingen svar fick jag och förmådligen får ingen belöning för de jobb som elit idrottare lägger in för att vinna guld för landet. Inte alla sporter har sponsorer och det är just därför bra att många många länder belönar sina tävlare som tränar ibland 3 gånger per dygn .
I Sverige betalar man ut stadspension utan att man har jobbat en enda dag i sitt liv i Sverige. Socialbidrag för tiåtusentals personer som jobbar inte så mycket för det, har alldrig jobbat eller ska alldrig jobba . 10 tusentals kronor för exempel aktivitetsbidrag från AMS försäkringskassan . Pengar som rullar ut i den här landet utan att man är tvungen att göra nogånting ,men ingen som har tänkt och kommit på att det skulle kanske vara rätt att betala en pension livet ut som tack för guldmedaljörer som har jobbat så hårt och sedan kämpat för landet på olika EM VM OS. Det har man kommit på i många länder men förmådligen inte här i Sverige. Som sagt här får man stadspension utan att man har behövt jobba en enda timme i landet.
För exempel en judo utövare som vill vara uppe i topp tills om vinna medalj på EM VM OS i landet behövs ekonomisk bidrag för att kunna klara det. Han eller hon är tvungen att träna 2 tills om 3 gånger per dugn resa på olika läger tävlingar . En sådant tävlare kan inte jobba på grund av det . Ekonomisk förlårar mycket . Kan man betala ut miljarder i olika bidrag utan att man behöver göra nogånting, kunde någon komma på att sponsra elit idrottare på liknande sätt som man gör i Ungern Serbien Ryssland fd ryska länder Grekland Slovenien osv ,nästan i hela världen gör man så.
Vad säger ni?

Edited by user den 18 februari 2008 18:00:00(UTC)  | Reason: Not specified

Judosnubben
#3 Postad : den 19 februari 2008 13:17:00(UTC)
Judosnubben

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 2008-11-24(UTC)
Meddelanden: 314

Hej Lajos

För att vara en man som inte vill hålla på med politik så leverar du högexplosiva tankegångar.

Det finns grupper här i Sverige som mer än gärna skriver under på det du säger här och nu.

Svenska samhället bygger på solidaritet även om den börjar tyna bort mer och mer.
Det betyder att om du är i ett utsatt läge så skall du alltid kunna få hjälp.
Det betyder om du är sjuk, fattig, gammal, handikappad, FLYKTING kan söka skydd, mat, husrum,hjälp.

Aktivitetsbidraget är till för de som är långtidssjukskrivna.
Tycker du Lajos att det inte är bra med att man försöker åter rehabilitera folk till arbetsmarknaden?

Om jag skall tolka dig rätt så tycker du att det är viktigare att ge pengar till idrottare ifrån stadskassan än att låta det gå till en mer behövande?
Du skriver även att tränaren i vissa länder skall kan få pengar.
Om jag skall använda samma retorik som du gör så undrar jag varför?
Det är inte tränaren som vinner medaljer utan idrottaren.

Du nämner i ditt inlägg en massa med öst stater om att de sponsrar med pengar.
Både du och jag vet att ett sätt att visa sitt lands förträfflighet var genom idrott.
I forna Sovjetstaterna var det ett sätt att försörja sin familj var att bli duktig i sport.

Jag tycker att det är bättre att de kommersiella krafterna går in och aktivt sponsrar de aktiva.
I Frankrike får de aktiva en bra peng om de vinner en stor tävling.
Där har du både idiell idrottsverksamhet likväl som proffesionell.
Titta på deras hemsida.
http://www.ffjda.com

Som du nämnde Ryssland att det är så bra.
Det är hög kriminalitet där och människosynen är väl inget eftersträvansvärt.
Flyktingarna från Uzbekistan ses som kreatur och Turkar är ett jävla pack i vissas ögon.
Är detta bra tycker du?

Om du vill diskutera så önskar jag att du sätter saker och ting i ett sammanhang.

Lajos
#4 Postad : den 19 februari 2008 14:58:00(UTC)
Lajos

Jag har inte sagt att det är fel med olika milijarder i olika stadspension för de som har alldrig jobbat en enda timme i landet.Utan jag skrev att det är fel att ingen har tänkt belöna de som satsar så mycket av sin tid kapital osv för att landets nationall flagga kan komma upp på den högsta placeringen och national sång kan höras på en EM,VM,OS.

