Välkommen gäst Sök | Aktiva konversationer | Medlemmar | Logga in | Registrera dig

Kashiwazaki till Boden igen? [Options]
abbe
Postad: Tuesday, December 16, 2008 9:31:35 AM
Rank: Member

Registrerade sig: 11/25/2008
Meddelanden: 23
Hejsan!

Nu när det börjar bli lite kallt, mörkt och snöigt igen kommer minnena från februari tillbaks. Var det en dröm eller var jag verkligen på läger i Boden med Kashiwazaki-sensei och Nakajima-sensei!? Think Efter att ha kollat fotona på http://www.bodenbushido.se/index2.htm
(under bildgalleri, judoläger 2008) verkar det otroligt nog ha hänt! Jag minns att jag anmälde mig utan att ens ha klart för mig var Boden låg - inte för att det hade spelat någon roll...

En ny bok, "introduktion till shimewaza" av Kashiwazaki-sensei och Komuro-sensei (ny, ung tränare på Kôdôkan) är på väg i ett paket någonstans från amazon.co.jp. http://www.amazon.co.jp/gp//product/4583615760 Även det fick mig att börja fundera på Boden (signeringsmöjlighet!).

Har för mig att jag hört rykten om att japanerna ville komma tillbaks, t o m årligen!! Vet någon hur det blivit med det? Det börjar ju bli dags att boka in i så fall.Drool

Lite tveksam är jag eftersom vi bara var 25st i vuxengruppen. Å andra sidan stod det i inbjudan att alla var välkommna och efter att ha sett japanernas stora intresse för handikappgänget och barngruppen (se bilder) är det kanske inte så otroligt. De verkade intresserade av judosynen på alla nivåer runtom i världen och Kashiwazaki-sensei uttryckte att han känner speciellt för små ställen med begränsade resurser - eftersom han själv såg till att "lyckas" under liknande förhållanden (hade bara gymnasieelever som sparring).

Hoppas någon som vet kan berätta mer. Håller tummarna så länge.Pray

alberth
pontus
Postad: Tuesday, December 16, 2008 12:31:37 PM

Registrerade sig: 12/15/2008
Meddelanden: 18
Halloj Alberth

Jodå allt är bra... jag kunde ju snabbspola november!!
Har precis återkommit från en tränings och föreläsningsmånad i Japan...

Denna gång hade vi föreläsningar på Kokushikan, Yamato Koriyama, Nara, Hamamatsu, Kanazawa och Sendai.

Eftersom vi denna gång hade Kokushikan som bas för våra aktiviteter så fanns ju judoträning av toppkvalité att tillgå dagligen i form av två färska Olympiska mästare och lite annat löst folk!! ;-)

För att svara på din fråga, allt det du nämner i ditt inlägg stämmer och börjar så sakteliga ta form knutet till att vi kommer att inleda ett forskningssamarbete med Kokushikan och IBU.

Kashiwazaki Sensei kommer tillbaka närhelst han har tid och vi ber honom, andra som uttryckt intresse om att få komma om möjlighet uppstår är ett par instruktörer på Tokai och Yamashita Sensei, samt Saito Sensei men för de två sistnämnda är det ännu svårare att komma loss personligen då de är väldigt aktiva inom japansk Judo idag.
Men jag själv är lite osäker på om det är någon idé att ens börja fundera på en repris med tanke på det svala intresse som detta rönte i Judo Sverige?
Som du själv säger så är ju 25 tränande i vuxengruppen kanske lite tunt med tanke på vlika instruktörer som fanns på plats...
Inte heller Handikappjudo Sverige visade något större intresse... ingen fanns på plats förutom våra egna?!

Allt detta gör också att vi inte kan förlita oss på att finansiera detta med deltagaravgifter vilket gör att jag är endå mindre sugen på att dra igång en reprisplan?

Hoppas du fått lite svar på dina funderingar nu?

Välkommen åter!!

Pontus Johansson
Boden Bushido Center Judo/ABCD Newaza Kenkyukai.
abbe
Postad: Tuesday, December 16, 2008 9:42:22 PM

Hej Pontus och tack för beskedet!

