|
|
Rank: Newbie
Registrerade sig: 10/6/2005 Meddelanden: 9
|
Tittar på två videoklipp som demonstrerar teknikerna och jag ser ingen som helst skillnad på dem.
Någon som har lust att förklara eller ska jag vänta till nästa träningspass, nybörjare som man är.
|
|
Registrerade sig: 8/8/2005 Meddelanden: 6
|
Lite lätt förenklat kan man säga att tori sveper bara ett av ukes ben på osoto-gari, medan man i osoto-guruma tar båda två...
/Peter
|
|
|
Tackar,
Funderade i de banorna men ena klippet var i lite dålig vinkel.
|
|
 Rank: Advanced Member
Registrerade sig: 11/24/2008 Meddelanden: 169 Område: Västerljung
|
Se sid 12 i bestämmelserna.
MVH/Anders
|
|
|
var hittar jag de bestämmelserna?
|
|
 Rank: Member
Registrerade sig: 11/23/2008 Meddelanden: 72
|
Under "Dokumentbank - Gradering" på judo.se: http://www.judo.se/dokumentbank/gradering/rgk_kyugrad020630.pdfSida tolv är blått bälte med brunt streck. OBS! Det är inte säkert att reglerna ovan är exakt de graderingsregler din klubb använder då det står de klubbar som vill fritt att anpassa dem till sina lokala förhållanden, så länge alla SJF:s tekniker visats upp innan man fått brunt.
|
|
Registrerade sig: 4/25/2005 Meddelanden: 69 Område: Kumamoto, Japan
|
Judo techniques are named after 1 of 3 basic concepts: The main one is the name of the technique describes the action of tori. (This is the case in the Osotogari Osotoguruma question) The other concepts are: Artistic and imaginative. e.g. yama arashi, and from old jujutsu technique names that have been kept. The answer to the question in this case is "gari" denotes a sweeping action from tori and "guruma" denotes a wheeling action. In gari tori sweeps away uke's supporting leg/legs and in "guruma" tori whells or rolls uke over his outstretched blocking leg. Whether 1 or 2 of ukes legs are involved has nothing to do with the throw! However everyone is free to interprate the throws as they wish......... .)
|
|
Registrerade sig: 4/25/2005 Meddelanden: 69 Område: Kumamoto, Japan
|
<p>Hmmmm strange thigs seem to happen with my postings.</p><p>This time strange smileys have appeared!</p><p>Sorry for that - but I have no idea how it happened</p>
|
|
|
Guest |