2: Utan bra tränare har man inte tävlare som vinner.Självklart att han ska belönas också.

3: Ideellt arbete i Sverige? Du själv är medlem i en förening och kan se hur många som jobbar ideellt procentuelt.

4: Maffia i Rysland och öststater?? Tills sådana som har plundrat Skandia på en miliard kronor finns i Sverige på fria fötter ,och sådana finns massor tror jag inte att någon härifrån har rätt att peka måt öststaterna bland annat Ryssland.

Tycker du att någon ska träna 3 gånger per dygn exempel Judo ,vinna en olympisk guld och få en" tack så mycket " ? Då kan jag inte säga nonting.
Jag tycker inte att det är rättvis mot de som har satsat sitt liv på det.

Kanske det är dags att man börja belöna lite de som jobbar och satsar hårt och det skulle inte skada våra judo utövare som har inte så mycket bra schanser att hitta sponsorer för att kunna komma upp till toppen.

Edited by user den 19 februari 2008 15:05:00(UTC)  | Reason: Not specified

Judosnubben
#5 Postad : den 19 februari 2008 15:51:00(UTC)
Judosnubben

Quote:
Lajos - 2008-02-14 7:41 AM

Har läst på Judoinfo.hu att Ungerska regeringen betalar ca 80000 euro till tävlare som kommer hem från Peking med en guld medalj. Självklart en pension livet ut tillkommer också som man får efter det. (vid sidan av jobbet) Tränarna brukar få också lite bonus och statspension livet ut.osv.

Ryssar har betallt redan i Athen ca 170000 euro för en guld .Ungern har betallt då 40000 euro i Athen. Rysska tävlare får nu ennu mera fast 170000 euro var inte så dålig i Athen.

FD.ryslands länder betalar omkring 100000 euro för en guld från Peking.

Kineser som har vunnit guld i Athen fick då 15000 euro nu får de 10 gånger mera.

Den bästa belöning blir för de som vinner guld för Venezuela.De sportister som vinner guld från Venezuella får en oljekälla och några kilo guld för sina insatser. I en oljekälla i Venezuella kan bli lite olja och några kilo guld är värt lite pengar.

I Serbien får man mer en 2000 euro i pension (livrenta? )rent netto varenda månad som man kan börja plocka ut när man har fult 35 år och sedan varenda månad tills man dör. Fast i Serbien finns också en viss summa för silver och brons i livränta (pension från 35 år)

Vad får guldmedaljörer från Sverige av svenska staten???

Quote:
Lajos - 2008-02-18 4:16 PM

Ingen svar fick jag och förmådligen får ingen belöning för de jobb som elit idrottare lägger in för att vinna guld för landet. Inte alla sporter har sponsorer och det är just därför bra att många många länder belönar sina tävlare som tränar ibland 3 gånger per dygn .
I Sverige betalar man ut stadspension utan att man har jobbat en enda dag i sitt liv i Sverige. Socialbidrag för tiåtusentals personer som jobbar inte så mycket för det, har alldrig jobbat eller ska alldrig jobba . 10 tusentals kronor för exempel aktivitetsbidrag från AMS försäkringskassan . Pengar som rullar ut i den här landet utan att man är tvungen att göra nogånting ,men ingen som har tänkt och kommit på att det skulle kanske vara rätt att betala en pension livet ut som tack för guldmedaljörer som har jobbat så hårt och sedan kämpat för landet på olika EM VM OS. Det har man kommit på i många länder men förmådligen inte här i Sverige. Som sagt här får man stadspension utan att man har behövt jobba en enda timme i landet.
För exempel en judo utövare som vill vara uppe i topp tills om vinna medalj på EM VM OS i landet behövs ekonomisk bidrag för att kunna klara det. Han eller hon är tvungen att träna 2 tills om 3 gånger per dugn resa på olika läger tävlingar . En sådant tävlare kan inte jobba på grund av det . Ekonomisk förlårar mycket . Kan man betala ut miljarder i olika bidrag utan att man behöver göra nogånting, kunde någon komma på att sponsra elit idrottare på liknande sätt som man gör i Ungern Serbien Ryssland fd ryska länder Grekland Slovenien osv ,nästan i hela världen gör man så.
Vad säger ni?

