Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

I stället för EM [Options]
samuraj
Postad: Wednesday, April 23, 2008 8:47:00 AM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 4/13/2008
Meddelanden: 25
Diskutionerna runt EM började handla mer om Svensk judo så vi försöker med en ny tråd. Vad har man för mål med Svensk judo? finns det några mål överhuvud taget? Att kvalifisera sig till OS har uppenbarligen varit ett mål. När man inför förra OS 2004 inte lyckades med det.(Wildecard) Försökte man med att ta hjälp genom att anställa Daniel Lascau. Vad tillförde han Svensk judo? någon som vet? Vad händer nu? någon som vet?på judo.se finns ingen framtids plan att ta del av. Det kan väl inte vara så enkelt att man inte har någon framtids plan inom Svensk judo.
Lajos
Postad: Wednesday, April 23, 2008 1:15:00 PM

Registrerade sig: 10/31/2005
Meddelanden: 443
Samuraj.
Du har ställt fråga :har vi några mål i huvudtaget?
Har vi det eller läker bara med ord?
Sedan skriver du att målet var att kvalificera sig till OS.
Det är med denna målet ,ungefär samma sak som att mitt mål ska bli att se ut som 20 åring. Jag tror att jag har större schans att se ut som en 20 åring en att vi med det som vi har nu kvalificera till någon OS i närmaste framtiden.
Vi kan säga att vi har mål: några EM medaljer,några VM medaljer några OS medaljer. Men hur ska vi kunna nå dit? Omöjligt i dagens struktur och klubbsamarbete samt klubbtänkande. KLubbar har olika mål och olika intresse och resurser. Det beror inte vad har SJF för mål. Många klubbar struntar på det och jag hoppas att alla kommer ihog SJF försök med Lascau.
Du har nämt att åfta bryr sig ledare i en förening om sin ägen dangradering ,karrier en att bry sig om klubbens mål ,medlemarnas judokunskap ,utbildning träning(tillägger jag). Ja det har du rätt.Det har jag upplevt faktiskt.

Lajos
Postad: Wednesday, April 23, 2008 5:21:00 PM

Har blädrat lite på ungerska JF hemsida och har hittat följande:
Herakles program som har startat år 2001 med 20 olika sporter deltar.
Bland annat judo som idag har 70 judotalanger inom Herakles och 6 betallda tränare som har för uppgift
att ge allt kunskap och de bästa träningarna som behövs för de utvalda killar och tjejer .Att komma in i Herakles är redan möjligt i ungomsålder.Ungefär har de samma mängd av tjejer och killar från U till vuxna judo utövare i denna projekt.

De som kommer in i Herakles har betallt all lägerkostnad att åka på regionella träningar tills om har betallt extra mat (kostprodukter) t-shirt träningsåveroller osv. som de behöver för sin träning.
Regionella städer där de tränar är Debrecen Györ Kecskemét. Och centrallt Budapest.

Exempel de utvalda Elit Juniorer tränar varenda vecka
på tisdagar i UTE (Ujpest idrottshögskola)i Budapest klockan 17
och ungdomar på torsdagar 17 i KSI (centrallt sportskola)i Budapest och på torsdagar har de som bor närmare Paks i denna staden.

REGIoNella träningar
Máj 10 KSI Budapest
August 30 Paks
Október 18 KSI i Budapest
November 22 (placc är inte bestämt)

Dessutom har de för vuxna en stjärna program som finansierar deras Elit utövarens resa läger osv.

Det är lite som jag hann översätta från ungerska JF hemsida.

PÅ så sätt som de gör kan man uppnå resultat för att man satsar pengar på de som vill verkligen uppnå resultat och vill bli duktiga i judo och i andra sporter.

HUr mycket pengar har vi (statliga organer) satsat på våra ungdomar på Elit nivå? Har vi 70 personer inom Judo som man betalar för deras läger träningsresor kost overaller osv? Har vi regionella träningscenter för våra judo utövare som vill uppnå mera en motionera sig?
Har vi 6 betallda tränare som ungrarna har för att hålla öga på varenda framtida elit Judo utövare? Och de som är betallda i Ungern inom JUdo de har bevisat att de är värda de pengar som man betalar för deras lön.

