|
|
Rank: Member
Registrerade sig: 1/19/2009 Meddelanden: 15
|
Hur kommer det sig att det i nästan alla domarrapporter står ”Oj, vad jag är duktig. Mina bedömningar överensstämde med de andra domarna” eller något liknande.
Tyvärr verkar domarkåren bara bedöma hur bra de är genom att vara samstämmiga. Och tyvärr innebär det, att de vid tävlingarna ständigt tittar hur de andra domarna bedömer för att sedan göra likadant. Snälla, snälla domare. Döm istället hur det ser ut just från din vinkel. Bara för att tre domare visar lika innebär inte att det är rätt.
Ibland blir det nästan löjligt när man exempelvis ser en mattdomare som ständigt tittar på en av kantdomarna och följer dennes minsta vink. Du är inte en sämre domare om du vågar vara avvikande när du har rätt.
Håller ni med? Eller tycker domarna på detta forum att jag är ute och cyklar?
|
|
Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 11/26/2008 Meddelanden: 192 Område: Bålsta
|
Gick tillbaka å läste de 3 senaste domarrapporterna på judo.se, 1 av Mario, 1 av Dick och en av Christer Löfgren. Kan inte säga att jag förstår din kritik så du får gärna klistra in lite exempel, då blir det lättare att förstå hur du menar.
Att visa mattdomare tittar mycket på kantdomare och dömer därefter är inget jag tycker mig ha sett så ofta. En förklaring jag kan tänka mig är att mattdomaren har lägre licens än kantdomaren och känner sig osäker.
När det gäller vinklar kan jag ju också inflika att vist ska en domare döma efter det han ser, men vi ska också värdera kantdomarnas tecken, det kan ju vara så att dom sitter så dom ser landningen eller ingången till kastet bättre än mattdomaren. Ur mattdomarens vinkel kanske det inte ens går att avgöra OM det är poäng eller till vilken spelare.
Personligen har jag inga problem med att ändra min beslut efter att jag blivit överröstad av kantdomarna, oavsett licens. Majoritetsbeslut FTW.
|
|
|
Dick D: ”För min del gick det som vanligt mycket bra att döma, inga justeringar från kollegorna och inga synpunkter från Barcos et consortes”
Mario: ”så flöt det på utan problem för min del, det gick väldigt bra och inte en korrigering på fyra tävlingsdagar”
Elver: ”. Inte en enda gång blev jag ändrad och det kändes ju skönt.”
Måste dock säga att de nya reglerna gör att fokus i rapporterna nu ligger på dessa. Bra.
Men problemet kvarstår. Hur ska domarnas insats bedömas? Min åsikt är att det inte är genom att alltid vara överens med de övriga domarna på mattan. Skulle gärna se att de fick en bedömning/ranking av aktiva ledare och spelare efter genomförd tävling.
Observera att jag inte är ute efter att hänga enskilda domare och ovanstående domare tycker jag vanligtvis tillhör de bättre, även på att att ha en egen bedömning.
|
|
Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 11/26/2008 Meddelanden: 192 Område: Bålsta
|
Det ju även vara så att Dick, Mario och Christer har dömt rätt och därför inte korrigerats.
Förslag på ranking inom domarkåren har varit uppe på tal vid minst 1 riksdomarkonferans men inte röstats igenom av de församlade domarna. Har man åsikter om en domare vänder man ju sig med fördel till domarsupervisorn på tävlingen. Finns det ingen tar man tävlingen huvuddomare. Annars kan man ju kontakta Zondomaransvarige eller RDK direkt.
Jag har för mig att jag någonstans läste om att man vid en tävling i västra zon, neråt Göteborg tror jag bestämt, lät choacherna rösta fram dagens domare, på samma sätt som domare eller tävlingsledare ofta får uppdraget att ta ut bästa judo/bästa kämpe osv. Det kan kanske vara något för fler att införa.
|
|
|
Utdrag från Marko Aholas rapport från Öppna tyska:
”På söndagens domarmöte nämnde Achilles att vi inte ska ge poäng för fort, vänta tills tekniken är färdig. Han sa även att landning på sidan kan inte bli mer än Yuko. De två andra kommittéledamöterna nämnde att några matcher gick till Hantei, vi borde ha hittat en vinnare i de fem första minuterna. De sa även att kantdomarna måste visa om de har en annan åsikt, speciellt om de sitter bättre till.”
Jag tror inte att domarna där är sämre än de svenska, ändå påpekas behovet av att kantdomaren ska ha en egen åsikt.
|
|
|
Guest |