Jag har ett förslag till dig.
Jobba hårt på att judon blir en bred publiksport här i Sverige så kommer pengarna att komma.

Sedan håll dig till ämnet,
Jag nämnde att frankrike har två divisioner.
En Proffesionell och en amatör men jag använde ordet idiell istället.

Jag förstår att du vill ha möjligheten att kunna leva på Judo utövande men säg det då istället för att sparka på svaga grupper i samhället.

Lajos
#6 Postad : den 19 februari 2008 16:41:00(UTC)
Lajos

För min del behöver du inte bli orolig. Inte jag heller är det. Du skulle bli orolig för de unga utövare från kanske just din klubb som har sina drömmar angående EM VM OS judo framgångar men som alldrig kommer att kunna uppfulla det i stället ska de söka sig till andra sporter som har gott med sponsorer och pengar.
Samhellets svaga skadas inte om staten börjar betala för idrotts resultat. Och inte jag heller tänkt på svaga. Igår har jag pratat med en bekant som är bara 3 år äldre en jag är. Han är 20 år arbetslös ,nekade massor med jobb och tänker alldrig jobba i framtiden. Genom olika AMS projekt får han ut 13000 rent i månad och för det gör han åfta ingenting eller alla fall inte så mycket. Min fru som jobbar från 7 till 16.45 kommer hem med 12000 kronor. Vem är samhelets svaga? Min fru eller min bekant?
Eftersom jag har pratat med honom och han har bland annat berättat om sin nyvarande inkomst då kom jag på att om man har råd att betala 13000 rent till honom, då kunde man tänka sig belöna lite de som hårdsatsar exempel i Judo på Elit nivå och kommer hem med EM,Vm,OS medalj. Nu menar jag från SENIOR tävlingar.. Och samtidigt har jag läst på ungerska forum hur man belönar sina elit idrottare i olika länder.
Så jag har inte tänkt på samheletts svaga. Med en inkomst på 13000 kan man inte räknas som samhelets svaga individ. Eller hur?

P.S.
Det skulle inte vara helt fel att tränare får en skaplig lön av komun som i många andra länder.Det tycker jag. Varför inte? Är det fel med lön för en exempel Judo tränare som jobbar ihjäl sig med barn tills föräldrar storhandlar? Föräldrar är också en del av en föreningen men i sista 8 år har inte märkt mycket av ideelt arbete från deras sida. Och har varit i två olika klubbar.Så det här med ideelt arbete är inte riktig så som på papret.

Edited by user den 19 februari 2008 17:34:00(UTC)  | Reason: Not specified

Lajos
#7 Postad : den 19 februari 2008 17:04:00(UTC)
Lajos

Jag har träffat en tjej för några månaden sedan i en skola där jag har judo ,som har tränat måga år judo tills om tävlat mycke.Har frågat henne om hon vill börja igen.Hon svarade nej för att hon spelar innebandy.Hon har 16 år och för sitt spälande i en innebandy ungdoms lag får hon 500 kronor per månad från föreningen. Så är det.
Judosnubben
#8 Postad : den 19 februari 2008 18:05:00(UTC)
Judosnubben

Ok.....

Det är nu 4 diskussioner i gång på en och samma gång.

1. Din bekant som inte vill arbeta som får ut 13.000 rent

Svar: Jag vet inte varför han inte arbetar men någon gång i tiden måste han ha gjort det för 13.000 rent får man inte ut om man inte haft en väldigt bra lön.
Du tar upp att din fru kommer hem med 12.000 rent i månaden.
Det går inte att ställa en person mot en annan och sedan dra alla över en och samma kam.
Tycker du att det skulle vara rättvist om du blev bedömd efter vad alla invandrare gör i Sverige?

2. Svenska kontra Ungersk modell att finasiera en elit satsning.

Svar: Ingen skulle vara gladare än jag om det funnits möjligheter till att ha en bred landslags grupp med stor konkurans underifrån.
Med intresse från media och publik så kommer storföretagen att vilja sponsra utövare och motionssporten med pengar för det ger avkastning.
Om det finns pengar då kan man göra som du föreslår att ge vinnare eller poängplacerade utövare pengar.
Jag skulle välkomna detta

3. Idéellt arbete i Svenska klubbar

Många klubbar drivs med hjälp av många eldsjälar.
Det finns några huvudtränare som är avlönade av sina klubbar.
Verksamheten bedrivs fortfarande med hjälp av frivilliga.
Du som klubb ledare måste ingjuta tillsammans med dina klubbkamrater en god föreningsanda.
Du kan inte räkna med att kunna sitta på rumpan och automatiskt få hjälp.
När du har en bra stämning och kultur i klubben så sker saker helt naturligt men du måste vårda den under tiden.