Ungrarna som är i Herakles har plockat hem 47 medaljer och 31 poeng från olika EM Eyof VM.

Efter allt jag har beskrivit här kan ni förstå hur långt ligger vi från en OS medalj.

DE som kan ungerska kan läsa om Herakles program på :
http://www.hunjudo.hu/index.php?id=116

eller på:
http://www.heraklesz.hu/?m=9&sportag_id=6

PS: har pratat med Honveds tränare (Budapest) .De har redan skolungdomar på tatamin som börjar träningen klockan 6.30 eller 7.30 på morgonen.Efter avslutat träning går de till skolan och på kvällen träning igen.Samma sak har de med vuxna Elit utövare.

samuraj
Postad: Thursday, April 24, 2008 8:42:00 AM

Det var en rolig jämförelse men du har rätt. En OS plats för vårt land lär dröja. Läste just press meddelande på judo.se inför helgens senior SM. Trodde veteranerna hade ett eget SM. Finns det någon elit aktiv och ledare i detta land som har intresse att göra en sattsning som man gör i Ungern. Tessans tankar var åt det hållet men är det någon i detta land som är intresserad? Eftersom Svensk judo får pengar från SOK så finns det väl någon liten tanke på att ta en OS plats eller har man bara helt enkelt lurat av SOK pengar för att finansierar andra aktiviteter än elit sattsning inom Svensk judo
Lajos
Postad: Thursday, April 24, 2008 11:15:00 AM

Jag tror inte att det finns intresse. Några få som har denna intresset kan inte göra så mycket om majoriteten av svenska klubbar bryr sig inte om det.
Har alldrig hört av någon tränare att någon skulle sträva måt ett mål till någon EM, VM medalj.
Vet att IK Södra har en junior EM mästarina. Frågan är om isåfall skulle några tänka sig att sträva måt denna målet har vi tillräkligt med kunskap inom tävlingsjudo på Elit nivå tillräkligt bra struktur och resurser för det? Och sedan inte minst stark vilja av 90 % av svenska klubbar att gå mot denna mål? Jag är lite tväksam och jag tror att många är tväksamma.

Men plockar man pengar hem från SOK för att just nå till OS ? Då skulle man tänka sig börja med ändringar inte minst som Ungersk judo har gjort annars är det pengarna bortkastade om man fortsätter på samma spår tror jag.
Tiden går och vi i landet säkert förlårar många duktiga judo utövare som ser inte någon framtid för sin sattsning inom Elit judo. Vad har vi för att bjuda de dagens ungdomar som vill nå framgångar inom tävlings och senare inom Elit judo ?Hur och på vilket sätt kan jag övertyga en ungdom som är talang att denna individen ska satsa på sin Judo för att det är värt utan att innersta inne veta att jag ljuger faktiskt??

Men man ska igen komma ihåg viljan att börja med ändringar med att anlita Lascau? Vilken motstånd har det kommit av många många klubbars ledare .Så jag tror att vi ska många många år lura oss vad duktiga vi är plocka pengar från SOK men ingen ska våga sig ändra med saker. Man har försökt som sagt med Lascau .

Här i många många klubbar finns ingen intresse för annat en vi har idag tror jag. Medlemsavgifterna har kommit hyran har betallts in och vi kör på samma sätt som igår. Tror jag.

samuraj
Postad: Friday, April 25, 2008 8:47:00 AM

Ja du Lajos det ligger nog tyvär mycket sanning i dina tankar. Man försökte göra en ändring med att anställa Lascau. Det visa sig inte gå hem i klubbarna eller hos SOK. Man fortsätter i samma spår med samma ledare som inte har något intresse att förbättra sig utan bara behålla sitt jobb och sina utmärkelser. Konstigt att de aktiva och klubbarna köper det. Vill dom inte , eller törs dom inte, eller är alla nöjda. Bara jag får en stjärna på bröstet och en högre dan grad. Kan de va så illa att om det finns några få som inte köper varan Svensk judo så tystas dom ner och plockas bort. Ligger väl i tiden nu med tanke på OS i Kina om 105 dagara
Lajos
Postad: Friday, April 25, 2008 11:21:00 AM

Jag tycker att alla dina frågor kan användas som svar. Finns några som kan hitta säkert personer i närmaste område som satte fram ägen intresse karrier och dangradering och brydde inte så mycket om själva klubbens judo kvalitet. Tåget rullar sedan oviktig hur.

