logo
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

Mxyzptlk
#1 Postad : den 15 september 2005 09:40:00(UTC)
Mxyzptlk

Rank: Newbie

Registrerade sig: 2005-09-15(UTC)
Meddelanden: 1

www.judo.se kan man läsa en rapport från IJFs kongress i Kairo.
Valet av IJF-ordförande gick odemokratiskt till.
Tråkigt att det gick till så.
Tråkigt också för SJFs förbundsordförande som försökte stödja kandidaten Vizer.

Edited by user den 30 oktober 2005 22:47:00(UTC)  | Reason: Not specified

Tero_K
#2 Postad : den 15 september 2005 22:05:00(UTC)
Tero_K

Registrerade sig: 2005-04-23(UTC)
Meddelanden: 58

Om man nu håller sig till IJF kongressen och dess tråkiga gång, så kan det väl konstateras att judoka nödvändigtvis inte har högre moralstandard än samhällets genomsnitt, som ju har stora regionala variationer. När det gäller maktkamp om förtroendeposter med hög status eller t.ex politiska positioner oavsett land, så sänks moral-ribban i en direkt relation till vad som står på spel beträffande vinst och förlust. Däremot tycker jag att det är viktigt med en målsättning med fokus på etik och moral inom judosporten, så att de unga judoka kanske allvarligt börjar tro på denna aspekt. Då är vi på Kanos ursprungliga linje med mental fostran. Men detta måste växa fram bland de unga, såsom unga friska plantor med tiden växer på de gamla som har förmultnat.

Att ordet inte släpps fritt, när stadgarna så tillåter är oacceptabelt. Att ordet klipps av av ett mötesordförande är likaså oacceptabelt.

När det gäller hantering av fullmakter så finns det säkert utrymme för förbättring även på nationell nivå. Men i samtliga fall gäller det att det finns ett rättvist (!) regelverk som sedan strikt följs.
kallekula
#3 Postad : den 16 september 2005 19:43:00(UTC)
kallekula

Registrerade sig: 2005-08-30(UTC)
Meddelanden: 2

Det märkligaste är ju att den gode herr Kullenberg väljer att ta ord som etik & moral i sin mun.
Etik & Moral är det att ha en bakgrund som honom med ett antal grader som man helt klart kan ifrågasätta.
För vissa i svensk judo så är det väldigt allvarligt det här med graderingar (läs vanliga Judoka som står på mattan).
Herr Kullenberg har ju däremot en enastående historia vad gäller hans graderingar. Inte bara de Dangrader som han uppenbarligen sålt "våra" röster för. Röster som han borde skämmas för att inneha, han har ju inte fått dom genom ett
etiskt förfarande i alla fall.

Aj fan, nu gjorde jag tabben o komma in hit igen... :x
Kronos
#4 Postad : den 16 september 2005 21:46:00(UTC)
Kronos

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 2008-11-20(UTC)
Meddelanden: 242

Det här är ganska allvarliga beskyllningar ni kommer farandes med så jag tycker att ni bör presentera något sorts belägg för att det verkligen är så här. Om ni inte har dessa belägg så får ni ta och hålla er i skinnet så ni inte bryter mot regel nummer 5.
m.f-bjk
#5 Postad : den 17 september 2005 16:18:00(UTC)
m.f-bjk

Registrerade sig: 2008-11-26(UTC)
Meddelanden: 192

Macco, läs Kullenbergs inlägg på judo.se IGEN och dra sedan slutsatser!!!
Jag vill på inget sätt försvara Kullenbergs dangraderingar men detta har absolut INGENTING med dessa att göra!

Johnny Kullenberg var med på IJF´s (International Judo Federations) kongress i form av att han ÄR VALD Ordförande i Sveriges Judoförbund. Varför du drar in hans domarmeriter i detta förstår jag inte men du får gärna förklara!
Att han stödde Vizer från Europeiska JudoFörbundet i motsatts till Park som har varit ordförande i 2 perioder (2 x 4 år) är inte kontroversiellt i mina ögon! Dels är vi en del av Europa och därför borde vi stödja Vizer, dels så är det dax å bytta ordförande i IJF. Ombytte förnöjer brukar man ju säga!

Det mest skrämmande här är väl det faktum att det verkade vara fråga om visst röstfusk från vissa länder/kontinentförbund samt att deltagarna inte fick ställa frågor till kandidaterna innan omröstningen! Men det kanske vi är vana med här i Sverige!!!

Kronos
#6 Postad : den 17 september 2005 22:59:00(UTC)
Kronos

Registrerade sig: 2008-11-20(UTC)
Meddelanden: 242

Macco, det är helt enkelt så att jag tycker att ska man komma med allvarliga anklagelser så ska man även ha goda grunder för dom och det är något jag inte har sett i den här tråden.
Sen gällde min varning i första hand kallekulas inlägg, ska vara tydligare med vad jag menar fortsättningsvis.
m.f-bjk
#7 Postad : den 18 september 2005 22:17:00(UTC)
m.f-bjk

Registrerade sig: 2008-11-26(UTC)
Meddelanden: 192

Nu var ju inte jag närvarande på detta möte eftersom jag bara är en enkel tränare och domare, men av vad jag har förstått så var tyckte många men långt ifrån alla delegater att det "luktade" om kongressen. men att ordförande Park helt enkelt körde över alla klagomål.
Hade folk lagt ner sina röster hade det ändå gjort att Park hade blivit omvald.
Jag för min del misstänker röstköp, men eftersom jag inte kan bevisa någonting så stannar det vid misstankar för min del!

Vi får hoppas att det blir ändringar vid 2009 års kongress!

Edited by user den 23 september 2005 08:45:00(UTC)  | Reason: Not specified

teab
#8 Postad : den 23 september 2005 01:41:00(UTC)
teab

Registrerade sig: 2005-09-22(UTC)
Meddelanden: 1

Hej "luttrade TomasR"!

"Politik, politik, politik... Det är aldrig rättvist, Störst är starkast och är man inte det, så tar man till lite extra knep om inte alla allianser räcker till... "

Du låter lite "låg" vi får nog peppa upp dig med lite ny information och kanske nya ideer.
Jag satt under VM i Kairo på arenan och tittade på stundom enaståeende judo, fyra hela dagar gick alldeles för fort, någon gång tittade jag mot den nästan tomma VIP läktaren, där de, som du säger " har makten" borde sitta och njuta. Hörde att Kullenberg klagat över de ständiga mötena.....han fick nog inte se så mycket judo.
Att dömma av Kullenbergs rapport från kongressen tycker jag han skött sitt jobb bra den här gången, jag ska då inte blanda in de fula hattarna han delade ut till några inför VM:et.
Nej åter till det som har med judo att göra........är det inte dax att upprepa vårens lyckade motionsläger för folk från hela landet.
En 30 - 35 judokas att samlas en fredag-lördag i Djupån i ett höstmotionsläger vore kanske inte fel...
Om vi inte höll på med det vi tycker är viktigt och kul och "höll igång det hela" ( särskilt de tävlingsaktiva och dess ledare), så skulle dom som kongressar,du vet vilka jag menar, inte ha så mycket att kongressa om.
Stora sammanslutningar kräver administratörer, det är inte alltid så att deras målsättning sammanfaller med utövarnas.

Tommy Engström

Användare som läser denna konversation
Guest
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.