4. Betalda tränare av kommunen

svar: Här är du och jag väldigt överens.
I dagsläge så tycker jag att ungdomsverksamhet är väldigt viktig och att det finns vuxna runt om kring de unga.
Det skulle kräva ett stort engangemang mot de unga och då är det hela spektrat av judo vi talar om.
Om det är enbart tävlingsidrott du tycker att en sådan tränare skall hålla på med så är inte jag med.
En ungdom med goda värderingar har en bättre grund och stå på medan en har haft en sämre start kan få hjälp av sina kamrater och mogna vuxna.
Ett krav på att tävla och prestera kan stjälpa en bräcklig människa.
Kommuners uppgift är att se till att vara ett serviceorgan till samhället inte fostra tävlingsjudoka.
Där med utsluter inte jag att de som vill tävla skall kunna få göra det med det är inte det primära.

I ett sådant samband är det viktigt att instruktören är väl insatt i socialtjänst, psykologi, judokunskap, samhällsfrågor likväl som lyhörd för den enskilde utövaren.

Så om du vill diskutera saker och ordentligt så måste du berätta förutsättningarna.
Vad du gör nu är att bara skrika rakt ut utan att förklara hur du ser på saker och ting.
Du blandar debatter som antingen är ett samhällsproblem i stort.
Om du tycker att din fru får för lite pengar och dina kompis för mycket.
GÅ DÅ TILL DIN LOKALA POLITIKER OCH INTE ETT JUDOFORUM.

Om du tycker att de är för slöa på din klubb.
Där har du tre alternativ att välja mellan.
1. Gör ett förändringsarbete som leder till ett annat beteende och kultur.
2. Gör allt själv
3. Lägg ner

Judosnubben
#9 Postad : den 19 februari 2008 18:09:00(UTC)
Judosnubben

Quote:
Lajos - 2008-02-19 4:04 PM

Jag har träffat en tjej för några månaden sedan i en skola där jag har judo ,som har tränat måga år judo tills om tävlat mycke.Har frågat henne om hon vill börja igen.Hon svarade nej för att hon spelar innebandy.Hon har 16 år och för sitt spälande i en innebandy ungdoms lag får hon 500 kronor per månad från föreningen. Så är det.

Jag säger grattis till innebandyn.
Det är en snabbt växande sport med fart och flärd.
De har profilierat sig starkt de senaste åren genom innebandyförbundet.
Prata med ditt förbund och önska något liknande.
Lajos
#10 Postad : den 20 februari 2008 17:20:00(UTC)
Lajos

Då är vi överens på de mesta.

Är du säkert att min bekant är invandrare som jag har talat om?

Självklart att tränarlönen från komunen ska inte bindas till tävlingar utan denna samhälsjobb som de gör.

Att jag har jamfört min fru och min bekant är på grund av att du sa att jag har tänkt trampa över på samhelens svaga. Men här delar man ut rätt många miljoner i olika falkärmar så kunde man få lite slant derifrån? Låter bättre?

Men allt dålig skoj på sidan ,och eftersom vi är ungefär överens om de mesta hoppas jag att några politiker kan komma på ideer som majoritet av andra länder har för praxis och börja följa de .
Självklart är billigare med "Tack så mycket särkilt om man blev van med det.

Det kan alldrig skada en brädd idrott om någon sportist belönas med 1 miljon kronor för sitt OS guld i framtiden.

Hur många miljoner skulle det kosta samhellet? Och hur många miljoner förlårar idrottare i alla de år som de tränar 3 gånger per dygn. Några idrotter som har gott om sponsorer orkar med satsning men inte vi i Judo. Och det beror inte på SJF tycker jag.

PS: Ibland är bra att man är rakt på saken.