Men med tanke på verklig bra resultat.Vi har då och då några få resultat men det är bara då och då.

Jag som jamför hur andra har löst saker exempel tillbaka till Ungersk modell har en känsla att vi saknar struktur och mål. Det är som att vi springer på fotbollplanen utan huvud efter bollen och då och då få vi tag på bollen.

Klubbar arrangerar tävlingar .Och sen?

Klubbar arrangerar läger. Kommer lite pengar ,några är nöjda. SEN?

Vad har man för syfte med det? Ekonomisk fulla på klubbkassan eller? Jag ser inte att någon tränarteam följer på de stora läger ungdomarnas prestationsförmåga. Och finns en sådan tränarteam i Sverige? Tror inte. Finns några som vill ta på sig denna jobbet? Tror inte för att det skulle vara ideellt. Sedan kunde man ställa frågor och kräva resultat om man kanske bli betallt för att göra denna jobbet.
Kommer inte resultat så kunde man fråga varför? DEt händer då isåfall vi har byggt upp någon struktur och har ställt mål.

Så tyvär alla dina frågor är samtidigt svar. Eller har några vi här som kan berätta att jag har inte rätt? Då lyssnar jag.

PS:

Säkert finns tränare här som kunde uppnå från regionellt nivå och uppåt att vi får en mycket bättre struktur och Judo.
Men har de tid och lust att göra det? Och vem blir ansvarig om ingen förbättring förekommer runt Elit Judo?
Och vem ska betala för denna jobbet som de trenarteam skulle jobba? Ska vi förvänta oss att allt detta skulle göras också ideellt?
samuraj
Postad: Friday, April 25, 2008 1:31:00 PM

På landslagsnivå finns det två avlönade tränare. Måste väl ingå i deras arbetsuppgift att träna de aktiva och leda dom på rätt sätt.
Lajos
Postad: Friday, April 25, 2008 3:18:00 PM

Det är på landslagsnivå.
Men hur har vi på regionell nivå? Hur har vi alla på läns nivå? Fungerar det allt eller bara på pappret? Har vi nogån kontroll struktur som fungerar för att i framtiden ska vi kunna få fram en bräddare Elit i verkligheten eller bara på pappret?

Sedan det är jätte svårt att ändra när man är van att det händer inte så mycket. Många är nöjda med det man har idag.För att man kunde nå högre nivåer behövs mera jobb? Vem vill det? Och nu har jag inte menat på SJF utan tänkte på landets klubbar.
Vill landets tränare anngagera sig? Eller bara några få i några få klubbar?

Och på slutet. Vad får man i Sverige som Judo utövare för en olympisk medalj? Tack så mycket sedan glömmer man bort honom?
Här är det andra problem som bromsar att vi får fram en bräddare Elit inom Judo.
Vem ska träna 10-15 år två gånger per dygn resa på läger tävlingar utländska tävlingar för att få en tack så mycket?
Med tack så mycket kan man inte köpa i ICA.
Lajos
Postad: Friday, April 25, 2008 3:28:00 PM

Våran förening har vuxit enormt i sista ett år. Vi har på måndagar ibland 40 ungdomar som kör intensivt Judo. Vi har träning nästan varenda dag för de utom torsdag. Frågan är var ska vi vidare med det? Åt vilket håll och vilket mål?

Jag tycker att om vi vill ha en bräddare Elit måste vi förstå att det är nödvändigt att satsa på de ungdomar som är duktiga vill uppnå nonting och tävlar åfta. Satsa pengar.
Vi behöver en Herakles program som ungrarna har skaffat för att vi ska uppnå resultat på Elit nivå.
Frågan är.Vill vi ,och vi i Judo satsa på en bräddare Elit eller bara med vackra ord? Att satsa kostar pengar.Vill vi det?
Vill klubbarnas tränare angagera sig trotts att kanske inte deras anhöriga som ska bli utvalda i Herakles? Kalla hur ni vill programmet.
hakhed
Postad: Monday, April 28, 2008 3:54:00 PM
Rank: Member

