logo
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

Stefan
#1 Postad : den 5 augusti 2005 17:03:00(UTC)
Stefan

Rank: Newbie

Registrerade sig: 2005-04-14(UTC)
Meddelanden: 14

Utan att ha någon inblick mer än vad som står i tidningarna och utan att fördöma IK Södra som klubb kan man ganska lätt konstatera att det som skett är för djävligt. Men det har ju som sagt redan skett och jag är tämligen säker på att IKS, rättsväsendet och SJF löser det på ett eller annat sätt.

Men vad blir konsekvenserna för alla andra klubbar i landet? Blir vi dragna över en kant eller är svenska folket så "smarta" att de inser att detta inte är något som händer i judoklubbar lite då och då?

Hur blir det med nyrekryteringen av barn? Efter att judon har vart med i TV ett antal gånger det senaste (långt inslag från sportlovslägret i Borlänge, Danel L och nu senast i sommarlovs programmen) hoppades många med mig att nyrekryteringen skulle ta ny fart. Kommer så att ske kan man bara spekulera i, men den senaste publiciteten gynnar ju knappast vår barnrekrytering.

Hur behöver judosverige reagera? Enade och stötta IKS eller fördöma och påstå att det skulle inte kunna hända någon annan stans? Krävs det att andra klubbar deklarerar i tidningar och andra medier att detta är en engångshändelse och att det kunde lika görna ha skett i ystad folkdansgille som i IKS?

Jag har givetvis mina åsikter men dem delar jag inte med mig av än.

/Mvh Stefan
jahaså
#2 Postad : den 5 augusti 2005 17:50:00(UTC)
jahaså

Registrerade sig: 2005-08-04(UTC)
Meddelanden: 7

Så sant så.
Läser man ju följande inlägg . http://www.dn.se/DNet/js...y.jsp?d=147&a=446580
Så är det ju helt klart att inslagen av tråkiga händelser pågått under flera dagar av veckan. Är det då på det viset ätt det exempelvis är s.k. ungdomsledare som har haft ansvaret under stora delar av lägret utan att avrapportera till en ansvarig ledare. IK Södra har väl även en heltidsanställd instruktör boendes i Djupån. Man kan ju tycka att det är märkligt om denne instruktör inte vetat om något. Ännu märkligare är det ju om denne ledare låtit gå händelserna förbi. Oavsett vilket så kommer nog denna händelse att skapa mycket oroligheter bland judoklubbar, förbund och övriga idrottsverige. Jag tror att det är viktigt att vi som sysslar med judo försäkrarar oss om att vi gör allt för att detta eller något liknande skall kunna hända i vår klubb...
Kronos
#3 Postad : den 5 augusti 2005 22:02:00(UTC)
Kronos

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 2008-11-20(UTC)
Meddelanden: 242

Jag utgår från att du menar att detta *inte* ska få hända i andra klubbar :)
Hur som helst så har kampsporter i allmänhet alltid varit utsatta i Sverige, och kvällstidningarna i synnerhet gillar att frossa i skandaler som har med kampsporter att göra.
Jag tror dock att denna händelse kommer att ha begränsad påverkan på kampsportssverige. Sånt här brukar ganska snabbt falla i glömska och sen har vi ju "det händer ju inte här" mentaliteten.
Visst finns det säkert föräldrar som inte kommer att låta barnen börja träna och många kommer nog att tänka sig för extra innan dom låter barnen åka på ett läger men nån långvarig effekt tror jag inte det kommer att bli.
jahaså
#4 Postad : den 6 augusti 2005 10:51:00(UTC)
jahaså

- Jag tycker att hela denna händelse säger mer om IK Södras instruktörer än om styrelsen. Att man i en förening måste ha korta och täta beslutsvägar är väl självklart. Det är bara beklagligt att det är styrelsen som får bära hundhuvudet och avgå. Det vore ju enklare om man letade reda på problemen och gjorde sig av med dom... I detta fall är det nog enkelt att hitta problemen, är man det minsta med i judosvängen så kan man ju misstänka vilka Södra ledare det hela handlade om. Då är det desto viktigare att hålla föreningen "ren", för det kan sluta så att vi som inte är Södra medlemmar ser ner på och föraktar hela klubben. Ta reda på problemet häng ut personerna och visa att de är uteslutna ur klubben. I RF s normalstadgar så kan man läsa om uteslutning av medlem, detta är väl ett glasklart fall av att man har gått emot föreningens intressen...
jahaså
#5 Postad : den 6 augusti 2005 10:57:00(UTC)
jahaså

- och. Jag blir inte överaskad om den ansvariga instruktören, med sin höga kompetens låg o sov, jag har för mig att instruktören brukar lägga sig tidigt. I sådan fall har men verkligen brustit i ansvar och då är det definitivt inte styrelsen som skall stå med ansvar, styrelsen får däremot det mindre förnäma nöjet att rensa upp efter allt sjabbel på olika nåviåer. Vi får inte i all dena bedrövelse gömma barnen som har råkat i händerna på dessa inkompetenta instruktörer.
jahaså
#6 Postad : den 14 augusti 2005 00:51:00(UTC)
jahaså

Första frågan av vikt...
Hur många av IK Södras ledare, tränare och instruktörer har genomgått av Svenska Judoförbundet erfoderlig utbildning. D.v.s vilka har tränarlicenser ???