Edited by user den 20 februari 2008 17:22:00(UTC)  | Reason: Not specified

Lajos
#11 Postad : den 20 februari 2008 17:37:00(UTC)
Lajos

Sedan. Läk med tanken att AMS ger aktivitetsbidrag i 13000-20000 kronor för en Judo utövare som har jobb som Elit tävlare. Och lite medel material för denna jobbet. Självklar han eller hon ska tävla på Elit nivå. Och då låter det inte riktig fel diskusionen och stil som jag har börjat.Eller?
Läk med tanken.Skulle det vara möjligt? I stället för att våra Judo senior elit idrottare i exempel landslaget måste kanske jobba för att försörja family plus tävla runt om i världen. Det är omöjligt.Så varför inte aktivitetsbidrag just från försäkringskassan för det?
Judosnubben
#12 Postad : den 21 februari 2008 02:11:00(UTC)
Judosnubben

Quote:
Lajos - 2008-02-20 4:20 PM

Då är vi överens på de mesta.

Är du säkert att min bekant är invandrare som jag har talat om?

Självklart att tränarlönen från komunen ska inte bindas till tävlingar utan denna samhälsjobb som de gör.

Att jag har jamfört min fru och min bekant är på grund av att du sa att jag har tänkt trampa över på samhelens svaga. Men här delar man ut rätt många miljoner i olika falkärmar så kunde man få lite slant derifrån? Låter bättre?

Men allt dålig skoj på sidan ,och eftersom vi är ungefär överens om de mesta hoppas jag att några politiker kan komma på ideer som majoritet av andra länder har för praxis och börja följa de .
Självklart är billigare med "Tack så mycket särkilt om man blev van med det.

Det kan alldrig skada en brädd idrott om någon sportist belönas med 1 miljon kronor för sitt OS guld i framtiden.

Hur många miljoner skulle det kosta samhellet? Och hur många miljoner förlårar idrottare i alla de år som de tränar 3 gånger per dygn. Några idrotter som har gott om sponsorer orkar med satsning men inte vi i Judo. Och det beror inte på SJF tycker jag.

PS: Ibland är bra att man är rakt på saken.

Du får läsa en gång till.
Jag antog inte att din vän var invandrare för mig spelar det ingen roll om han/hon kommer från säffle göteborg halmstad eller kina.
gurgelblaster
#13 Postad : den 21 februari 2008 03:34:00(UTC)
gurgelblaster

Registrerade sig: 2005-12-14(UTC)
Meddelanden: 188

lajos, Nu måste jag bryta in lite på ditt fina korståg över svensk idrott

Till att börja med så skiljer det väldigt mycket mellan svensk mentalitet och utlänsk mentalitet i idrottens värld.. Idrotten i sverige är inte bara tävling och elitsatsande, utan idrotten har andra sociala syften och har i uppdrag att fostra och hjälpa barn och ungdomar lika mycket som skolan gör. Vi har många kända elitidrottare som har haft ett svårt förflutet som barn och ungdom, som har tagit krafter att bli en bra idrottare istället för att gå på gatan och hamna snett i samhället. Många av dessa idrottare har också hoppat mellan idrotter för att hitta den idrott de vill satsa på och ledarna har tillåtit det då vi har en grundsyn i sverige som är som sådan:

Svensk idrott skall vara uppfostrande och stöttande för barn och ungdomar i alla åldrar och från alla olika bakgrunder. Svensk idrott ser helst att ett barn eller ungdom stannar i idrotten till varje pris istället för att bli helt inaktiv och börja intresera sig för samhällets baksidor. Därför gör det inget om ett barn först börjar på en idrott och sedan hoppar över till nästa, bara att barnet eller ungdomen fortsätter att idrotta.

Att i tidiga år tvinga ett barn att träna en idrott genom att konkurera ut de andra är ett fördömt sätt att gå till väga. Oftast slutar barnet då denne inte tycker att idrotten är rolig, utan det är för mycket press av föräldrar, av ledare, av tävlingar etc. Man ser det hrä tydligt när föräldrar tvingar sina barn att prestera fast denne inte vill hålla på med idrotten.. Ishockey och fotboll är två av idrotterna man ser detta mest, men jag har sett det också i judon..