Det verkar ju otroligt lovande! Otroligt är också det minsta man kan säga om dina kontakter!Applause Att det finns någon i sverige som åtnjuter ett sånt förtroende i japan att landslagstränaren Saito-sensei och legenden Yamashita-sensei (plus övriga nämnda)skulle vara villiga att komma hit är, ja otroligt! Dessutom på regelbunden basis!!

Nu vet jag visserligen att du tillbringat en del tid på Budai medan Kashiwazaki-sensei var tränare, men att höra om dina senaste eskapader är ändå omtumlande. Får dessutom passa på att tacka för kontakterna du förmedlade efter lägret - jag hade aldrig kommit till newaza-klubben i Tokyo annars, och inte heller fått möjlighet att träna med Ochiai-sensei!

Vem var där tillsammans med dig (om du inte använder ett kejserligt "vi") och i vilken form? Jag förmodar att föreläsningarna gällde handikappjudo? Får man be om ett lite mer utförligt referat? Vore spännande att höra vad som diskuterades, och med vem.

Det svala intresset ja... Jag vet åtminstone en snubbe som håller på med judo, vi kan kalla honom judosnubben, som åkte ända till skottland för att träna med Yamashita-sensei. Och appropå skottland: skotten Peter Gardiner sa på fortbildningskursen i linköping i höstas att han önskat att han vetat om Kashiwazaki-senseis besök så han kunnat delta. Intresset borde alltså finnas/funnits. "Judosverige" är måhända en lite väl generell term att använda. Man kanske ska skilja på "de aktiva" och de mer formellt instiftade instanserna. När det gäller utövarna hörde jag mig för lite på nämnda kurs. Någon förklarade att hela konceptet med kôsen judo hade verkat för avancerat - speciellt med tanke på allt mindre utrymme för newaza i tävlingssammanhang. Det argumentet faller å andra sidan, eftersom vi även tränade en hel del stående teknik (kombinationer, tomoenage m m) och en stor del av newazaträningen handlade om uppföljningar från stående (en Kashiwazaki-specialitet, vilket man tydligt kan se i hans böcker.) En annan åsikt som kom fram var den korta tiden fram till lägret från påannonseringen. Här har jag för mig att du nämnde att förfrågan om samarbete faktiskt hade skickats till förbundet ganska lång tid i förväg (1 år?) men att ni inte fick någon respons (och därför till slut fick stå för hela arrangemanget själva.) Anledningen till detta har jag givetvis ingen aning om men om jag ska våga mig på att spekulera kanske olyckliga omständigheter i samband med vår förre förbundsordförandes bortgång spelade in. Det är helt enkelt mycket svårt att tänka sig att orsaken skulle vara ointresse. Det torde vara ganska uppenbart vilken injektion besök från så namnkunniga (och skickliga) tränare skulle kunna vara för svensk judo och vad det kan betyda för framtiden.

Inte är jag väl ensam att tycka så?!Anxious Skulle vara skönt att höra fler röster. Vore hemskt om "judosverige" i framtiden lät liknade tillfällen glida ur händerna. Ni kan iallafall räkna med vi från östra zonen med glädje återkommer. Fastän vårt bidrag må vara en droppe i havet...

Nåväl, ser fram mot att höra mer om din resa.

MVH/alberth

pontus
Postad: Wednesday, December 17, 2008 1:29:08 AM

Halloj igen Alberth.

Jo som du nämnde så har vi ända sedan min tid på Budai återvänt i princip varje år för att hålla seminarier i Budo och funktionshinder ett samarbete mellan oss och ABCD Japan med stöd av Nippon Budokan och Japanska Budo Akademin, Budai och Tokai till detta har nu även Kokushikan anslutit sig, och detta var alltså 2008 års Tour.

Vi som åkte i år var förutom jag, Peter Olsson (som du känner sedan lägret) det var faktiskt Peters hela förtjänst att lägret med Kashiwazaki Sensei blev av då han bearbetade mig under flera månader om att vi skulle anordna ett sådant här läger och att vi borde kontakta SJF för hjälp med detta, hur det gick och vad som blev resultatet vet både du och jag och är historia nu...

Jag håller med om att det kan framstå som om vi var försent ute...men faktum är att det gick upp för oss försent att det skulle köra fast i de byråkratiska kanalerna!!
Det var i detta relativt sena skede som det gick upp för oss att detta skulle vi få ro iland på egen hand.

