logo
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

Frej
#1 Postad : den 8 september 2005 10:39:00(UTC)
Frej

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 2008-10-24(UTC)
Meddelanden: 323

Provade BJJ i tisdags, riktigt skoj faktiskt, mycket finns från judon som man hade användning av... =)

Tror nog det kan vara ett bra kompliment till judoträningen...

Någon annan som provat denna roliga kampsport...
:)
Kronos
#2 Postad : den 8 september 2005 12:16:00(UTC)
Kronos

Registrerade sig: 2008-11-20(UTC)
Meddelanden: 242

Nej inte direkt. Har bara kört lite submission wrestling med den lokala shootfightingklubben och det är ju i princip BJJ utan Gi. Har läst nånstans att shootfighting har tagit markmomentet från BJJ. Tyvärr har vi ingen ren BJJ klubb här i stan för i så fall hade jag tveklöst provat.
Mattias R
#3 Postad : den 8 september 2005 16:43:00(UTC)
Mattias R

Rank: Newbie

Registrerade sig: 2005-04-09(UTC)
Meddelanden: 130

Jag har tränat en del BJJ hos klubben där jag bor. Det är ett jättebra komplement till judons newaza träning. Man ska dock komma ihåg att på grund av olikheter i regelsystemet så förändras sättet att agera. I en BJJ match kan du befinna dig i ett sk "dödläge" ganska länge medan i judon så döms du upp ganska direkt. I judon så jobbar man mer riktat mot att få ett avslut snabbt medan i BJj kan du ta mer tid på dig - detta gör ju att din kondition och styrka gällande mattkamp förändras. En BJJ utövare är nog över lag mer uttålig i mattkampen medan en judoutövare har mer ork i stående kamp.

Som jag ser det är den största fördelen att dom har många bra tekniker att passera guarden (dvs ukes ben när han är på rygg) samt många annorlunda sätt att gå in i shime waza och kansetsu waza.

Tycker alla ska prova på - det är bara roligt.

Synd bara att dom ska ha så j-ä tighta dräkter.... :D

Mattias
Frej
#4 Postad : den 8 september 2005 16:50:00(UTC)
Frej

Registrerade sig: 2008-10-24(UTC)
Meddelanden: 323

I klubben jag körde, så användes vanlig judo gi.

Så där var det inga tighta dräkter, vilket är skönt... =)
Mattias R
#5 Postad : den 8 september 2005 16:54:00(UTC)
Mattias R

Registrerade sig: 2005-04-09(UTC)
Meddelanden: 130

det va bra det - för annars är det ofta vanligt medatt dom har speciella gi för BJJ och dessa är mkt tightare, ungefär som judodräkterna på 80-talet..*s*

Mattias
Thorwald
#6 Postad : den 9 september 2005 12:34:00(UTC)
Thorwald

Registrerade sig: 2005-04-13(UTC)
Meddelanden: 10

Intressant att svenska judoka börjat pröva på Brasiliansk ju juitsu. Att denna kampform (som i tävlingar varit mycket framgångsrik) liknar judo har sin naturliga förklaring.

I början av 1900-talet, reste en grupp judoka från Kodokan till Amerika. Bland dem fanns Mitsuyo Maeda, som sedermera spred judon både i Europa och Central- och Syd Amerika. Han slog sig slutligen ner i Brasilien, där hans judoundervisning uppskattades mycket. Han fick öknamnet "Count Koma" (detta enl boken "Judo, History and Philosophy" av David Matsumoto).

I Brasilien träffade Maeda familjen Gracie och undervisade dem i judo. Familjen Gracie var de som introducerade Brazilian Jujuitsu.

"Äpplet faller inte långt från päronträdet"

Hälsningar,
Thorwald
budde
#7 Postad : den 10 september 2005 21:39:00(UTC)
budde

Registrerade sig: 2005-09-05(UTC)
Meddelanden: 14

http://www.kobukaijujitsu.com/sensei6.html

Bra input angående bjj och Maeda under rubrik: Kosen Judo. Läste oxå att det fanns något som hette Jikishin Judo 168 år innan Kano kallade sin kampsport för Judo. :D

Edited by user den 10 september 2005 21:40:00(UTC)  | Reason: Not specified

Thorwald
#8 Postad : den 11 september 2005 00:06:00(UTC)
Thorwald

Registrerade sig: 2005-04-13(UTC)
Meddelanden: 10

Intressant inlägg om herr Maeda och om Kosen Judo jag inte alls kände till.

Jigoro Kano var ju noga med att kalla sin kampform för KODOKAN Judo, för att skilja den från andra former där ordet judo ingick. Hans Kodokan Judo är ju en mix av olika gamla kampkonster, där han förkastade de tekniker som han inte ansåg realistiska eller effektiva. Är därför själv övertygad om, att han även förkastat kata som träningsmetod, om han inte funnit denna värdefull. Det var trots allt den helt dominerande träningsmetoden i alla kampskolor. Såvitt jag vet, uppfann inte Kano randorin, utan det var även det en kopia av "ran o toro", som tillämpades i en av de kampskolor han besökte.

Här klipper jag MIN tråd - alltför mycket handlar inte längre om Brazilian Ju jutsu !

Hälsningar,
Thorwald

Edited by user den 11 september 2005 11:14:00(UTC)  | Reason: Not specified

Användare som läser denna konversation
Guest
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.