Sedan till ditt ekonomiska problem... Eftersom att svensk idrott är mer ideell än andra länders idrott så har vi inte många sponsorer som är statliga, men där emot har vi ganska många sponsorer som kommer från näringslivet.. Jag har säkra källor på att vi även har iaf en judoka som kommer att få heltidssponsring och bli proffs om denna person vill, och det får h*n till OS i peking. Tilläggas bör att att personen i fråga är yngre än vad jag är (typ alla här inne vet min ålder och vem jag är) så vi har individuella sponsorer i sverige också.

Men frågan är, skall man få betalt för att kämpa för sitt land i en hobby?

Lajos
#14 Postad : den 21 februari 2008 08:40:00(UTC)
Lajos

OK.
Lajos
#15 Postad : den 21 februari 2008 09:10:00(UTC)
Lajos

Gurgeblaster.

Allt som du beskriver har andra länder som praxis.Sport har uppfostring som syfte i alla länder som jag har nämt. Judo är en kultur en tradition i denna land har jag själv tränat.

Jag tycker att man ska inte betala de sportister som har sport som hobby.

Men har du en verklig bild vad som behövs för att man ska kunna bli en vuxen ELIT JUDOKA eller är en elit idrottare?
En judo ELIT idrottare sover mera på tatamin eller i hotel en med sin fru. Antal Kovacs olympisk och VM guld medaljör från Ungern har alldrig hunnit ta ut tolv dagar ledig för att operera sin öga och har tävlat med linser. Nu när han har 32 år gick det.Han var alltid på läger tävlingar och har tränat i hela sitt liv minst två gånger per dygn.Vaknat :träning sedan till universitet i sista årena jobb och på kvällen 2 timmars träning,klockan 22 i säng och god natt. Nu har han doktorerat eller är på väg att ta doktorexamen.

Läs lite om kvall till OS . Jag har möjlighet att läsa hur ungrarna kvallar sig till OS.Tävling nästan varenda vecka för att få fram de poenger som behövs. 6 har lyckas med det redan. Sedan har lite bild hur ser ut deras träningar varenda dag inför olympiaden.

Det kan man inte räkna som HOBBY.

ELIT idrott är inte hobby utan det är hårdare jobb en du tror. Det är jobb som kanske och inte kanske utan ska försäkringskassan skulle börja betala för det. Om de kan betala för mycket mindre kan de börja betala för de som elitidrottar på en hög nivå. Särkilt är det viktig i Judo där behövs mycket mycket jobb för att lyckas. Och vi har brist på sponsorer.
Om näringsliv sponsring i Sverige.? Näringsliv sponsrar sig själva med miljonbonusar sedan Hockey och Fotboll lite atletika. Och här är stopp.
Så ser sponsringen ut.

Så för din del skulle du kunna skilja saker bara angående Judo. Elit judo och hobby judo. Hoppas du förstår att barnen ungdomar tillhör inte ELIT judo-n , kan bli del av framtida elit satsningen.
Elit judo är inte att tävla i Stockholm och runt om i landet samt på några utländska kup tävlingar samt träna då och då för det och jobba på dagtid. Det går inte.
Elit judo är mycket mera.

Jag är nyfiken vilken tränare skulle kunna jobba ideelt med Elit judo utövare???
Tränaren för tävlaren Hadfi Daniel (www.hadfijudo.hu) tillbringar mera tid med denna tävlaren en med sin familj kunde jag höra av honom .
Finns här sådana som vaknar och är i hallen 6.30 på morgonen för att jobba IDEELT med judo utövare sedan kvällsträning ,resa till läger tävlingar ,utländska tävlingar ,läger i utlandet kanske en träning i mitten av dag osv osv .och allt detta och mycket mera för att få en "tack så mycket"?
Vill du göra det gurgeblaster för en tack så mycket?

Edited by user den 21 februari 2008 14:39:00(UTC)  | Reason: Not specified

gurgelblaster
#16 Postad : den 21 februari 2008 16:16:00(UTC)
gurgelblaster

DEt du skriver är absurdum som bara finns i china..... Självklart så måste man "jobba" på heltid med sin sport om man skall prestera något, men judon är inte där ännu!

Och Jag är inte den person som i huvud taget bryr mig om elitidrottare (så länge de inte själva är grund för svårigheter i samhället) JAg bryr mig bara om de barn och ungdomar som använder judon som en social idrott, som är där för att ha roligt och som är där för att utvecklas...