Den tredje i gänget detta år var Mikael Berg vår Dojos "starke man" och grundare, eventuellt kommer du ihåg även honom från lägret?
Han skötte marktjänsten där.

Som tidigare nämt var vår bas denna gång Kokushikan...
Under några dagar delade vi dock på oss för att kunna besöka fler av våra vänner i runt om i Japan, Peter åkte upp till Sendai för att träna Daido Juku och Kosen Judo på Tohoku Univ.
Mikael åkte ner till Matsuyama för att nätverka, på min lott föll att hålla ställningarna och Judo nätverka i Tokyo.
Detta innebar som nämt tidigare daglig träning på Kokushikan, möte med japanska utbildningsministeriet, bevista ett seminarie på Tokai med Yamashita Sensei och ledningen för ryska landslaget och Putins tränare, gnugga runt med barn och "old boys" på Kodokan, te drickande med Murata Sensei och sist men inte minst stordäng av Kejsarens livakt i två timmar Kosen Judo.

Ingen orsak att tacka för rundsmörjningen du fick på Newaza klubben... ;-)
Kaptenen kom ihåg dig och sade att du kämpade ganska bra... vad han nu menade med det?! :-))
Jag hann också ner och klämma lite på gubbarna denna gång. ;-)

Hoppas dettta besvarar ytterligare några frågor?

/Pontus.
abbe
Postad: Wednesday, December 17, 2008 11:30:25 PM

Hej igen!

Jo jag kommer ihåg både Peter och Mikael. Mikael mejlade jag till tidigt för att undersöka vad det kom sig att Kashiwazaki-sensei ville ta sig till Boden. Vi spekulerade vilt kring norrsken och ishotell. Mikael berättade att allt börjat med att du letat på nätet, kommit fram till att kosen judo med sin tonvikt på newaza skulle vara lämpligt för handikapputövare, köpt dvd-filmerna från newazaklubben och sedan helt enkelt tagit kontakt med dom. Sant? Tänk vad man kan göra om man inte bara ser hinder!

Till saken hör att jag innan lägerinbjudan kom råkade läsa en fråga om var man kunde träna kosen judo i Japan på judoforum.com. Svaret var att den handfull kontakter som möjligtvis fanns knappast kunde förmedlas över nätet men frågeställaren fick rådet att söka sig till Budai och världens kanske största auktoritet på newaza - Kashiwazaki-sensei. Detta kommenterades vidare med att denne var så upptagen med annat att det knappt fanns någon chans att hitta honom på mattan. Dröm därför om min förvåning när chansen plötsligt uppstod att få en hel helg med "legenden" på hemmaplan!

Bara lite småfrågor:

Var träffade du kejsarens livvakt? Försökte du simma över vallgraven!?

När tränade du första gången på Budai? (Kokusai Budo Daigaku, International Budo University, IBU - nordöst om Tokyo)

Är ABCD Japan en handikapporganisation? Daido Juku är jag heller inte bekant med. Skola för "vägstudier" i vidare mening?

Var sprang du ihop med Saito-sensei? På Kokushikan? Och vilka är os-mästarna? (För lat för att kolla själv...) Hoppas du buntade ihop dom rejält! Om jag minns rätt är Nakajima-sensei, som också kom till Boden, tränare där.

Appropå bunta ihop ja. Vad newaza-klubben möjligtvis var imponerade av var min självpresentation på japanska. Otränad och inget vidare på newaza skulle jag smitit efter hälften av alla (hundratals!?) byten om inte din kontakt manat mig att fortsätta. Tack för det, Jin-san!Sick Kaptenen satt orörlig gränsle över mig hela bytet (som på skolgården när man var liten) och höll fast mig med bara en hand mot sidan av halsen medan han spejade runt i resten av lokalen. All kraft gick till att försöka andas. Låg blickstilla utan möjlighet att uppbåda kraft till ett frigångsförsök. Mannen som talar med hundar på tv visade ett grepp som fick vovven att lägga sig på sidan och spela död. Tror det kan ha varit en liknande effekt. Undrar under vilket skede av denna förudmjukelse han tyckte jag kämpade bra?! Visste jag inte bättre skulle jag ana ironi...

/alberth

pontus
Postad: Thursday, December 18, 2008 1:02:34 AM

Halloj där.

