Rank: Newbie
Registrerade sig: 2005-04-23(UTC) Meddelanden: 58
|
Årets VM är över för Sveriges del, åtminstone beträffande tävlandet. Vår enda deltagare gjorde en bra match mot regerande världsmästaren, som avgjordes enbart med varningar. Hon plockade sedan poäng i återkvalet men vann tyvärr inte. Informationen är hämtad från ippon.org. Jag tror att med sådan form kan man ha lite högre målsättning än vad coachen angav i en tidningartikel (8-9 plats). Jag tycker att målet var satt för fegt, med en låg och trygg ribba. Vi måste börja sikta högre med våra nuvarande resurser. Kan hon gå tiden ut mot världsmästarinnan utan att släppa till några poäng, kan hon likaväl vinna!
Jag har alltid varit emot "turistresor" till mästerskap men är det verkligen så illa att vi bara har EN judoka i Sverige som var värdig att åka till VM? 565 deltagare från 94 länder! Sannerligen en stor och utspridd sport!!! Sverige, med en deltagare, var i sällskap med länder som Angola, Burkina Faso, Congo, Ghana, Papua Nya Guinea, Tonga, etc. Säkert trevliga länder men nog borde vi har mer resurser inom förbundet än dem. Våra grannar satsade med följande trupper: Finland 8 delt, Poland 13 delt, Tyskland 14 delt, Danmark 3 delt, Estland 4 deltagare, osv. Jag tycker att uttagningen var för feg, med några bra judoka hemlämnade. Vi måste börja sikta högre med våra nuvarande resurser. Tro mer på våra judoka!
Svenskarnas fysik och mentalitet är inget hinder för att nå världstoppen. Tvärt om! Vi har genom tiderna fått fram världsstjärnor i ett flertal stora idrotter. Åter dags för en seriös analys över vart Sveriges judo är på väg och vart vill svenska judoka styra judosporten. Vi har en kompetent resurs anställd i form av D.L. Tar vi fullt vara på hans kunskap? Måste vi ändra det nedärvda tänkandet inom svenska judosporten? Kanske några av forumets läsare kan bidraga med konstruktiva idéer och tankar, som SJF kan få impulser av.
M.V.H. Tero K.
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2005-08-03(UTC) Meddelanden: 45
|
Väl talat. (Learn by doing). För att vara i världseliten måste man åtminstonde tävla mot dem i stora mästerskap
|
|
|
|
|
|
Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 2008-11-20(UTC) Meddelanden: 242
|
Angåend Daniel Lascau (stavning?) så tvivlar jag inte på hans kompetens att träna våra elitjudokas men man måste tänka på att det tar lång tid att höja nivån på elitjudon. Har för mig att han bara har hållit på nått år än så jag skulle nog tro att man kommer att få se resultat av hans arbeta om ett par tre år till.
|
|
|
|
|
|
Registrerade sig: 2005-06-07(UTC) Meddelanden: 85
|
Håller med till 100%. Tycker därför också att det är klent att vi bara skickar 6 deltagare till junior-EM. Det finns fler som presterat tillräckligt bra resultat för att få chansen att härdas i ett mästerskap. Helst vill jag se en deltagare per viktklass. Det är i princip omöjligt att se i junioråldern, vilka som kan ta steget till yttersta eliten som senior. Att få åka på ett EM kan vara det som motiverar att talangen orkar ytterligare timmar av den hårda träning som krävs. För till slut är det träningsmängd, träningskvalitet och bra motstånd i träning och match som är avgörande för utveckling från framgångsrik junior till framgångsrik senior.
|
|
|
|
|
|
Gå till
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.