Vi har "elitidrottare" i svensk judo, men undra hur de går för dem. Jag vet iaf en som kan hålla på med sin sport heltid, men jag vet också en och annan svensk elitjudoka i landslaget som just nu har några domar i svensk domstol för mord etcetcetc... och då kan man fråga sig, är det dennes prestationsförmåga i judon som har gjort det, eller dennes psykosociala miljö?

De flesta av vårt kära landslag (de som klassas som eliter) är så unga att de inte kan sova på tatamin då de fortfarande har skolplikten kvar, eller går en utbildning på gymnasiet... Svensk idrott och svenska samhället är inte anpassat för uppfostran av elitidrottare i små idrotter....

Hade jag tränat någon på heltid så skall jag ha betalt för utebliven ersättning för annat jobb, det är självklart. Men inte fan tänker jag ta betalt för att min grabb på 17 bast vinner OS, det är ju hans förtjänst inte min. Jag har inte varit ensam om hans utveckling då vi har alla möjliga tränare på läger och dyl, och det rä omöjligt och säga vem som har utvecklat denne best....

Lajos
#17 Postad : den 21 februari 2008 16:40:00(UTC)
Lajos

Innan jag svarar skulle jag veta din åsikt om vad finns i Kina? Och vad är apsurd?

2: Angående mord av JUdo utövare.Vad var det fel? Fel plats fel tilfälle.Det händer med alla oss att ibland är vi på fel plats.

3: Din grabb kan alldrig vinna OS utan en bra tränare. Det har många försökt säkert ,men utan en bra tränare bra TEAM känsla harmoni inom höga Judo ledningen är omöjligt att vinna en OS medalj. Så allt som din grabb lyckas eller lyckas inte kan han tacka just tränaren. Vilken tränare från din klubb? Har han många tränare och tränar hos flära tränare inom en vecka då är inte säkert att det är bra för hans framgång.

Edited by user den 21 februari 2008 17:43:00(UTC)  | Reason: Not specified

gurgelblaster
#18 Postad : den 21 februari 2008 18:04:00(UTC)
gurgelblaster

men snälla lajos... judoorganisationen är uppbygd på det sättet i sverige..... Vi har distriskts och riksläger, landsslagsträningar etc etc som står utanför klubtränarens makt, alltså influeras den figuerade graben av alal tränare han stöter på, och då är inte klubbtränaren ensam om grabbens gerj

Vi har redan judokas till OS! och INGEN av dessa har heltidstjänst inom judon, endast EN av dessa kommer om denne vill att hålla på med judon på fritiden.

Vad som rä absurt i china? jo att man tar ungar osm är 3-4 år gamal och tvingar dem till att bli idrottseliter för att kunna försörja sin familj... DET är absrut lajos, det är absurt!

skyller du ett mord på fel plats vid fel tillfälle? jag hoppas att du skämtar?
Lajos
#19 Postad : den 21 februari 2008 20:46:00(UTC)
Lajos

Judo organisation är uppbygd på så sätt i alla länder som du beskriver. Men Elit judoka tränas inte varenda träning av olika tränare i klubben.

Kineser? Med en 10 % tilväxt per år kan det hända att om 10 år ska de ha högre löner en jag och du ,och de stora kinesiska företagerna tar ut vinsten från hela världen tills om från Sverige och delar ut till sina aktieägare i Peking. Just nu är det tvärtom. Västländer tar ut vinsten från Kina och just därför är kanske svårare för kinesiska barn. Så få vi se vad har då kinesiska barn om 10-15 år i världens största marknad!
MIn mamma har jobbat hos rika läkare redan som 7 årig .Har städat tvättat osv.Jag har inte behövt göra det.Så tiderna ändrades. Det ska ändras för Kineser också.

Edited by user den 21 februari 2008 20:52:00(UTC)  | Reason: Not specified

tomas.r
#20 Postad : den 22 februari 2008 17:28:00(UTC)
tomas.r

Meddelanden: 94

En liten rättelse.... Vi har ingen judoka på väg till OS... Vi har en judoka på väg till Paralympics som går direkt efter efter OS.
Jag vill absolut inte på något sätt förringa judokans arbete och prestation, men rätt ska vara rätt...
http://www.handikappidro...87&x=1&a=1122858
Användare som läser denna konversation
Guest
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.