För att svara på dina "små frågor" quatar jag ditt meddelande.Angel

Jo jag kommer ihåg både Peter och Mikael. Mikael mejlade jag till tidigt för att undersöka vad det kom sig att Kashiwazaki-sensei ville ta sig till Boden. Vi spekulerade vilt kring norrsken och ishotell. Mikael berättade att allt börjat med att du letat på nätet, kommit fram till att kosen judo med sin tonvikt på newaza skulle vara lämpligt för handikapputövare, köpt dvd-filmerna från newazaklubben och sedan helt enkelt tagit kontakt med dom. Sant? Tänk vad man kan göra om man inte bara ser hinder!

Peter var faktiskt den som kom med idén med att vi skulle söka oss till Kosen Judo efter research på nätet...
Jag hjälpte därefter honom med kontakterna med Newazaklubben och vi skickade honom till Japan.
Helt rätt är att vi tidigt kände att detta lämpade sig bättre för oss och våra elever än många gånger "Olympisk" Judo och därmed bestämde vi oss för att köra Kosen Judo.
Helt klart är det ju lite svårt att förklara skillnaden mellan Kosen Judo och "vanlig" newaza Judo eller för den skull BJJ eftersom det är samma tekniker och "Kosen rules" är ett regelsystem ingen stil i sig...
Men jag tror att man skulle kunna sammanfatta det med skillnad i inställning i utförandet av tekniken?

Till saken hör att jag innan lägerinbjudan kom råkade läsa en fråga om var man kunde träna kosen judo i Japan på judoforum.com. Svaret var att den handfull kontakter som möjligtvis fanns knappast kunde förmedlas över nätet men frågeställaren fick rådet att söka sig till Budai och världens kanske största auktoritet på newaza - Kashiwazaki-sensei. Detta kommenterades vidare med att denne var så upptagen med annat att det knappt fanns någon chans att hitta honom på mattan. Dröm därför om min förvåning när chansen plötsligt uppstod att få en hel helg med "legenden" på hemmaplan!

Vid tidpunkten för Peters intresse för Kosen Judo hade han inte riktigt klart för sig att jag är bekant med Kashiwazaki Sensei?
Han drog bara till med att en sådan instruktör borde förbundet försöka bjuda hit!!
Då sa jag att det kanske skulle gå att ordna... och hur det gick vet vi ju.

Bara lite småfrågor:

Var träffade du kejsarens livvakt? Försökte du simma över vallgraven!?

Nja det hade nog gått för den är inte så bred?:d/ Nädå han smög omkring på Kodokan och höll allmänt låg profil.
Jag visste ju inget förän på drinking partyt efteråt då han berättade det för mig.
Men helt klart kände jag ju redan när vi körde igång att han var extremt svårjobbad!!Brick wall

När tränade du första gången på Budai? (Kokusai Budo Daigaku, International Budo University, IBU - nordöst om Tokyo)

Jag tränade där 2000 men delade tiden med träning i Karate, Kendo, Naginata, Aikido och Kyudo förutom Judo.

Är ABCD Japan en handikapporganisation? Daido Juku är jag heller inte bekant med. Skola för "vägstudier" i vidare mening?

Assocation of Budo Culture for Disabled Japan jobbar hårt för att funktionshindrade ska bli en del av Budo i Japan och är en NPO...huvudmålet är att göra sig själv överflödigt. Daido Juku är en mix av Kyokushin Karate och Judo och de är kända för sina fullkontakt fighters.

Var sprang du ihop med Saito-sensei? På Kokushikan? Och vilka är os-mästarna? (För lat för att kolla själv...) Hoppas du buntade ihop dom rejält! Om jag minns rätt är Nakajima-sensei, som också kom till Boden, tränare där.

Jo det stämmer Saito Sensei är Kohai till Nakajima Sensei, vi sprang på honom på Kokushikan Tama Campus. De två Olympierna heter Satoshi Ishii +100kg och Masato Uchishiba 66kg.