Andra frågan av vikt...
Vid ett eventuellt extra årsmöte i IK Södra, hur är då sterna fördelade är det en röst per medlem eller 5 röster höggraderad medlem ???

Tredje frågan av vikt...
Kan det vara delpart i målet som uttalar sig å SJF´s vägnar i massmedia. Är inte både Jonny Kullenberg och SJF´s Pressansvariga Christer Lövgren medlemmar och före detta styrelseledamöter i IK Södra, kan detta också kallas jäv ... ???

Fjärde frågan av vikt...
Var det inte även så att SJF´s Ordförande och Pressansvariga vid tidigare så kallade dödskalleläger varit "föredömliga" ledare ???
Kronos
#7 Postad : den 14 augusti 2005 02:29:00(UTC)
Kronos

Måhända är detta viktiga frågor men jag har svårt att se vad dom har att göra med den ursprungliga frågeställningen nämligen "Vad blir konsekvenserna för övriga klubbar?".
Försök hålla er till ämnet och starta nya trådar för nya diskussioner.
Kronos
#8 Postad : den 14 augusti 2005 23:24:00(UTC)
Kronos

Quote:
Macco - 2005-08-14 6:00 PM

Quote:
Kronos - 2005-08-14 1:29 AM

Måhända är detta viktiga frågor men jag har svårt att se vad dom har att göra med den ursprungliga frågeställningen nämligen "Vad blir konsekvenserna för övriga klubbar?".
Försök hålla er till ämnet och starta nya trådar för nya diskussioner.

konsekvensernablir att vi måste gå ut hårdare med att vi är en social idrott, eftersom att den frågåan hela tiden motarbetas. Dessutom tror ala nu att judo är farligt!

Och det håller jag helt med om. Men den här tråden håller på att bli ytterligare en "kritisera IK södra" tråd vilket vi redan har två stycken av så vi behöver inte en tredje.
jahaså
#9 Postad : den 15 augusti 2005 14:15:00(UTC)
jahaså

Avsikten var alltså att få en fokusering på just den ursprungliga frågan. Min motivering för sättet att argumentera på är följande. I och med att det finns en rad faktiska omständigheter i IK Södra som direkt inverkar negativ på hur det drabbar andra klubbar så finner man motivet just där... Förhållandet i och runt IK Södra är av intresse då de tar sig ytringar likt de vi nu börjar att bli vana vid.

Kalle Anka utbildningar, måhända... Men det är ändå de som SJF (som vi tillhör) som vi bör gå...

Jonny Kullenberg samt Barbro Carlsson tillhör nu JK Jinkei av någon underlig anledning...

Jag minns tillbaka när diskussionerna snurrade om barnreglerna. Då sade IK Södra att de inte hade märkt av någon remissrunda. Trotts tajt kontakt med dåvarande TK. Trotts Christer Löfgren som då satt i FS... Märkligt.

Jag minns även att Jonny Kullenberg meddelat pressen att den mordåtaladed IK Södra medlemmen var avstäng. Det vet vi inget om säger IK Södras ordförande. Detta till trotts att Christer Lövgren är pressansvarig inom SJF, säkerligen har han även nu en tajt kontakt med FS. Märkligt.

Allt detta med IK Södra inverkar naturligtvis på andra klubber genom att Södras agerande stämplar hela judosverige.

Att till exempel, på årsmöten sända ungdomar för at viffta med klubbens 5 röster och samtidigt agera på ett sätt som får en att tro att de vill vara förmer än andra är bara patetiskt.........

Avslutningsvis så hatar jag inte IK Södra, jag har flera goda vänner i klubben, men jag ifrågasätter deras sätt att bedriva barn och ungdomsverksamhet på...
Frej
#10 Postad : den 16 augusti 2005 10:13:00(UTC)
Frej

Registrerade sig: 2008-10-24(UTC)
Meddelanden: 323

Det verkarinte som att någon har något mer vettigt att komma med till trådens ursprungliga fråga.

Vill ni diskutera saker som inte hör till tråden så skapa gärna nya trådar som passar den diskussionen.

Låser därför tråden.

*LÅST*

Edited by user den 16 augusti 2005 11:31:00(UTC)  | Reason: Not specified

Användare som läser denna konversation
Guest
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.