|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 7/27/2005 Meddelanden: 13
|
Jag fick idag höra att om en "flygande" juji-gatame utförs så att man landar på rygg, innan motståndaren har klappat så har man förlorat fastän man har kontrollen över situationen hela tiden och klappar ut sin motståndare en-två sekunder senare. Om man alltså ska göra en juji-gatame från stående kamp så måste man i princip rotera så att man landar på mage som jag har förstått det.
Det jag undrar är alltså: Är detta sant?
|
|
|
Du tycks ju onekligen vara mer påläst än jag men om jag har förstått så säger du att flygande juji inte är tillåten alls? Detta kan ju inte stämma eftersom jag har sett ett flertal matcher där den används.
|
|
Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 11/20/2008 Meddelanden: 242
|
Även jag har hört att det ska vara tillåtet med flygande juji så länge som man inte har "låst" armen medans man är i luften. Ska dock tillägga att jag inte kommer ihåg var jag läste/hörde det så jag vet inte hur sant det är.
|
|
Registrerade sig: 4/7/2005 Meddelanden: 68
|
Visst är flying juji tillåten. Vi gick igenom den som ett exempel på armlås man kan göra stående ner i mattan på min D domar kurs. Vad man inte får göra däremot är att bryta ner sin motståndare med ett armlås, det gör man ju inte i flying juji. Man kommer absolut inte få några poäng för nedplockningen, det ska räknas som ett armlås eftersom du inte har nån vidare kontroll på uke i "kast" ögonblicket. Sen är det ju så att om man självmant hoppar upp och ska just slänga sig på rygg så är det ju ett fin fint tillfälle för din motståndare att kontra dig. Men den här tekniken tycker jag bygger mycket på själva surprise-effekten. Att din motståndare blir lite ställd och då inte kan kontra. Själv när jag gör den tycker jag att det är svårt att få uke att gå över mig i en kullerbytta (som ser så snyggt ut) så jag brukar ofta hamna med en juji liggandes på mage iaf, men jag landar på min egen rygg. Om uke då varit med på noterna och slängt sig handlöst ner så blir det en rätt tuff fall situation.
ciao
|
|
|
Att lägga på låset i flying juji innan man kommit är väl hyfsat korkat. Det medför att du hamnar rakt på huvudet. Om nu motståndaren inte är tillräckligt stark för att hålla dig hängandes på en arm. Själva tekniken handlar om att få sin motståndare att tappa balansen framåt, hamna under honom och se till att han gör en rullning över dig. Sen, när han är nere, då tar låter man den ta. Hela "flying" delen i tekniken är ju ingången till tekniken som då är en juji.
ciao
|
|
|
[Quote:]di00wala - 2005-09-01 4:03 PM
Visst är flying juji tillåten. Vi gick igenom den som ett exempel på armlås man kan göra stående ner i mattan på min D domar kurs. Vad man inte får göra däremot är att bryta ner sin motståndare med ett armlås, det gör man ju inte i flying juji. Man kommer absolut inte få några poäng för nedplockningen, det ska räknas som ett armlås eftersom du inte har nån vidare kontroll på uke i "kast" ögonblicket. Sen är det ju så att om man självmant hoppar upp och ska just slänga sig på rygg så är det ju ett fin fint tillfälle för din motståndare att kontra dig. Men den här tekniken tycker jag bygger mycket på själva surprise-effekten. Att din motståndare blir lite ställd och då inte kan kontra. Själv när jag gör den tycker jag att det är svårt att få uke att gå över mig i en kullerbytta (som ser så snyggt ut) så jag brukar ofta hamna med en juji liggandes på mage iaf, men jag landar på min egen rygg. Om uke då varit med på noterna och slängt sig handlöst ner så blir det en rätt tuff fall situation.
ciao Okej; så om jag hoppar upp, landar på rygg, sätter över benet och rullar ner uke och han sedan klappar så vinner jag fastän jag landat på rygg innan han klappat?
|
|
|
Du landar väl på rygg innan uke på Tomoe nage också eller? Får uke däremot tag i ditt ben och sen drar ner dig så har han stor chans att få Ippon.
För att få en Ippon måste man ha kontroll. Slänger du dig på rygg så har din motståndare inte nån kontroll. Därav får han inte Ippon. Du kan däremot bli varnad för att du slängde dig på rygg.
ciao
|
|
|
Jag är lite trög och har problem med läsförståelse så jag vill be dig att svara med "ja" eller "nej" på min förra fråga.
|
|
 Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 10/24/2008 Meddelanden: 319
|
Ja, du vinner.
Men om uke har kontroll över dig och du landar på rygg förlorar du, så som jag har förstått det hela. =)
|
|
|
Okej, tack för alla svar. Jag får väl dra den här på någon final jag kommer till i framtiden och se vad dommarn dömmer :)
|
|
|
Guest |