Appropå bunta ihop ja. Vad newaza-klubben möjligtvis var imponerade av var min självpresentation på japanska. Otränad och inget vidare på newaza skulle jag smitit efter hälften av alla (hundratals!?) byten om inte din kontakt manat mig att fortsätta. Tack för det, Jin-san!Sick Kaptenen satt orörlig gränsle över mig hela bytet (som på skolgården när man var liten) och höll fast mig med bara en hand mot sidan av halsen medan han spejade runt i resten av lokalen. All kraft gick till att försöka andas. Låg blickstilla utan möjlighet att uppbåda kraft till ett frigångsförsök. Mannen som talar med hundar på tv visade ett grepp som fick vovven att lägga sig på sidan och spela död. Tror det kan ha varit en liknande effekt. Undrar under vilket skede av denna förudmjukelse han tyckte jag kämpade bra?! Visste jag inte bättre skulle jag ana ironi...

HAHAHA jag glömde fråga honom när, var, hur?

/Pontus.

abbe
Postad: Saturday, December 27, 2008 2:16:36 PM

Vore kul att höra om det finns någon annan som skulle vilja se någon av ovanstående tränare i sverige? Vet inte hur stor spridning forumet har, men några verkar ju iallafall läsa ibland. Anxious

Så... ja, det vore kul Drool eller nej, vad mig anbelangar kan Yamashita lika gärna stanna i Japan Speak to the hand . Liten ankät påbörjas härmed.

Hoppas någon svarar annars står man där med Liar och Brick wall . Är alla Silenced ??

Gott nytt år förresten!

Abbe
Anders Angur
Postad: Sunday, December 28, 2008 5:11:28 PM
Rank: Newbie

Registrerade sig: 11/17/2005
Meddelanden: 6
Hej och god fortsättning.
Självklart skulle det vara fantastiskt om Kashiwazaki ville komma tillbaka, Jag var med för snart ett år sedan i Boden och skulle absolut vilja träna för honom igen. Det vore väl katastrofdåligt om svensk judo inte kan uppbringa tillräckligt många intresserade även om Boden ligger avsides för de flesta (inte så farligt med flyg, bara 1,5 h från Stockholm).

Tack Pontus för ett bra läger, hoppas att du vågar göra ett nytt försök.

Anders
pontus
Postad: Wednesday, December 31, 2008 1:10:40 AM

Halloj Anders.

GOTT NYTT ÅR!!
Alla i forumet...

Om fler tänkte som du skulle det nog vara idé att köra en sväng till?

Men med tanke på hur få som hörsammat Alberths "enkät" så är det väl ingen större idé att göra det?
Vi kommer dock eventuellt att ha Shochu-geiko med Newaza Kenkyukai och/eller Universiteten?

Jag meddelar dig och Alberth om det blir av?

/Pontus.
Ralph
Postad: Friday, January 09, 2009 3:35:16 PM

Registrerade sig: 1/9/2009
Meddelanden: 5
Område: Norrkoping
Hej

Jag är övertygad om att det finns många som är intreserad av ett nytt läger med Kashiwazaki.
Hur viktigt är det att lägret går i Boden? Även om det går flyg dit så tror jag att det skulle kunna bli en bättre uppslutning om man körde i lägret lite längre söderut. Jag hörde från Abbe att uppslutningen även var dålig från närliggande klubbar? Hur kom det sig? Om man har möjlighet att träna för en som Kashiwazaki inom något 10 tal mil så borde man ju ta sig dit om man så skulle cyckla!

Jag vet väldigt lite om Kashiwazaki , men jag har förstått att han är otroligt duktig på newaza. Jag är övertygad om att många BJJ utövare skulle vara intresserade av att delta också om de fick chansen.

Ralph Östling
Norrköpings Judoklubb
pontus
Postad: Saturday, January 10, 2009 11:05:49 PM

Hej Ralph.

Tja för oss är det väl mest viktigt att lägret är i Boden för att här har vi resurser att ta väl hand om våra gäster...
För japanerna är det jätteviktigt, det är Norrbotten de vill komma och vistas i... så har det varit genom alla år och Stockholm tycker de är en mysig liten huvudstad men dock som vilken storstad som helst.Eh?
Du vet detta som vi har här, lite folk, polcirkel, renar, midnattssol, norrsken är tydligen grejer det?!
Så det är deras uttryckliga önskan att få ha läger här...

Jadu varför våra grannklubbar inte var här törs jag inte spekulera i men det går väl alltid fråga dem?

