logo
Welcome Guest! To enable all features please Logga in or Registrera dig.

Notification

Icon
Error

2 Pages<12
Per
#21 Postad : den 13 oktober 2005 11:10:00(UTC)
Per

Rank: Newbie

Registrerade sig: 2005-04-11(UTC)
Meddelanden: 34

Quote:
Mxyzptlk - 2005-10-12 1:49 PM

F.ö. tror jag att Khabarellis teknik klassas som en Kawazu-gake, som är förbjuden.
Eftersom diskussionen mer eller mindre började med en förbjuden teknik (Kani-basami), tror jag att vi så att säga kommit tillbaka till där vi började.

Varför skall man kräva förbjudna tekniker för bältesgrader?

Om man krokar benet som i bild 2 i bildserien ovan, klassificeras den som kawazu gake och bestraffas på tävling med direkt hansuko make. Men man behöver inte kroka benet.
Anders
#22 Postad : den 15 oktober 2005 19:12:00(UTC)
Anders

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 2008-11-24(UTC)
Meddelanden: 169

Med en duktig tränare som har gott öga för sina elevers kunskapsnivå och kroppskonstitution. Så kan man i sinom tid lära ut alla tekniker som nu finns i graderingsbestämmelserna. Även de kast som har hårda fall. Allt handlar om anpassning. Som tränare till ett gäng glada motionärer i varierande åldrar, kroppsförutsättningar och kunnande har jag hittills inte stött på någon teknik jag har valt bort.
Fast å andra sidan så följer jag inte bestämmelserna alls utan har utarbetat ett annat system med ett annat tänk kring mina motionärer.
MVH/Anders
di00wala
#23 Postad : den 15 oktober 2005 21:33:00(UTC)
di00wala

Registrerade sig: 2005-04-07(UTC)
Meddelanden: 68

Det skulle vara intressant och höra om ditt system.

Andreas
Anders
#24 Postad : den 16 oktober 2005 23:11:00(UTC)
Anders

Rank: Advanced Member

Registrerade sig: 2008-11-24(UTC)
Meddelanden: 169

Mina motionärer får ta eget ansvar över sina graderingar. Vill de gradera sig så säger de till vill de inte så behöver de inte det. Jag ser min motionsgrupp lite grann som friskis o svettis i judogi.
Prio ordning på aktiviteterna i gruppen 1. Motion 2. Social samvaro och 3. Judo. Detta för att en del är intresserade av att röra på sig och inte nödvändigtvis vill bli judo mästare. Medans andra vill plocka bälten.
Samt att jag har tagit bort kravet om VILKA tekniker till VILKET bälte utan kör istället ANTALET tekniker till ett VISST bälte. Tex 15 nage waza och 5 osae komi waza till gult och gult är indelat i fem steg. Varje steg innhåller alltså tre nage waza och en osae komi waza. Sen är det upp till mig eller ngn annan tränare att lära ut lämpliga tekniker. För att hålla i ordning på detta är de ett eget häfte där man inför när de har klarat av teknikerna och bältena. Samt att att när de har tagit grönt kan de alla Katame waza (= alla osae komi waza, kansetsu waza och shime waza). Sen ställer jag högre krav i allmänhet på dem då de är vuxna motionärer. I slut änden ska de kunna allt som graderingsbestämmelserna säger plus lite till. Detta var min tanke i snabb version.
Detta är en enligt min mening en bra kompromiss mellan motionärer och judomotionärer.

Edited by user den 16 oktober 2005 23:14:00(UTC)  | Reason: Not specified

MVH/Anders
di00wala
#25 Postad : den 16 oktober 2005 23:42:00(UTC)
di00wala

Registrerade sig: 2005-04-07(UTC)
Meddelanden: 68

Mycket intressant, jag har själv en motionsgrupp som har en liten annan vinkel, men som började precis så som du beskriver din grupp.
Det verkar som vi börjar komma ifrån ämnet i tråden så vi får avstanna här. Men intressant att höra andra motionstränar-idéer. Tack!

Andreas
drbgaijin
#26 Postad : den 17 oktober 2005 17:28:00(UTC)
drbgaijin

Registrerade sig: 2005-04-25(UTC)
Meddelanden: 69

<p>Back to part of Tomas original questions.<br /><br />Gradings in Japan are the responsibility of the Japanese Judo Federation!</p><p>The Kodokan, because of its historical roots, has its own system. (Very similar to the rest of the Japanese clubs - but a tougher exam)<br />Thousands of Japanese are graded every year, and most of them are graded at home in their local club by a &quot;travelling&quot; licenced examiner sent out by the Japanese Judo Federation - not by the Kodokan.  However the examiner would most certainly have a Kodokan dan grading himself.<br /><br />A Kodokan dan grade is very special in Japan too, but it is not the standard grading carried out by examiners of the Japanese Judo Federation.</p><p>A standard grading (here we are talking about 1, 2 and probably 3 dan) consists of some contests. If you lose the matches then you have finished for the day. If you succeed you then go on to show some part or the whole of a standard Kata. If you pass that stage you go to the final stage which is called the ethics stage!!!  Yes you have to answer questions about judo ethics!!  If you fail the final stage - then no grade - no matter how well you did in the fighting and technical stages.</p><p>National team members, Olympic squad members, head sensei in clubs and higher graded judoka are all required and expected to take Kodokan gradings. The rest (and that is the majority of Japanese judoka) are graded by examiners sent out from the Japanese Judo Federation. For example: If an area can gather enough 4th dans at a grading venue - then it would be possible for the travelling examiner to grade some to 5th dan - but it is more likely that those 4th dans would prefer to travel to the Kodokan and take a grading there.</p><p>Japanese living in the Tokyo area might feel more incluned to taking a grading at the Kodokan - but lower grades in the outlying regions of Japan would stay at home and wait for the next travelling JJF examiners visit. </p><p /><p />
Användare som läser denna konversation
Guest
2 Pages<12
Gå till  
Du kan inte skapa nya konversationer i detta forum.
Du kan inte svara på konversationer i detta forum.
Du kan inte radera dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte ändra dina meddelanden i detta forum.
Du kan inte skapa undersökningar i detta forum.
Du kan inte svara på undersökningar i detta forum.