Registrerade sig: 4/16/2005
Meddelanden: 86
SJF behöver ta fram en tydlig vision om vad förbundet vill uppnå om några år (målbild).
Vidare skulle jag önska att man sedan skiljer mellan mål, medel och metoder. Som det nu är så finns det inte en röd tråd från en fastställd vision via årsvisa mål - med olika val av medel och metoder. Vi får hoppas att FS tar fram detta - för Judorörelsens bästa. Sedan är det även viktigt att inse att Judo i detta land är en ideéll idrottsrörelse. Ytterst få vill och kan leva på Judo, varken som elitutövare eller tränare. Vi skall inte heller göra simningens misstag med på tok för många träningspass i för unga år, ibland även före skolan. Det kanske är dags att försöka införa Judo som en obligatorisk del av skolan eller varför inte polisens fysträning.....Då skulle Judo bli stort i Sverige. :D
Lajos
Postad: Wednesday, April 30, 2008 8:57:00 PM

Frågan är : tycker tränare i simmningen att de har gjort misstag?
Min klubb har tappat två judoka tack vare simmningen. Har valt träna två gånger per dygn i stället för att träna Judo. Har pratat med de och har kommit på att simmningen bjuder mera en vi i Judo. Båda två tränar två gånger per dygn.
En träning före skolan och den andra på kvällen.
I judo behövs inte träna två gånger per dygn i tidiga ålder. Vet ej hur är med simmningen,och hur tränar man i andra länder?
hakhed
Postad: Thursday, May 01, 2008 9:11:00 PM

För att få fram en spets av duktiga Judokas så måste det finnas en bredd att utgå från. Svensk Judo idag är till huvuddelen barnjudo under 12 år och dessa barn är stommen till framtidens elit. Utmaningen för oss alla är dock att ha is i magen så att vi inte pressar dem så hårt att de tröttnar (som sker i simningen). Detta gäller både för ledare och föräldrar. Vi behöver dessutom ha en beredskap att kunna fånga de tonåringar som har tröttnat på en annan idrott. Min erfarenhet är att endast ett fåtal i en klubb vill tävla när de är unga och vår utmaning är att kunna behålla så många som möjligt över pubertetsåldern till den punkt när de är mogna för att satsa. Ett realistiskt mål på fem års sikt för svensk Judo skulle kunna vara att fördubbla antalet aktiva barn på Judomattan. Då skulle det rent logiskt leda fram till en fördubbling av antalet ungdomar som vill tävla på elitnivå några år senare. En plan för hur SJF skall kunna utöka antalet klubbar skulle kunna vara en framkomlig strategi för att nå det målet. Då krävs det dock ett helt annat samarbete inom svensk Judo än vad som för närvarande är fallet.
Lajos
Postad: Friday, May 02, 2008 4:22:00 PM

Många bra ideer Hokan.
Judo är inte det billigaste sporten för att tävlare ska kunna komma fram till en OS. I framtiden blir det ändringar angående kvalificering ,har jag läst på Judoinfo.hu

Angående svensk judo är lite svårt med allt. Majoroteter av ledare i många klubbar jobbar ideellt . I många klubbar angagerar sig föräldrar både som tränare ledare, men deras jobb åfta upphör när ägna barn slutar med judo.
Jag har jobbat som tränare i den andra klubben i 5 år ideellt och hade flera grupper har besökt olika träningspasser ,läger tävlingar men har alldrig fått en enda öre för bensinkostnad .Bara när vi har rest till tävlingar.
5 år har jag tränat veckovis massor med barn och ungdomar och det allt på bekostnad av min bi och min plonbok som jag själv har betallt bensin.
Det är bara en exempel. Säkert finns många sådana judo tränare i många klubbar som har det på samma sätt som jag hade. Det ideella jobbet har kostat mig massor med pengar . Frågan är hur och på vilket sätt kan vi få tränare att de ska ha lust att fördubbla antalet judomedlemmar , jobba mera för att få en bräddare Elit i framtiden just på tanke med att det allt kostar de mera ägna pengar som belastar just deras ägna familj?
Att offra ägen plonbok för att träna 40 andra? 40 personer har kul säkert men hur kul är att tanka bensin veckovis och köra till judohallen? Säkert finns sådana personer som tycker att det är kul men de blir allt mindre och mindre framtiden tror jag.