MVH

Pontus.
Ralph
Postad: Sunday, January 11, 2009 12:11:40 AM

Registrerade sig: 1/9/2009
Meddelanden: 5
Område: Norrkoping
Hej
OK. Om det är deras önskan att komma till Boden så måste man ju givetvis beatkta det. Men det ena behöver ju inte utesluta de andra? Har de tagit sig ända från Japan och hit så vore det kanske inte omöjligt för dem att ha läger på mer än ett ställe i Sverige?

Jag tycker det är jättekul att sådana celebriteter kommer till Sverige och det är ju sorgligt att så få passar tar chansen att träna med dem.

mvh Ralph
pontus
Postad: Monday, January 12, 2009 1:15:52 AM

Halloj.

Självklart kan man ha läger på fler ställen jag ser inget hinder i det om de själva vill och har tid?
Jo det är nog snarare ditt andra konstaterande som sätter käppar i hjulet?

Om så få är intresserade så är idén inte så stor att dra igång igen.

/pontus.
Anders Angur
Postad: Monday, January 12, 2009 5:34:59 PM

Registrerade sig: 11/17/2005
Meddelanden: 6
Hej igen.
Jag vet att det kanske är många judoka som inte är aktiva på judoforum, men är det verkligen inte fler här som är villiga att lägga 1500 spänn på en flygbiljett till Boden och träna för en av de mest meriterade och uppskattade tränarna i världen?
Du får gärna meddela mig om du har aktiviteter på gång Pontus, min japanska är rätt obefintlig så vad är "Shochu-geiko"? Det låter som om det säkert är kul Angel

Anders
pontus
Postad: Tuesday, January 13, 2009 11:13:34 PM

Hej Anders.

Ja det är i alla fall närmare och billigare till Boden än till Japan??

/Pontus.
abbe
Postad: Tuesday, February 17, 2009 11:31:26 AM

[Anders Angur wrote:]

vad är "Shochu-geiko"? Det låter som om det säkert är kul Angel

=sommarträning, träning mitt i sommaren. Outhärdligt i den japanska fuktiga hettan. Kangeiko= (mid)vinterträning. Outhärdligt i den japanska kylan (ingen isolering och öppna fönster.) Bodens klimat är kanske lite bättre...

Tillsammans med Kagami biraki cermonin och Kohaku shiai (röd-vita turneringen) de aktiviteter som Kano först instiftade för att bl a göra pr för kodokan. Se kodokans årsschema:

http://www.kodokan.org/e_info/schedule08.html
Rob
Postad: Friday, February 27, 2009 1:40:33 PM
Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 5/19/2005
Meddelanden: 122
Efter att ha
- läst inläggen
- surfat och studerat Mr Kashiwazaki på nätet (Youtube etc.),
- diskuterat med Albert i Borlänge,

YES! minst två kommer från östra StorStockholm vid en eventuell upprepning av läger.
Bra att få en anledning att åka till Boden också, har jag inte haft förut ;-)

Förutsatt att inbjudan kommer i god tid.

Rob
pontus
Postad: Thursday, March 05, 2009 1:57:57 AM

Halloj.

Jag hoppas också verkligen att det blir av...
Vi har ju nu ett nära forskningssamarbete med IBU och Kokushikan så vi kommer ju att ha studenter och instruktörer här lite då och då men jag är ännu inte övertygad om att det skulle löna sig (då menar jag inte ekonomisk vinst men täckning) att utlysa läger?

Men det klart skulle helt plötsligt resurserna komma till oss från ovan så är det ju bara köra.

/pontus.
pontus
Postad: Monday, August 10, 2009 8:28:15 AM

Hej Alberth, Ralph och alla andra.

Nu är det klart nästa Newazaläger i Boden kommer att bli i februari 2010...
Denna gång återkommer Nakajima Sensei 7 Dan från Kokushikan med sig denna gång har han Moriwaki Sensei 7 Dan (världsmästare 1981) också från Kokushikan.

Värt att notera är väl att Kokushikan under många år varit ett powerhouse inom japansk Judo under många år...
Vem kommer sedan några år tillbaka inte ihåg Hitoshi Saito Sensei och nu de två färska olympierna Satoshi Ishii och Masato Uchishiba?

/Pontus.
Användare som läser denna konversation
Guest

Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.

[Main Forum RSS] : RSS

SoClean Theme Created by Jaben Cargman (Tiny Gecko)