logo
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

Locust
#1 Postad : den 6 januari 2011 23:18:05(UTC)
Locust

Rank: Newbie

Registrerade sig: 2011-01-06(UTC)
Meddelanden: 1

Hejsan!

Är ny här på forumet, men inte särskilt ny till Judon. Dock var det ungefär 6 år sedan jag tränade sist, och tränade bara lite mindre än ett år, då våran tränare flyttade utomlands, och våran nya tränare var....Tja mindre bra på att lära ut.

Men nu till själva grejen!
Jag har flyttat till en ny stad, och nyfiken som man är så har man kollat in judoklubben i staden. Det som möttes av mina ögon var en grupp på ca 9 stycken individer, var av hälften var svartbältade, resterande hade över 5:e kyo och två var nybörjare dvs vitt.

Jag kände genast att dragninskraften försvann en del. Även om jag inte är helt nybörjare så vore det skönt att köra med några stycken som är på samma nivå som en själv. Jag minns väl fördelarna när man körde med högre graderade, att man lärde sig en del, även om man alltid flög som en vante. Men det kan ju bli tråkigt i längden om man bara kör med andra som är så pass erfarna att man inte själv ser några resultat.
Hoppas ni förstår vad jag menar.

Så nu hoppas jag på lite visdomsord :)
Henrik
#2 Postad : den 7 januari 2011 01:08:52(UTC)
Henrik

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 2008-11-25(UTC)
Meddelanden: 57

Jag tolkar det som att du själv har 5K men att det var ungefär 6 år sedan du senast tränade? Kanske var du efter nästan ett helt års träning rentav ganska nära 4K?

Oberoende av vad du har sett och hur du nu känner är ändå mitt råd till dig: Prova! Nu vet jag inte hur det fungerar på klubben som du besökt, men här i Linköping brukar vi säga att de två första träningstillfällena är gratis så att man själv kan testa först innan man bestämmer sig för om man vill fortsätta.

Jag vet inte heller när och i vilket sammanhang du besökte din närmaste klubb. Fram till och med den här veckan har vår klubb haft reducerad julträning i stället för ordinarie schema. Även om alla är välkomna på den träningen brukar det bli ungefär den fördelning som de beskrev med en övervikt på höggraderade och betydligt färre låggraderade och barn än under terminerna.

Då det står att du kommer från Kalmar gissar jag att det var Kalmar Budoklubb som du besökte? Enligt http://www.kalmarbudoklubb.com/index.php?pageid=19 börjar judo terminen vecka 2, d v s nu på måndag.

Jag har ingen aning om hur stor judosektionen är i Kalmar Budoklubb, kanske besökte du något julträningspass, eller var det kanske nybörjare/motion som du besökte? Om du hoppar in i en motions-grupp som välkomnar nybörjare tror jag inte att du skall behöva riskera att "flyga som en vante". Jag har själv erfarenhet av att leda blandade grupper med både höggraderade och låggraderade samt både vuxna och barn. Det fungerar alldeles utmärkt även om inte alla ligger på samma nivå. Som instruktör handlar det bara om att anpassa träningen till minsta gemensamma nämnare. För de blandade passen som jag har brukar det oftast innebära att randori endast övas i ne-waza och att inga arm- eller halslås övas eller praktiseras.

m v h Henrik
Användare som läser denna konversation
Guest
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.