Så allt som du har beskrivit Hokan stämmer.På så sätt skulle vi göra i framtiden. Men vem vill offra sin tid och plonbok ideellt för det?
Jag har inte sätt en enda tävlare från din klubb på våran tävling i Västerås trotts att vi har besökt din tävling minst 3 gånger. Ibland med mer en 10 tävlare. Det är bara en exempel. Att folk vill inte åffra sin fritid för andra om det finns inte ägna intresset med det att göra.
Vi alla måste ändra på samarbete och allt annat för att det ska kunna fungera på bättre sätt i framtiden.
hakhed
Postad: Friday, May 02, 2008 6:38:00 PM

Jag startade Gribby Judo för ca sju år sedan och vi hade ingenting i början. Idag är vi SJF tredje största klubb (Stockholms största) räknat på antalet aktiva barn under 12 år. Vi har redan erövrat medaljer på riksnivå och inom det närmaste året har vi även de första ungdomarna som sannolikt tar svart bälte. Inom ett par år så kommer säkert några av dem även att ta hem ett SM. Fler i vårt land kan göra som jag har gjort under de senaste sju åren. De behöver dock få lite tips och råd från dig och mig som redan startat klubbar. Vad är det som hindrar svensk Judo att bli dubbelt så stort om fem år. Inget - om vi hjälps åt. Då kommer även antalet elitutövare att bli betydligt fler om ytteligare 10-15 år. För att detta skall bli verklighet så behöver dock FS ändra den strategiska inriktningen. Idag satsas det kortsiktigt på de få vuxna som tävlar på elitnivå. Det jag skulle önska mig är att det centralt ÄVEN satsas på att få fler att utöva Judo (fler klubbar) - så att vi långsiktigt kan få fram fler på elitnivå. Alla behöver samarbeta bättre och här är DM i Stockholm ett bra exempel för övriga att ta efter. Täby Judoklubb och Gribby Judo hjälptes åt att arrangera denna tävling. :) Vi finns ca 2 km från varandra i Täby och det är ingen konkurrens mellan klubbarna. Ingen skulle bli gladare än jag om det fanns ytterligare en stor judoklubb i Täby. Judo har en potential att bli mycket större om det sker en strategisk förändring hos förbundet (hoppas att JK läser detta....:D )
Lajos
Postad: Friday, May 02, 2008 11:37:00 PM

Jag själv har startat 2005 augusti.Satsat 100000 kronor av mina ägna pengar i mattor och har skrivit under en hyreskontrakt av flera hundra tusen kronor som jag skulle vara tvungen betala oavsätt hur klubben kunde gå.
Före året hade vi 102 bidragstagande medlemmar .Och då pratar jag om de som vi har verkligen och de som tränar aktivt inte de som man brukar ha på papret men inte på träningar.
Och allt detta har jag uppnot själv.Ingen annan tränare finns i Västerås Judoskola utom mig. Några hjälper ibland men det händer jätte sällan. Man måste ha tur och samtidigt bli fanatik samt älska vad man gör i Judo för att kunna lyckas på så sätt som vi har lyckats.Och det viktigaste är att man måste se på barnens och ungdomarnas bästa och inte egna intresse sätta i spets. Jag sa till mina judoka att jag har det bra som jag har nu.De ska veta att jag ska inte bromsa nogån att uppnå mera en jag och de ska kämpa sig fram att bli bra domare ,tävlare tränare och det får de göra av mig.J ag är ganska nöjd med det som jag har nu. Jag är i klubben för att de alla ska lyckas och inte tvärtom.

Som du säger vi kan ge tipps samtidigt har jag lyssnat på andra just några (två) svartbältare i Västerås som gav mig bra tipps och har hjälpt mig att lyckas med det jag gör. Jag måste nämna Kjell Åke och Lasse som har hjälpt mig och Västerås Judoskola jätte mycke i början.
Jag tycker på samma sätt som du att vi kan fördubbla antalet utövare i judo inom 5 år.Det är inte lätt men det är möjligt. Men att vi ska kunna göra det behöver vi tydliga riktlinjer vart är vi på väg?
Jag har sätt början av det när Lascau kom ,men nu är jag lite besviken efter allt turbulens och motsättningar måste jag säga.
Jag själv ser lite fantasy i just ungersk modell som är inte dyrt enligt mig.Där borta är självklart pengar från statliga myndigheter men det är ganska bra lösning för de som vill satsa mera inom judo.Och jag tycker att bra med det är att man börjar satsa ekonomisk redan från ungdoms nivå och inte bara från vuxen ålder.
Säkert finns bättre lösningar men vi ska inte glömma att vi är ett land med 9 miljoner invånare och för oss passar inte model som man använder i de länder där finns 40-80 miljoner invånare.

P.S.

Våra tävlare från Västerås Judoskola som kommer hem från Frövi skol SM med gold medalj får Frövi läger betallt. 500 kronor.Silver medaljören får betallt halva Frövi läger och brons hjälper vi med 100 kronor.
Bättre en ingenting tror jag.
hakhed
Postad: Saturday, May 03, 2008 3:07:00 PM

Att bygga en framgångsrik klubb långsiktigt är ett stort lagbygge med flera personer. Vi är idag 16 ledare och de står på mattan varje vecka. Här finns det vissa skillnader mellan våra klubbar - bedömer jag. Det finns ett stort antal föräldrar som har andra roller, t ex vid tävlingar, resor och läger. Vi har dessutom ett strukturerat sätt att utbilda unga ledare och domare. En annan skillnad mellan oss är det ekonomiska. Jag har t ex inte lagt ner en enda privat krona på Gribby Judo. Det går att ordna ekonomin ändå - om man gör som vi har gjort. Idag omsätter Gribby Judo drygt en kvarts miljon / år och det ökar stadigt varje år. :)
Lajos
Postad: Saturday, May 03, 2008 5:16:00 PM

Jag hoppas att om 4 år är vi också 16 personer på mattan. Vi är trotts allt en ung klubb men unga utövare. Av våra ca.40 ungdomar är den äldsta 17 år och ungsta 13 år. Så av 40 ungdomar mellan 13-17 och kan det dröja lite att få fram tränare . Men som kul är att de som fluttar till Västerås från andra städer söker upp just Västerås Judoskola för att träna och på så sätt får vi i framtiden redan färdigutbildade judoka. Utbildning av unga ledare kunniga judo utövare är på gång men vi få se hur många som blir villiga att ta på sig ansvar att vara tränare. Jag skulle vara det gladaste om några redan nu skulle ta ansvar att leda olika grupper men det kan dröja några år till.
Föräldrar har börjat angagera sig också . Utan deras hjälp kunde vi inte genomföra tävlingar som vi hade.
Så jag själv vill uppnå samma sak som du har redan men det dröjer lite. Tränare som tar grupper i Västerås Judoskola måste bli bra som pedagoger ,kunniga inom judo, (kanske judo fanatiker som jag är?) och självständiga.
Vi reser nu i juni månad till Ungern med 11 ungdomar på studiebesök till olika klubbar i Budapest för att ungdomar ska få lite tipps om en annan värld i judo och det är också en del av min ansträngning att få fram duktiga tränare till Västerås Judoskola.
Och i framtiden ska vi resa varenda år antingen till Budapest eller Belgrad med våra ungdomar för att alla ska känna denna stämningen inom judo som finns i de länder.Jag hoppas att de framtida studiebesök ska ge till de bränsle för deras framtida judo tänkande.
Självklart Frövi besök besök hos olika klubbar i Sverige finns i paketet hos mig också.
hakhed
Postad: Saturday, May 03, 2008 9:15:00 PM

Om någon av de som läser detta vill förverkliga en dröm om att starta en egen klubb - så är de hjärtligt välkommen att ta del av våra erfarenheter. :D
Lajos
Postad: Saturday, May 10, 2008 1:19:00 AM

Vi har kommit fram att det är kul att starta en ny judoklubb om det finns möjligheter,men har inte kommit närmare hur kan vi nå bättre resultat på Elit nivå.
Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)